פרשת השבוע – חקת / שניר אלמליח

פרשת השבוע – חקת / שניר אלמליח

בפרשת השבוע חקת דרשו חז"ל על הפסוק "על כן יאמרו המשלים" – אלו המושלים ביצרם, "בואו חשבון"- בואו ונחשב חשבונו של עולם, הפסד מצווה כנגד שכרה, ושכר עבירה כנגד הפסדה.
 
הבן איש חי זיע"א בביאורו המדגיש את משמעות החשבון היה מסביר,
כי מכל דבר בעולם ניתן ללמוד מוסר השכל אפילו ממלאכת החשבון.
שהרי אם נכתוב את הספרה אחת, ולידה עוד אחת, נקבל את המספר אחת עשרה, ואם ליד נכתוב עוד אחת נקבל מאה ואחת עשרה, ואם נכתוב עשר פעמים את הספרה אחת ברציפות נקבל למעלה ממיליארד, אבל אם נכתוב את ספרות אלו על דפים שונים ונפרדים או אפילו לא באותה שורה אלא באחד מעל השני, לא יהיה בידנו אלא הספרה אחת, ביחידה נפרדת.
 
נלמד מכאן מעלת האחדות, כאשר ניצבים כולם יחד, הכח מוכפל עשרת מונים, אבל כאשר כל אחד בנפרד, כמספרים תלושים ובודדים אין לו אלא כוחו המוגבל, נמצא שכח הרבים ובפרט כשמאוחדים ופועלים בתחושת אחווה ושיוויון הוא עצום.
 
כשברא הקב"ה את עולמו רצה שבריותיו יתייחסו איש לרעהו שווה בשווה, וזאת למרות שיש לאחד מעלות יתרות על חברו, וזה גם מרומז בתפילת "ברוך שאמר והיה העולם" ראשי תיבות – בשוה!
 
התבוננות שכזו מגיעה מחשבון שאדם עושה עם עצמו על מהותו בעולם, עלינו לחיות כל חיינו בחשבון מתמיד, לחשבן ולדעת מה נדרש מאיתנו, מהי מטרת קיומנו, כיצד עלינו לנהוג עם חברנו, ובעיקר לחשבן רווח מול הפסד, רווח של מצווה כנגד שכרה והפסד של עבירה כנגד הפסדה, וכדי לחיות כאנשים מחושבים, עלינו להיות בגדר "יאמרו מושלים" – אלו המושלים ביצרם, להיות מושל על היצר הרע ולא נמשל ונשלט על ידו, ומי שנוהג כך, הוא יכול לחיות את חייו על פי חשבון של רווח מול הפסד, חיים שמחושבים ולא מבוזבזים לריק, ועל ידי כך מובטח לאדם כי יזכה לחיים מאושרים ומושלמים.
 
שבת שלום ומבורך.
שניר אלמליח.
 
כניסת השבת: 19:30
יציאת השבת: 20:33
פורסם על ידי

תגובות פייסבוק

כתוב תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

*