מצבי חרדה? מה ניתן לעשות?

מצבי חרדה? מה ניתן לעשות?

חרדה מסוגים שונים ומגוונים הפכה בעשורים האחרונים להיות אחת המגפות הגדולות ביותר בעולם, ומה שאנשי מקצוע רבים מכנים כמחלה העיקרית של המאה העשרים ואחת ושל העידן המודרני. הסיבה לכך אינה רק ההיקף של התקפי החרדה ואבחונים של בעיות חרדה בקרב מיליונים רבים של גברים ונשים, ילדים ומבוגרים, אלא גם האופי של מצבי חרדה והאופן בו הם נובעים כתוצאה ישירה מאורח החיים התזזיתי של העידן בו כולנו חיים. מהם הגורמים העיקריים לחרדה מסוגים שונים, כיצד ניתן לזהותם, האם זה רלבנטי גם עבורנו ומה עושים במידה וכן?

תופעת לווי של חיים בעולם מהיר, אינטנסיבי ועשיר במידע – מצבי חרדה

חשוב לציין מיד בהתחלה כי "חרדה" היא שם כללי למשפחה רחבה ביותר של תופעות נפשיות, המהוות כולן סוגים שונים של המצב הכללי של חרדה. ישנן חרדות מפורטות וספציפיות (דוגמת חרדה מטיסה, חרדה ממצבים חברתיים וכו') וישנן חרדות כלליות ואמורפיות, בהן נראה כי אין מושא אחד מובהק וישיר לחרדה אלא פשוט מדובר במצב נפשי מתמשך החוזר ומופיע שוב ושוב. מכיוון שקיים מגוון רחב כל כך, גם קשה להצביע על גורמים מסוימים האחראיים תמיד למצבי חרדה, שכן מקרים רבים תמיד יפלו מחוץ לתחום הגדרה זה.

עם זאת, ניתן להצביע על סיבות או מאפיינים מסוימים אשר כן אחראיים לחלק ניכר ממצבי החרדה, במיוחד אלו אשר אינם בהכרח ספציפיים ומוגדרים. באופן כללי, ניתן לומר כי האדם המודרני הממוצע סובל הרבה יותר מחרדה מאשר אנשים בעידנים קדומים יותר בהיסטוריה, בראש ובראשונה עקב מאפיינים בסיסיים של העולם והחברה האנושית בה אנו חיים כיום – מדובר בעולם מהיר ותזזיתי, בריבוי בלתי נתפס של אינפורמציה המציף אותנו מכל הכיוונים, במודעות גבוהה ביותר למגוון רחב של נושאים שונים, חלקם בעייתיים ומעוררי פחד וחרדה מסיבות מובנות ומוצדקות ועוד.

תסמינים עיקריים וטיפול בחרדה

אז האם חרדה היא משהו הרלבנטי גם עבורנו? האם גם אנחנו סובלים מחרדה? ובכן, חשוב להבין כי לא רק מי שמקבל התקף חרדה של ממש סובל מבעיה זו. עבור רבים החרדה נשארת בעצמה נמוכה עד בינונית, לא מספיק על מנת לגרום להתקף של ממש אבל כן מספיק על מנת לפגוע באורח החיים השוטף.

תסמיני חרדה עשויים לכלול מצבים בהם אנו פשוט מרגישים לחץ נפשי קיצוני, פחדים עמוקים חוזרים ונשנים, קוצר נשימה, הזעה בלתי נשלטת, הימנעות ממצבים לכאורה סטנדרטיים מסוימים ללא כל סיבה טובה נראית לעין ועוד. גם סחרחורות, כאבי ראש בלתי מוסברים, בעיות בבטן וכד' יכולים לאותת על מצבי חרדה מהם אנו סובלים.

במידה ואנחנו סובלים מחרדה כלשהי או רק חושדים בכך, מומלץ קודם כל לפנות לקבלת סיוע מקצועי. בשלב ראשון אבחון, ובשלב השני טיפול בחרדה. ישנן כיום שיטות טיפול בחרדה רבות,  מגוונות ויעילות ביותר. חשוב שתדעו שאתם לא לבד, וכי ישנן דרכים רבות לסייע לכם. אך הצעד הראשון צריך להגיע מכם.

צילום: pixabay

פורסם על ידי

תגובות פייסבוק

כתוב תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

*