פנים חדשות בשכונות הותיקות

פנים חדשות בשכונות הותיקות

רובע א', הוותיק ביותר בעיר, מזמן לא חש ביד המלטפת והמטפחת כפי שתושביו חשים בתקופה האחרונה. בעבודה שקטה ומתמדת, עם המון תשומת לב ובשיתוף של התושבים, יכולים אנשי מינהלת הרובע וגורמי הביצוע במינהל התפעול לחזות בשינויים המרעננים העוברים על הרובע. עוד רבה העבודה ואיתה התוכניות, אך לאט לאט ובצעדים מדודים הרובע משנה את פניו בהתאם למדיניות ראש העיר.

טבעם של תהליכי שינוי שהם נמשכים זמן רב, במיוחד כשמדובר בשינויי התנהגות. אבל במינהלת רובע א' יכולים להביט לאחור בגאווה רבה ולציין את השנה האחרונה כתקופה שבה חל המפנה. לא שקודם לא נעשתה עבודה אלא שהפעם גם התושבים היו שותפים ובכמה מוקדים היו הם שותפים בכל תהליכי התכנון.

"עשרות דונמים של גנים ופארק, אלפי מ"ר של כבישים ומדרכות, עשרות מתקנים חדשים וריהוט חוצות הם רק חלק מהשקעות העירייה שנעשו בשנה האחרונה במוקדים שונים ברובע" אומר ראש מינהלת הרובע מר יונתן ליברטי ומשבח את ראש מינהל התפעול מר שלמה רוטנברג שתומך ומלווה את המינהלת, את מנכ"ל העירייה מר אילן בן עדי שמעודד פעילות וטיפוח ברבעים הותיקים ואת ראש העיר ד"ר יחיאל לסרי שהציג תפישת עולם המעמידה את התושב במרכז העשייה העירונית, כאשר המינהלות הן הגוף המקשר בין העירייה לתושבים ודואג לממש את התוכניות לשיפור איכות החיים בעיר.

מר רוטנברג מדגיש חזור והדגש כי תפקיד המינהלות הוא לשמש כעירייה מקומית ועליה לוודא שתושבי הרבעים מקבלים את מכלול השירותים העירוניים. בתוך כך מושם דגש על טיפוח ופיתוח תשתיות והשקעה בתושבים. הדברים באים לידי ביטוי באזורים הותיקים בעיר, שנדמה כאילו הזמן עמד בהם מלכת. דבר ראשון שעל כל ראש מינהלת היה לעשות הוא למפות את הרובע, לסקור את כל הקיים והחסר בו, לשמוע את התושבים ולתעד את בקשותיהם, לזהות את הצרכים האמיתיים והדחופים ולגבש תוכנית עבודה. את התהליך הנ"ל עשה גם מר ליברטי כמובן ובעצה אחת עם גופי הביצוע במינהל התפעול וראש מינהל התפעול, בוצעו לא מעט עבודות פיתוח וטיפוח בשכונות הותיקות.

"בשנה האחרונה ביצענו כמה מיזמים בשכונות הרובע" אומר מר גיל דפינוי, מנהל מחלקת פיתוח ושיקום גינון ציבורי באגף הנטיעות, ומציין את היקף העבודות. "ברחוב ההגנה עשינו עבודה מקיפה בפארק המשתרע על כשלוש דונם, בהיקף של כחצי מיליון ₪, שכללו ניקיון יסודי, הנחת תשתיות מים חדשות, שתילה של מרבדי דשא, מתקני שעשועים יפהפיים, ספסלים וסככות צל, דרכי גישה ומרחבי משחק, תאורה, שילוט וגידור" אמר והודה ללריסה רביליס מהנדסת הגנים שמלווה את המיזמים הללו באופן קבוע. בתוך כך, דפינוי ממהר להדגיש כי "כל העבודות עומדות בתקני הבטיחות בהתאם לחוק, לרבות הנגשה לנכים".

עבודות תשתית נרחבות נעשו במקומות שונים ברובע ע"י אגף האחזקה, בניהולו של יפים אייזנברג."מדובר באלפי מ"ר של כבישים אשר קורצפו ונסללו מחדש. אלפי מטרים של מדרכות חודשו בכמה מן הרחובות הותיקים ביותר ברובע ובחלקם אף הורחבו דרכי הגישה להולכי הרגל" אומר מר ליברטי בלא מעט תודה לאנשי האחזקה. הוא מציין עוד כי "כך נעשה גם במעברים בין מבני מגורים, הותקנו שבילי הליכה, נשתלו לא מעט צמחים והותקנו גדרות", והודה גם לאמיל אפלבוים, מנהל אגף מאור וחשמל ולמהנדסת האגף רינת עמר על פעילותם המבורכת ברובע. "במקומות רבים במיזמים שמנינו הוצבה תאורה וכן במקומות פינתיים וצדדיים שהיו תמיד חשוכות". אמר והוסיף "עכשיו הרובע הרבה יותר מואר".

ליברטי מציין גם את הטיפוח של שלושה גנים קטנים בשכונות הותיקות "פינות חמד של ממש עם מתקני שעשועים עבור ילדי השכונה, בהם יוכלו להשתעשע ממש מתחת לבית, ומאפשר אתנחתא קלה להורים", ואת מגרשי המשחקים ודרכי הגישה אל הכביש הראשי "אם פעם היו קשישי הרובע לעשות דרך ארוכה ועקיפה, כיום הם יכולים פשוט לרדת במדרגות בבטחה והם כבר בדרך הראשית".

במינהל התפעול מסבירים כי הדבר החשוב בתפישה התפעולית החדשה היא שיתוף הציבור. בכל המהלכים הללו מאזינים לתושבי השכונה. כך לדוגמא, בעצה אחת עם התושבים, הוחלט על שבילי ההליכה ומיקום הספסלים, על שינוי במיקום פחי האשפה והטמונים, ועל אופן ההנגשה לאוכלוסיות בעלי צרכים מיוחדים. דבר נוסף ובלתי מתפשר הוא הדגש על תקני הבטיחות. כאן, עומדת העירייה על כך שכל המתקנים ועבודות הביצוע ייעשו בהתאם לתקני הבטיחות ובכפוף לחוק. "מתקני שעשועים הם מוקד פעילות המושך אליו לא מעט ילדים, ואנו מקפידים למלא אחר הוראות הבטיחות בכל שלבי הפיתוח ועד לחנוכת המקום" אומרים בעירייה.

התמונות המצורפות מתארות יותר מכל את השינויים העוברים על הרובע ואת מערך העבודות שעושה מינהלת הרובע לכל אורך תהליכי הביצוע. מר ליברטי מודה לכל השותפים בביצוע המיזמים ברובע, לכל גופי הביצוע במינהל התפעול, לנטיעות ולאחזקה, ולצוות עובדי המינהלת. "אני מאמין כי בסופו של יום, התושב קובע כיצד תיראה שכונת מגוריו. ככל שהתושב יהיה מעורב ומחוייב לסביבתו כך היא תיראה יפה יותר" הוא אומר ומביא כדוגמא את רחוב משמר הירדן "עשינו שם עבודה נהדרת ועובדה היא שהתושבים שומרים היטב על הסביבה, הן משום שהם מכירים טובה ובעיקר משום שאיכפת להם!"

בתמונה: פארק ההגנה, פיתוח מלא לפארק + מתקני שעשועים.

פורסם על ידי

תגובות פייסבוק

כתוב תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

*