עוסק פטור מול עוסק מורשה – מה ההבדלים וכיצד מקימים?

עוסק פטור מול עוסק מורשה – מה ההבדלים וכיצד מקימים?

ישראלים אשר מעוניינים להתחיל פעילות עסקית עצמאית בתחום מסוים, נדרשים להחליט איזה סוג ישות להקים- אחת משתי הקטגוריות המוגדרות בחוק מע"מ עבור עוסקים הנם עוסק פטור או עוסק מורשה. מהם ההבדלים העיקריים בין שתי האופציות ומהי הדרך החוקית בה יש לפעול על מנת להירשם כעוסק פטור/מורשה מבחינת רשויות המס?

פטור ממע"מ ומגבלת הכנסה שנתית – הבדלים עיקריים בין עוסק פטור לעוסק מורשה

קיימים מספר הבדלים מהותיים בין עוסק פטור לבין עוסק מורשה. בתור התחלה, עוסק פטור מוגבל לרמת הכנסה שנתית של עד כמאה אלף שקלים. במידה והכנסותיו של  העוסק עולות על סכום של כמאה אלף שקלים בשנה, עליו להפוך להיות עוסק מורשה, וזה יהיה הסטאטוס שלו מעתה והלאה (במידה וההכנסות קטנות ניתן לחזור למעמד של עוסק פטור, אך מדובר בתהליך המתנה של שנתיים). לעומתו, לעוסק מורשה אין מגבלה ויכול לרשום בספריו הכנסות בסכומים גבוהים ממאה אלף שקלים, כך שהאפשרות של עוסק פטור רלבנטית יותר עבור מי שצופה רמת הכנסה נמוכה ואינו רואה בעתיד הנראה לעין גדילה משמעותית. מעבר למגבלת תקרה סכום העסקאות, מונות תקנות מע"מ סוגי עסקים שאינם יכולים להירשם כעוסק פטור מלכתחילה. למידע נוסף רצוי להיוועץ עם רואה חשבון. הבדל מהותי נוסף נעוץ במינוח "עוסק פטור". המילה "פטור"  מתייחסת לפטור מתשלום מע"מ על סכום עסקאותיו של העוסק ומנגד גם אינו רשאי לקבל החזר תשומות עבור המע"מ הגלום בהוצאות שהוציא לצורך פעילותו העסקית. עוסק מורשה, לעומת זאת, מחויב בתשלום מע"מ על עסקאותיו ורשאי לקזז תשומות. מבחינת מס הכנסה אין שום הבדל בין שני העוסקים וכל אחד נדרש בתשלום מס והגשת דוח למס הכנסה. ייתכן שעוסק פטור לא יהיה חייב במס הכנסה מפאת הכנסתו הנמוכה לצורכי מס, אבל מחויב כמו עוסק מורשה להגיש דוחות מידי שנה.

פתיחת תיק ברשות המיסים – איך פותחים עוסק פטור?

פתיחת עוסק פטור אינה עניין מסובך. ראשית נדרש לגשת למע"מ ולפתוח תיק. מספר התיק שיינתן לכם יהיה לרוב מספר תעודת הזהות שלכם. לאחר מכן נדרש לפתוח תיק במס הכנסה. בנוסף, יש לעדכן גם את ביטוח לאומי בפתיחת התיק. מלבד לפתיחה הטכנית של התיק ברשות המיסים, יש גם להגיש בסיומה של כל שנת מס (לרוב בסוף חודש אפריל של השנה העוקבת) דו"ח מס הכולל דוח רווח והפסד לרשויות המיסים, ולוודא כי אתם משלמים את מס ההכנסה ודמי הביטוח הלאומי בהם אתם מחויבים.  את תהליך פתיחת התיקים ברשויות ניתן לבצע באמצעות רואה חשבון.

פתיחת תיק, דיווח לרשויות ועוד – איך פותחים עוסק מורשה?

גם במקרה של פתיחת עוסק מורשה יש לגשת לרשויות המיסים, לפתוח תיקים ברשויות ולדווח מידי תקופה על מע"מ העסקאות והתשומות ולשלם את יתרת המע"מ בגין הדיווח התקופתי. פעילותו של עוסק מורשה מורכבת יותר מזו של עוסק פטור, ועל מנת לוודא כי עומדים בכל דרישות החוק רצוי להיעזר בשירותיו של רואה חשבון על בסיס שוטף, כבר משלב ההקמה. רק כך תוכלו להבטיח כי אתם עומדים בכל הדרישות השונות של רשויות המס מכם, ותמנעו מקנסות מיותרים בגין איחורים בהגשת דיווחים.

בתמונה: מילום אמנון בן שושן

פורסם על ידי

תגובות פייסבוק

כתוב תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

*