מניעת התפשטות מחלות מדבקות בגני ילדים

מניעת התפשטות מחלות מדבקות בגני ילדים

מחלות זיהומיות בקרב ילדים אינם דבר נדיר. בכל שנה אנו עדים להתפרצות מחלה זיהומית במקום אחר בארץ. לעתים היא קצרה ונקודתית ולעתים ארוכה וכוללת יותר מישוב אחד. השנה התגלה באשדוד חיידק השיגלה שגרם לשלשולים בקרב ילדים והביא לסגירה של חמישה גנים. ההתמודדות עם התופעה מתמקדת בתחום ההיגיינה האישית והשמירה על הניקיון ובמחלקת גני ילדים אומרים "מדובר בהתמודדות משותפת שבה אנו לוקחים אחריות על הגן וההורים לוקחים אחריות על הבית. ביחד נצליח".

בעיית השלשולים בקרב ילדי הגנים לא הגיעה עדיין לסיומה וביום ראשון כינס ראש העיר את כל הגופים הרלוונטיים ושמע מהם על התופעה, המשמעויות והדרכים המוצעות לבלימת התחלואה. בדיון שהתקיים בלשכתו השתתפו ד"ר נטליה בילנקו – הרופאה המחוזית, מרים חיימוב – מפקחת הבריאות ונחמה אסור – אחות אפדימיולוגית בלשכה המחוזית. אילן בן עדי – מנכ"ל העירייה וגב' דינה בר אולפן – המשנה למנכ"ל, מר אריה מימון – ראש מינהל החינוך, גב' מרטין עובדיה – מנהלת אגף חטיבה צעירה וגב' סיגל דאי – מנהלת מחלקת גני ילדים. מר אורן טואיל – מנכ"ל החברה העירונית, מנהלת תחום הגיל הרך בחברה למתנ"סים. גב' בלה רובין – יו"ר ועד הורים עירוני ונציגי הורים.

ראש העיר ד"ר יחיאל לסרי ציין כי מדובר בתופעה חריגה ולא מוכרת בעיר וביקש לדעת מה הגורמים לה. ד"ר לסרי שמע מהמשתתפים סקירה ומה הפעולות בהן נקט לאור הבדיקות שערך. נציגי משרד הבריאות נתנו סקירה כללית ומסיכום דבריהם עולות העובדות הבאות: צוותי הגן שומרים על הניקיון ומצב התברואה בגנים שנבדקו טוב. לא נמצא גורם או מאפיין משותף בגנים שבהם היתה תחלואה. בדיקות המזון בצהרונים נמצאו תקינות וכך גם ארגזי החול. ראש מינהל החינוך תיאר את תמונת המצב ואת הפעולות שנקטו במינהל החינוך והמחלקת גני הילדים.

יחד עם זאת, על אף שהטיפול עד כה נעשה ברמה גבוהה ומקצועית ותוך גילוי אחריות ומחויבות אישית, ולמרות שלא נמצאה עד כה סיבה קונקרטית לתחלואה, בעיית השלשולים עדיין כאן ולפיכך החליט ראש העיר על הצעדים הבאים: ביצוע הדרכות לכל הצוותים בגני הילדים ורענון הנחיות התברואה בגנים. שמירה מוקפדת על כללי ההיגיינה ומתן הנחיות ברורות להורים שיקפידו גם בבית על כללי ההיגיינה ובעיקר שיימנעו מלהביא לגן ילד חולה. כמו כן ייבנה נוהל בדיקה שגרתי על פיו יתנהלו צוותי החינוך בגן ומערכת הבקרה העירונית.

יישום ההחלטות התבצע מיד וכבר ביום ראשון בערב התקיימה הדרכה ראשונה לקבוצת גננות וסייעות במרכז כיוונים. לאחר דברים שנשאו הרופאה המחוזית ד"ר בילנקו ומנהלת מחלקת גנים גב' סיגל דאי ולאחר שראש מינהל החינוך מר אריה מימון הבהיר מהן הציפיות מצוות הגן וכי מדובר במצב מיוחד הדורש אחריות כפולה וערנות מוחלטת, עלתה גב' אסור מלשכת הבריאות המחוזית, ונשאה הרצאה בנושא "מניעת התפשטות מחלות מדבקות בגני ילדים", תוך הצגת דוגמאות להתנהגות נכונה ופירוט הנושאים הרגישים עליהם יש להקפיד באופן מיוחד. כך גם גב' חיימוב פירטה מהם כללי ההתנהגות הנכונים ונתנה טיפים הנוגעים בחיי הגן ובחיינו האישיים.

כנס דומה התקיים ביום שני והיום יתקיים הכנס האחרון ליתר הצוותים. כמו כן יתגבש נוהל פעולות שגרתי לכל צוותי הגן כאשר נציגי מינהל החינוך יערכו ביקורות פתע בגני הילדים ויבדקו את יישום ההנחיות באופן מוקפד. ראש מינהל החינוך ציין כי בנוסף למינהל ולצוותי הגן יש צלע נוספת – ההורים. להם יועברו הנחיות משלימות לשיתוף פעולה מלא עם צוותי הגן ועם המערכת העירונית. "גם ההורים יידרשו להקפיד על היגיינה בבית ובעיקר עליהם להימנע מלהביא לגן ילד חולה" אמר והדגיש כי המקרים האחרונים מלמדים שהתחלואה מתחילה בילד אחד חולה שמגיע לגן ומדביק את האחרים.

במקביל, ד"ר לסרי פרסם בדף הפייסבוק קריאה מיוחדת להורים. "זו הזדמנות בשביל כולנו, לרענן את כללי ההגיינה והתברואה בבית, במשפחה ובגני הילדים, כדי להגן על ילדינו מפני זיהומים מסוגים שונים" כותב ראש העיר ומדגיש כי "בעניין זה, הבקשה החשובה ביותר היא שאם מגלים תופעת חולי כלשהיא אצל הילדה או הילד, בנוסף לבדיקה ע״י רופא המשפחה, בשום אופן אין להביא את הילד/ה לגן. זו הפעולה החשובה ביותר במניעת התפשטות הזיהום!"

במחלקת גני ילדים אומרים לסיכום: "אנחנו לוקחים אחריות על הגן והורים לוקחים אחריות על הבית. ביחד נצליח".

פורסם על ידי

תגובות פייסבוק

כתוב תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

*