פניה היפות של האנושות באשדוד 

פניה היפות של האנושות באשדוד 

אם לא שמענו עד כה על גב' מרגריטה באריאנטוס, מעתה בודאי נתחיל לעקוב אחר פעילותה החברתית בעולם. למרגריטה יש סיפור חיים הלקוח מתסריט בוליוודי. היא נולדה לפני 57 שנה למשפחה ענייה וצנועה במחוז סנטיאגו בארגנטינה. בגיל צעיר התייתמה מאמה ונעזבה על ידי משפחתה. בגיל 11 נדדה לבואנוס איירס, שם עבדה במשק בית. באותה תקופה התגוררה ברחובות העיר וסבלה מרעב. בגיל 14 הכירה את בעלה ברחובות העוני ולהם 12 ילדים (2 מאומצים). סיפורה האישי המדהים לא תם. בשכונת לוס פלטוס בדרום בואנוס איירס, מקום מגוריה, היא נחשפה לעולם של דלות ועוני והחלה לאסוף שאריות מזון וביגוד עבור העניים. תוך זמן קצר החלה לבשל ל-15 אנשים עניים מהשכונה וכיום היא מספקת ארוחות מבושלות ל-1,600 איש ביום (מתוכם 1000 ילדים!!), באמצעות"Los Piletones"  – חדר האוכל הקהילתי שהקימה.

ממשלת ארגנטינה ועיריית בואנוס איירס שראו את מפעל החסד שלה, מספקים לה חלק מהמזון ואת השאר היא מגייסת, באמצעות"Los Piletones" , מתרומות של חנויות, חברות ואנשים טובים ובהם מזון, בגדים, מזרנים, רהיטים, ספרים, מחשבים, חומרי בנייה ורפואה וכל פריט ו/או חומרי גלם היכולים לסייע לאנשים העניים. מיזם"Los Piletones"  מגיש ארוחות בוקר, צהריים וערב. "האורחים לא יושבים לאכול בחדר אוכל, אלא מגיעים בזמן שנקבע מראש ולוקחים את האוכל בסירים ובצלחות למשפחות שלהם" אומרים חבריה ומציינים כי "הקרן שהקימה מספקת שירותים נוספים, כגון: מרכזי בריאות שמציעים שירותי רפואת שיניים, בדיקות, שירותי גניקולוגיה, תרופות וכיו"ב. פעילות שהיא מעבר לחדרי האוכל הקהילתיים"

מרגריטה באה אלינו בליווי נציגי שגרירות ארגנטינה וישראל ואנשי משרד הרווחה, והתקבלה באשדוד ע"י מר עומר אונגר וגב' יעל כהן – מנהלי אגף הרווחה, מנהלים ועובדי רווחה המעורבים ומפעילים מיזמים דומים בעיר, שהציגו בפני האורחת את "מרכז עוצמה", את "נושמים לרווחה" ומודלים של תהליכי עבודה ומתן שירותים במרכז ובקהילה.

מערך "נושמים לרווחה במרכז עוצמה" הושק בשנת 2015 כתוכנית דגל בתחום העוני, ופועל לשיפור ושינוי מצב המשפחות החיות בעוני ובהדרה חברתית, ע"י מענים ייעודיים הניתנים במינהל לשירותים חברתיים. "נושמים לרווחה" ו"מרכז עוצמה", חולקות תפיסת עולם מקצועית משותפת, המתבססת על פרדיגמת עבודה סוציאלית מודעת עוני ועל פרקטיקה מכלילה. עו"סים ייעודיים של "נושמים לרווחה" פרוסים בחמש מחלקות בעיר ומפעילים מערך מענים כוללני עבור המשפחות החיות בעוני ובהדרה במשך שנתיים. "ההתערבות בתוכנית 'נושמים לרווחה' מתייחסת למשפחה כמכלול וממוקדת בשישה תחומים רלוונטיים: מיצוי זכויות, תעסוקה, כלכלת המשפחה, שיפור תנאי חיים בסיסיים, מסוגלות אישית ומשפחתית וקהילה כמשאב למשפחה" אומרים ברווחה.

