עבודה עד הפנסיה?

עבודה עד הפנסיה?

כמה דברים שכדאי לדעת על הסבה מקצועית ולימודים באמצע החיים

אם בעבר השאיפה המקצועית הייתה לשמור באמצעות כל מה שיידרש על מקום העבודה והמשרה עד גיל פרישה בגלל איום תמידי של מיתון במשק, כיום שומעים יותר ויותר על אלו מקרים על כאלו שקמים באמצע החיים, מחליטים על שינוי קיצוני בקריירה ופועלים באופן אקטיבי לצורך ביצוע הסבה מקצועית. יש כאלו שאף חוזרים לצורך השגת המטרה לספסל הלימודים בכדי לרכוש מקצוע חדש מנקודת אפס או להתמקצע בהכשרה מתקדמת עדכנית. כך שהשאיפה למימוש והגשמה עצמית החליפה את מקומה של השאיפה המוכרת לשמר את הקיים עד הפנסיה וכיום, יותר מתמיד, ישנו גיבוי לשינויים בחיים הנעשים למטרת צמיחה והישגיות. אז מה צריך לדעת לפני שעושים את הצעד שעשוי להוביל למפנה חיובי בחיים אך יחד עם זאת עלול להיות כרוך בסיכון לא מבוטל?

בירורים מקדימים לקבלת החלטה מבוססת

במקרה והחלטתם לבצע שינוי בחיים, סוג של "מהפך" שיוביל למציאות שונה מזו המוכרת, הרי שחשוב לבצע את הבירורים המקדימים הנרחבים הנדרשים לצורך קבלת ההחלטה לגבי התחום המקצועי שאליו פניכם מועדות. יתכן שתידרש הכוונה מקצועית או סוג ייעוץ אחר על מנת לקבל הכוונה לגבי תחומי העיסוק המתאימים ביותר עבורכם. זו בלבד לא תספק לצורך אימות כי אכן התחום הוא מבוקש וכי סיכויי מציאת עיסוק מקצועי בתחום אכן הגיוניים ולא מאתגרים מידי. בחננו את השוק בהתבסס לחברות השמה מקצועיות בתחום, דרישות והיצע משרות הדרישות הקיימות או היוועצו ביועצים עסקיים במידה והשינוי המבוקש כרוך במעבר לעבודה עצמאית ואולי אף פתיחת עסק משלכם. המטרה היא להוציא לפועל תכנית פעולה שתהיה מפורטת וכוללת את הצעדים השונים בתהליך שיובילו לסגירת המעגל בכל הנוגע לעיסוקכם הקודם ותחילת הדרך החדשה, כאשר זו במטרה להגדיל את סיכוייכם למצוא עבודה אחרי ההסבה.

שינוי מחשבתי וקבלת הנסיבות בהבנה

קחו בחשבון כי בחלק מהמקרים המחשבה על הסבה מקצועית מגיעה לאחר לא מעט שנים של עיסוק בתחום מקצועי, בו פיתחתם מומחיות, מעמד, מוניטין וביטחון. במקרה כזה, כשמדובר בהסבה לתחום עיסוק נפרד, השונה במהותו ולא מתבסס על העיסוק הקודם, הדבר יחייב אתכם להתחיל מנקודת אפס, כדף חלק, ללא ידע, ניסיון או מיומנויות כך שהכול צפוי להיות חדש ואולי אף מבלבל. סביר להניח שהמעמד ההתחלתי יהיה בתפקיד זוטר יחסית לצורך צבירת הניסיון הנדרש ולמטרת התנסות ראשונית. חשוב לקבל נסיבות אלו בהבנה ולהפגין סבלנות במהלך תהליך רכישת המקצוע. גם במידה ו"שחיתם בחומר" ונחשבתם מומחים בתחומכם, הרי שבסטטוס החדש תידרשו לקבל הנחיות והכוונה ממומחים בתחומם, כאשר חשוב לא לזלזל באף צעד בתהליך ולהשקיע בשלב הקניית הכלים והידע הנדרשים מאחר והם אלו המהווים את תשתית הידע החיוניים לצורך עיסוק מקצועי בתחום.

חזרה לספסל שכבר שכחנו

הסבירות גבוהה שלצורך ההסבה המקצועית תידרשו לרכישת ידע וכלים מקצועיים בתחום העיסוק החדש ואולי אף תעודה מקצועית מסוג זה או אחר שתידרש לצורך קבלתכם לעבודה. יתכן שעבור חלק מכם, מדובר בחזרה לספסל הלימודים אחרי תקופה ארוכה שכבר נשכחה כשאתם כבר מזמן לא כפי שהייתם בעבר (כולל פניות לצורכי הלימודים, סבלנות להקשבה ממושכת בכיתה וכו') ולכן ההסתגלות עשויה להיות הדרגתית וכרוכה בקשיים מסוימים. יחד עם זאת, כדאי לברר לגבי מסלול לימוד גמישים המתאימים לאנשים עובדים או מסלולי לימודים המבוססים על תעודות מקצועיות קודמות והינם מקוצרים. בבחירת הלימודים, חשוב לוודא מה מסלול הלימודים הנכון ביותר שהינו נחשב בתחום ונדרש על ידי מקומות העבודה. נסו להיוועץ עם אנשי מקצוע שעוסקים בפועל בתחום ומכירים את השוק ובחנו את דרישות ההשכלה במשרות הדרושים. כמו כן, כדאי להיפגש במסודר לפגישת ייעוץ עם יועץ לימודים, לברר את הפרטים המלאים אודות מסלול הלימוד, כולל התכנים, המרצים, אופי הלימוד כמו למשל שיעורים תיאורטיים בלבד או גם הכשרות מעשיות ויציאות לשטח כפי המתקיים למשל באופן מובהק במסלולי לימודי הפקת אירועים מעשיים, התעודה המוענקת בסיום הלימודים וכיוצא בזה. בקשו גם להגיע לצפייה בשיעור קיים על מנת לוודא כי אכן הלימודים תואמים את ציפיותיכם. כך תוכלו להגדיל את הסיכויים כי אכן הבחירה נכונה מבחינת מסלול הלימודים והמוסד העומד מאחוריו.

ולסיכום, אמנם מדובר בצעד המחייב תעוזה שכרוכה בהמרת המציאות המוכרת והנוחה לטובת מציאות חדשה, לא מוכרת ומאתגרת, במידה ואכן מדובר בצעד לטובת המימוש העצמי והמקצועי, הרי שהמטרה מקדשת את כל האמצעים.

פורסם על ידי

תגובות פייסבוק

כתוב תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

*