ניהול תזרים מזומנים

ניהול תזרים מזומנים

אביטל אטיאס, יועצת עסקת עושה סדר באחד הנושאים הכי מורכבים לבעלי העסקים, מומלץ אחד המדדים החשובים בניהול עסק הינו ניהול נכון של תזרים המזומנים. עסק שלא מנהל את תזרים המזומנים נכון יקלע למצוקת אשראי אשר יוביל לקריסת העסק

תזרים המזומנים מאפשר לחזות באופן מדויק את מצב המזומנים בעסק בכל רגע נתון. וכן לשקף לבעל העסק תחזית עתידית מהימנה.

מספר כללים לניהול תזרים מזומנים:

  • ניהול תזרים מזומנים מהווה את עמוד התווך המרכזי והחשוב ביותר בניהול שוטף של העסק. היתרונות הבולטים בניהול תזרים מזומנים הם יכולת תכנון ושליטה , השקעה לטווח ארוך, צמצום התלות בהלוואות בנקאיות ויכולת חיזוי עתידי של ביצועי החברה.
  • חשוב להכיר בכך שתזרים המזומנים הוא זה ששומר את העסק חי. ולכן יש לנהל את תזרים המזומנים שלכם בקפידה יתרה. לעיתים עסק נקלע לקשיי מזומנים אפילו "רק " למספר ימים. בד"כ מצליחים לפתור את הבעיה ולגייס כסף , אבל תמיד יש לה עלות גבוהה: דחיית תשלום לספק ופגיעה במוניטין, קבלת הלוואה לטווח קצר עם חריגה מהמסגרת בריבית גבוהה.
  • יש להזין בדו"ח תזרים המזומנים את ההוצאות וההכנסות הצפויות לחצי שנה הקרובה. ניהול תחזית תזרים מזומנים לחצי השנה הקרובה הינו הטווח האידיאלי. תחזית התזרים מפרטת את כלל התשלומים והתקבולים הצפויים במשך התקופה, בהתאם למועדים בהם הם צפויים להתרחש. תחזית תזרים מזומנים מסודרת מחזקת את הביטחון בחוסנה של החברה בקרב הבנקים, הלקוחות והספקים של החברה, כמו גם אצל מנהליה.
  • היו מודעים לבעיות תזרים בזמן אמת. לעיתים עסקים נכשלים רק משום בעלי החברה לא היו מודעים לבעיות התזרים בזמן אמתכאשר עוד ניתן היה לעשות מעשה .
  • יש לעקוב ולדעת מהי יתרת המזומנים הנוכחית. אין דבר חיוני יותר מאשר לדעת מהי יתרת המזומנים הנוכחית שלכם. בכדי לקבל החלטות עסקיות על בעל העסק לדעת את נתוני התזרים באופן מדויק.
  • הקפידו על עדכון יוםיומי. מומלץ בכל בוקר להתחיל עם עדכון התזרים. חשוב שאתם כבעלי העסק תעברו על הנתונים מהם ניתן ללמוד על: מוסר תשלומים של לקוחות, גבייה, תחזית מכירות לעומת מכירות בפועל ועוד.
  • יש להתאים בכל יום את יתרת הפתיחה לזו המופיעה בחשבון הבנק. כמו כן, יש לעדכן את מועד התשלומים והתקבולים מתאריך חזוי לתאריך ממשי בו בוצעה הפעולה.
  • כבעל עסק דע לזהות האם אתה מנהל את תזרים המזומנים נכון, האם אתה מבצע גביה שוטפת מלקוחות, האם אתה מרכז מועדי תשלום שיקים ליום קבוע בחודש התואם ליום כניסת זיכויים מכרטיסי אשראי ותקבולים מלקוחות.
  • במידה וכבעל עסק אתה מזהה כי אינך עושה זאת כראוי מומלץ להעזר באיש מקצוע או יועץ חיצוני.

באילו כלים ניתן לנהל תזרים מזומנים:

גיליון excel- דו"ח אקסל רלוונטי בעיקר לעסקים קטנים בעלי נפח פעילות מצומצם. השימוש בגיליון excel מחייב את המשתמש בידע בבניה דוח וכן בתחזוק שוטף.

תוכנותקיימות בשוק מגוון תוכנות , מקצתן חינמיות וחלקן בתשלום. לכל עסק מתאימה תוכנה מסוימת העונה על צרכי העסק. השימוש בתוכנה מתאימה לעסק ותחזוקה באופן שוטף (יוםיומי) תאפשר לחזות ולצפות את מצב החשבון תקופה ארוכה מראש.

הכותבת הינה כלכלנית ויועצת ארגונית המלווה בהצלחה עסקים להתנהלות תקינה מול הבנק, הצבת מטרות, יעדים ובניית תכניות עבודה. מרצה ומנחה סדנאות לבעלי עסקים ומנהלים בארגונים.

פורסם על ידי

תגובות פייסבוק

כתוב תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

*