מי מפחד מהחופש הגדול?

מי מפחד מהחופש הגדול?

עם בוא הקיץ, הורים רבים מתחילים לחשוש מהחופש הגדול. שכן, הילדים ובני הנוער יוצאים לחופשה ארוכה כבת חודשיים ומרבית מההורים ממשיכים לעבוד כרגיל, ללא חופשה. הילדים ללא מסגרת וללא פיקוח ולהורים אין את היכולת להשגיח כי עליהם לצאת בכל יום לעבודה. תכנון מראש יצמצם משמעותית את הדילמות המשפחתיות והקונפליקטים הנוצרים בין ההורים לילדים בתקופה זו, יקטין את החששות ויצמצם את הפחדים. ד"ר סוזי קגן, מטפלת זוגית ומשפחתית, בעלת מרכז לטיפול רגשי בילדים ומבוגרים מעניקה פתרונות מעשיים לחופש הגדול:

לתכנון אין תחליף

לפני שאציע פתרונות שונים ומגוונים עבור הילדים בחופש הגדול אסביר כי ילדים זקוקים לתכנון ולסדר במהלך החופש הגדול. לכן, אני ממליצה להכין את התוכנית לחופש הגדול מראש יחד עם הילדים, שאלו אותם מה הם היו רוצים לעשות בחופש, קחו בריסטול גדול, ציירו את החודשים יולי ואוגוסט כלוח שנה ובכל יום רשמו את הפעילות שלאותו היום, אם זה קייטנה, נופש משפחתי, מסיבה, יום הולדת או כל אירוע שיכול שמעניין את הילד. את האירועים השתדלו לחלק באופן שווה בין החודשים יולי ואוגוסט, אנחנו נוטים למלא את חודש יולי בפעילויות ובאוגוסט הילדים מוצאים עצמם יושבים בחוסר מעש בביתם ומשתגעים משעמום. עם זאת, ימים ריקים מפעילות טובים עבור הילד מכיוון שהם יוצרים אצלם ציפייה ליום שיבוא למחרת.

הפתרון האידאלי

הקייטנה, מסגרת שתאפשר להורים להמשיך בשגרת עבודתם תוך ידיעה שהילד במקום בטוח ומוגן. מעבר למילוי שעות היום של הילד בקייטנה יוכל לצמוח מבחינה חברתית, ללמוד אומנויות חדשות ולפתח תחביבים. כיום, קיים מגוון רחב של קייטנות שיכולות להתאים לאופיו של הילד. לעיתים, הילדים מסרבים ללכת לקייטנה וחשוב לבדוק עמו את הסיבות לכך. ילדים מגילאי 10-11 מתחילים לבקש לוותר על קייטנות ועל ההורים לעודד אך לא להתעקש בכל מחיר.

הפתרון לילד הסרבן

בגילאים מאוחרים יותר אנו עדים לסרבנות של הילדים ללכת לקייטנה, זה לא סוף העולם. הילד בחר לא ללכת לקייטנה אבל הוא נמצא בחופשה ורוצה ליהנות. מגיע לו לאחר שנה עמוסה של לימודים, שיעורים, מבחנים ומטלות אחרות. קבעו עם הילד מראש פעמיים בשבוע שבו תבלו אתו לאחר שעות העבודה. לכו עם הילד לים, לבריכה, לסרט או לפארק בכדי "להתאוורר". מומלץ גם לקבוע פעילות משפחתית מיוחדת ומהנה לכל סוף שבוע. למרות שאנו רוצים לספק הנאה לילדנו חשוב מאוד שהוא לא יאבד לחלוטין סדר בחייו ויישאר בסוג מסוים של מסגרת. אני ממליצה בכל יום להכין לו רשימה של מטלות קצרות. המטלות יכולות להיות סידור החדר, זריקת פח הזבל, הכנת חוברות הכנה לימודיות לשנה הבאה וכדומה. כך הוא גם עסוק בעשייה וגם מסופק מהתחושה שהוא תורם את חלקו בבית. בנוסף כדאי לשמור על גבולות בשעות השינה בלילה ולקבוע שעת מקסימום.

הפתרון היצירתי

כאשר הילדים יחסית צעירים תוכלו לבקש מהסבים והסבתות להתגייס למאמץ ולבלות עם הנכד אחת לשבוע. כאשר הילדים גדולים יותר תוכלו להזמין חבר שיבלה עם ילדכם את החופש הגדול. יש לוודא שתמיד נמצא מבוגר אחראי בסביבה. בשנים האחרונות אנו רואים שהקייטנה הביתית תופסת תאוצה ועונה פעמים רבים לצרכיהם של ההורים והילדים. התארגנו יחד עם כמה הורים לתורנות בה בכל יום הורה אחר ישגיח. אין צורך להפעיל אותם, אלא פשוט להיות באזור ולוודא שהכל בסדר. ניתן ליהנות עם הילדים גם בתוך הבית, אפשר להכין עוגות, פיצות ומאכלים רבים שהילד אוהב, לקנות משחקי שולחן או יצירה ולשחק בהם כולם יחד

הפתרון לילד המתבגר

במידה וילדכם כבר בגילאי תיכון, הקייטנה היא לא אופציה עבורו ולעיתים גם לא מציאת עבודה. עודדו אותו לנצל את החודשיים הללו למימוש המטרות והחלומות שלהם. מזמן הם רצו ללמוד לנגן? הסבירו להם שזה זמן מצוין להתחיל ללמוד, אין לימודים וחבל לבזבז את זמנם היקר ללא מעש. עודדו אותם להתחיל לעשות כושר בכל יום, פעילות שמחזקת את הגוף, מחזקת את המשמעת העצמית ויוצרת מסגרת שהילד חייב לעמוד בה. הסבירו לילדכם על אחריות חברתית ועל חשיבות ניצול הזמן להתנדבות בחברה, הציעו להם להתנדב עם קשישים, עם ילדים מיוחדים או בעמותות שונות.

הפתרון לילד החרוץ

חוק עבודת הנוער מתיר העסקת נערים בתקופת החופש הגדול מגיל 14 ואילך, בעוד בתקופת לימודים מותרת העסקת נערים רק מגיל 15 ואילך. בניגוד לעבר בו היה מקובל שנערים עובדים בחופש הגדול, בשנים האחרונות פחות ופחות בני נוער מתלהבים למצוא עבודה. אם אתם הורים לילדים גדולים, אני ממליצה לכם לעודד אותם במציאת עבודה לחופש הגדול, שכן מדובר בשיעור חשוב בעצמאות כלכלית. מתבגרים רבים אינם יודעים כיצד להתחיל חיפוש עבודה, מה להגיד למעסיק, איך להתראיין ועוד. יש להדריך את המתבגרים לגבי כל התהליך של חיפוש עבודה, ראיון, הבנת הכישורים המתאימים לתפקיד ומעקב אחר התפתחות הקשר עם המעסיק.

לקבלת המלצות נוספות, הצטרפו לעמוד הפייסבוק של ד"ר סוזי קגן הנמצא בקישור הבא: https://www.facebook.com/DrSuziKagan

פורסם על ידי

תגובות פייסבוק

כתוב תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

*