סוגים שונים של שאלות פוליגרף

סוגים שונים של שאלות פוליגרף

בשנים האחרונות, בדיקות פוליגרף הפכו שכיחות יותר ויותר כאשר מקומות עבודה המבקשים לבחון מועמדים פוטנציאלים ועובדים קיימים החלו לעשות בהן שימוש. גם זוגות החושדים זה בזה החלו לפנות לבדיקות אלו להסרת חשדות, וכמובן שהגורם שעושה בהן את השימוש הרב ביותר הוא משטרת ישראל. עם השכיחות שהולכת וגוברת, רבים תוהים לעצמם מהן שאלות פוליגרף הנשאלות במסגרת הבדיקה, האם באמת מדובר בעסק כל כך קשוח ואיך מתכוננים לבדיקה?

3 סוגי שאלות פוליגרף

בדיקת הפוליגרף בוחנת האם הנבדק דובר אמת או שקר בנושא כלשהו. הבדיקה מבוססת על תגובת מערכת העצבים עליה אין לאדם הנבדק שליטה, וכן על הדופק שלו, מידת ההזעה ועוד. שאלות פוליגרף במהלך הבדיקה יהיו כאלה שהתשובה עליהן תהיה 'כן' או 'לא' בהתאם, או בתשובות ברורות, חדות וקצרות. באופן עקרוני קיימים 3 סוגי שאלות:

  • שאלות סרק – אלו שאלות הנשאלות בכדי לגרום לנבדק להרגיש יותר בנוח, לעזור לו להבין כיצד הבדיקה עובדת ולעזור לו לתת בה אמון, להיפתח ובעיקר להירגע כדי לנטרל תגובות קיצוניות בשלבים בהם לא אמורות להיות תגובות כאלו. בשלב זה יישאלו שאלות סתמיות כגון שמו של האדם, מקום מגוריו, גילו, עיסוקיו ועוד.
  • שאלות השוואה – כאן המטרה היא לבחון את התגובות הפיזיולוגיות של הנבדק תחת לחץ. השאלות לא יהיו קשורות באופן ישיר למקרה בגינו הוזמן להיבדק, אלא שאלות כלליות שמטרתן לכייל את מכשיר הפוליגרף למצב מדויק יותר. כעת יישאלו שאלות הבוחנות האם הנבדק עשה אי פעם שימוש בסמים, האם לקח לעצמו משהו שלא שייך לו, ושאלות אחרות בסגנון.
  • שאלות הרלוונטיות למקרה – מכיוון שהבדיקה מתקיימת בעקבות מקרה מסוים, יש לשאול שאלות הקשורות למקרה זה. כך לדוגמא, במידה והבדיקה מתקיימת בשל חשד בבגידה בן או בת הזוג, יישאלו שאלות ישירות מאוד כגון האם הנבדק אי פעם בגד, האם בגד בחודש האחרון, האם מחזיק בהיסטוריית בגידות, ועוד.

לאחר הבדיקה

לאורך תהליך הבדיקה, מסמן לעצמו הבודק את השאלות שנשאלו כדי לבחון מהן השאלות שגרמו להופעת מתח ולחץ בקרב הנבדק, ועל אילו שאלות ענה בביטחון. חשוב להבין כי שאלות פוליגרף לא נשאלות כדי להפחיד את הנבדק, מטרתן בסך הכל להוביל לאמת ועל כן אין סיבה לחשוש מהן.

בסיום הבדיקה, יעבור הבודק על כל השאלות שנשאלו במהלכה, ועל תגובות הנבדק אליהן. במידה והתגובה הייתה חזקה יותר בשאלות מהסוג הרלוונטי (כלומר אלה שעסקו במקרה), ניתן יהיה להסיק שהאדם לא דובר אמת. לעומת זאת, במידה והמדד יהיה גבוה יותר בשאלות מסוג שאלות ההשוואה, ייתכן מאוד שהוא אינו אשם. ישנם מצבים בהם לא קיים הבדל משמעותי בין המדדים בשאלות הרלוונטיות ושאלות ההשוואה, ובמקרים אלו לרוב תיערך בדיקה נוספת לחיזוק הטענות ובחינה נוספת של הסיטואציה.

פורסם על ידי

תגובות פייסבוק

תגובה אחת

כתוב תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

*