"מרכז עוצמה" אשר הוקם תחילה בלשכת הרווחה באזור ב' כמענה משלים לאותן משפחות, הרחיב את שירותיו לכלל האזורים המוחלשים ולאנשים החיים בעוני ומוכרים בלשכה לשירותים חברתיים, ומקיים פעילויות קהילתיות הפתוחות לקהל הרחב. "מרכז עוצמה מספק מענים קבוצתיים ופרטניים למגוון צרכים בתחומים רלוונטיים לעוני: מיצוי זכויות, תעסוקה וכלכלת המשפחה" אומרים במרכז ומציינים ש"המרכז מכוון לפיתוח הקהילה כמשאב עבור אוכלוסייה שחיה בעוני ובהדרה, מתוך תפיסה כי הרישות הקהילתי הוא מרכיב משמעותי בשיפור איכות חייהם של הלקוחות".

"לסיכום", אומרים במרכז "אנו רואים שיפור רב במדדי איכות החיים, הפחתת המחסור החומרי-כלכלי, העלאת רמת התעסוקה, הכשרה ו/או השכלה ומיצוי זכויות בקרב לקוחותינו, שתורמים לשילוב מיטבי בקהילה והגברת העצמאות של הלקוח ביכולת לספק צרכים בסיסיים"

משלחת הביקור באשדוד כללו את: גב' מרגריטה בריאנטוס, שגריר ארגנטינה בישראל Mariano Caucino, עוזרת השגריר Facundo Chidini, קונסול תרבות של ארגנטינה Andres Sebastian Rojas, ומשתתפים ממשרד הרווחה: נורית וייסברג נקש – מפקחת ארצית עו"ס משפחה, השירות לרווחת הפרט והמשפחה, משרד העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים. ורד רוקח –מפקחת מרכזת במחוז, שירות לרווחת הפרט והמשפחה, משרד העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים וטלי אזולאי – רכזת מחוז ירושלים, נושמים לרווחה במרכז עוצמה, ארגון פעמונים.

הביקור באשדוד היה דחוס ואינטנסיבי וכלל: ברכות וקבלת הפנים, דברי הסבר על העיר מפי מר אבי אמסלם – מ"מ ראש העיר וממונה על שירותים חברתיים, הסבר על עבודת המינהל של מר עומר אונגר – מנהל אגף הרווחה, הצגת העבודה של מחלקת הרווחה באזורים ב'-ג' ע"י גב' בתיה אניג'ר – מנהלת המחלקה, "מרכז עוצמה", ההקשר הפוליטי-היסטורי והתפיסה התהליכית מאת הגב' נורית וייסברג נקש, "נושמים לרווחה במרכז עוצמה", אופן הפעלת המערך ועמידה על החשיבות ותרומתו של המרכז מאת הגב' נוית דאובר ודרכי העבודה במרכז עוצמה עם אוריינטציה לשינוי מדיניות מאת הגב' בתיה קדישי.

כמו כן נשאו דברי סיום וסיכום הביקור ע"י גב' מרגריטה בריאנטוס שזכתה גם לקבל תשורה – מתנת העיר לאישה הפועלת למען העניים בארצה. מרגריטה הודתה על הביקור וציינה "זו הפעם הראשונה שלי מחוץ לארגנטינה ואני מאוד מתרגשת ומעריכה את קבלת הפנים היפה".

גם האורחים התרגשו מהביקור שכן במהלך הביקור, מרגריטה תיארה וחשפה בסרטון מרהיב את כל העשייה שהיא מקיימת בארגנטינה. בצניעות תיארה את עשייתה המרובה שמתבצעת יחד עם עוד כ-150 מתנדבים, החל מהזנה, מרכזי יום לילדים ומבוגרים, גינות חקלאיות ומסד רפואי ראשוני לאוכלוסיות הנזקקות. נוכחותה ועשייתה המרגשת של מרגריטה ימשיכו להדהד ולהוות השראה בקרב אנשי המקצוע שנפגשו עמה גם לאחר סיום הביקור.

פורסם על ידי

תגובות פייסבוק

כתוב תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

*