סובלים מפיברומיאלגיה? יתכן ואתם זכאים לקצבת נכות

סובלים מפיברומיאלגיה? יתכן ואתם זכאים לקצבת נכות

פיברומיאלגיה הינה מחלה המאפיינת אנשים רבים בכל העולם, ונחשבת ל-”מחלה שקופה” עקב המידע המועט יחסית שיש אודותיה והקושי באבחונה. הסובלים מפיברומיאלגיה בד"כ חווים קושי תפקודי עקב כאבים עזים, קושי בתזוזה, ותסמינים פסיכולוגיים שונים הנובעים מהמצב הגופני. האם ניתן לקבל קצבת נכות עקב אבחון במחלה? ומה צריך לעשות לשם כך?

מהי פיברומיאלגיה?

פיברומיאלגיה, או "דאבת השרירים" בעברית, היא מחלה כרונית אשר פוגעת בשרירים וברקמות החיבור בגוף. מדובר במחלה אשר עד לפני כמה שנים המידע עליה היה מועט יחסית ולכן, חולים רבים לא אובחנו כראוי. המחלה גורמת לפגיעה בתפקוד היומיומי, ביכולת התעסוקה ובתפקוד המשפחתי. המחלה מאופיינת בעיקר בעייפות, כאבים מופשטים בגוף ולעיתים, גם ברגישות עזה בגוף. הפיברומיאלגיה נפוצה יותר בקרב נשים (שיעור הנשים המאובחנות גבוה פי 7 מהגברים), אך גם ילדים יכולים לחלות בה. הטיפול בפיברומיאלגיה יכול לשפר רבות את יכולת התפקוד וקיימים חולים רבים אשר מצליחים לנהל חיים רגילים לצד המחלה.

מהם תסמיני המחלה?

נשים וגברים הסובלים מפיברומיאלגיה מתקשים לעיתים "לשים את האצבע" על הפרעה ספציפית. עם זאת, מומלץ לשים לב לקיומם של התסמינים הבאים:

  • תחושת כאב כרונית בכל הגוף למשך זמן ממושך של שלושה חודשים ויותר. הכאבים בד"כ מאפיינים את אזורי הצוואר, הגב, הרגליים והידיים, לצד שאר אזורי הגוף
  • הפרעות שינה ועייפות.
  • אי תחושת הקלה לאחר מנוחה, בכל הנוגע לכאבים ולשאר התסמינים
  • כאבי ראש וסחרחורות
  • כאבי בטן ו\או צורך בהטלת שתן לעיתים תכופות
  • חרדה ו\או דיכאון
  • קשיי ריכוז

זכויות חולי פיברומיאלגיה בביטוח לאומי

יש לציין שהמוסד לביטוח לאומי החל בתהליך של הכרה בפיברומיאלגיה כמחלה המזכה בקצבת נכות, אך עם זאת, נכון לכתיבת שורות אלה, פיברומיאלגיה טרם נוספה לרשימת המחלות והליקויים המזכים באחוזי נכות בביטוח הלאומי. אולם הסובלים מפיברומיאלגיה והשפעותיה, יכולים בכל זאת להיות זכאים לדרגת נכות אשר בגינה הם יהיו זכאים לקצבת נכות. נציין כי בדומה להגשת כל תביעה לביטוח לאומי מומלץ להכין את כל המסמכים והמידע הרלוונטי בטרם הגשת התביעה, כאשר יש לשים לב ש:

  • אחוזי נכות יכולים להיקבע גם עקב ליקויים ספציפיים. לכן, מומלץ לשים דגש על אבחון הליקויים הנגזרים מהמחלה. יש להקפיד על קבלת המסמכים הנדרשים על ידי ביטוח לאומי מאת הגורמים הרפואיים המוסמכים.
  • לעיתים, נקבעים אחזי נכות ע"פ שיקולי וועדה הרפואית, בהתאם לדמיון למחלה אחרת (למידע מפורט ומדויק אודות אפשרות זו, יש לקרוא את תקנה 14 בתקנות הביטוח הלאומי).מומלץ  לסובלים מפיברומיאלגיה לבדוק את התסמינים\הליקויים הרלוונטיים.
  • עד כה, דובר על נכות כללית. לצדה, ניתן לעיתים לנסות להוכיח קשר סיבתי בין אירועים שונים הנוגעים לפעולות איבה או תאונות עבודה. הסובלים מפיברומיאלגיה מעידים לעיתים קרובות על קשר בין אירועים טראומטיים למועד התפרצות המחלה. במידה וקיים קשר בין תאונת עבודה או אירוע טרור\פעולת איבה לבין התפרצות המחלה, ניתן לבדוק האם הנסיבות עומדות בתנאים המפורטים בחוק הישראלי.

צילום: Shutterstock

פורסם על ידי

תגובות פייסבוק

כתוב תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

*