מי אנחנו באמת? הפסיכולוגיה של האישיות

מי אנחנו באמת? הפסיכולוגיה של האישיות

הפסיכולוגיה של האישיות (The Psychology of Personality) היא תחום המתמקד בחקר ההתנהגות וההבדלים הבין-אישיים. המטרה המרכזית היא לנתח ולהבין את טבעם של בני אדם.

תחום זה יושב על ספקטרום נרחב, החל מהתהליכים הנוירונים המתרחשים במוחנו ועד לרמת הנרטיבים הנוצרים אצלנו ואשר מגדירים את התנהגותנו. דרכה של פסיכולוגיית האישיות לבצע ניתוח אישיותי, נעשה באמצעות חיפוש אחר חוקיות מסוימת בהתנהגות האנושית. יצירתו של פרופיל אישיותי, כך על פי פסיכולוגיית האישיות, מאפשרת להבין באופן נקודתי את התהליכים הפסיכולוגיים המתרחשים אצל אנשים.

פרט לתחום הפסיכולוגיה של האישיות, העוסק כאמור בחקר ההתנהגות ובהבדלים הבין- אישיים הנובעים ממנה, קיימים עוד תחומים משיקים שמטרתם היא לבחון התנהגות אנושית מזוויות שונות. אחת הדוגמאות לכך הוא תחום הפסיכולוגיה ההתפתחותית. תחום זה עוסק בין היתר, בבחינת ההתפתחות הקוגניטיבית (ההכרתית), ההתפתחות החברתית ובהתפתחות הרגשית לאורך זמן.

תחום נוסף הוא הפסיכולוגיה הקוגניטיבית המבקשת לחקור לעומק תהליכים מנטליים. הכוונה היא לבחינתם של תהליכי העיבוד המגוונים המתרחשים אצלנו: זיכרון, ביצוע חישובים, תפיסה, יצירתיות, למידה ועוד. בהקשר בחינתה של התנהגות אנושית מסוימת, הפסיכולוגיה הקוגניטיבית מתמקדת בתהליכים שבסופו של דבר יוצרים אותה.

הבחירות שאנו עושים במהלך חיינו, הן הדרך המעשית המגדירה את מה ואת מי שאנחנו באמת. אם אתם מסוג האנשים שחבריהם לא מפסיקים להתייעץ איתם, אולי כדאי שתשקלו לבחור בלימודי תואר ראשון בפסיכולוגיה. בתור התחלה, תצברו ידע על תיאוריות שהולידו שינויים תפיסתיים-מהפכניים בכל מה שקשור לתהליכים נפשיים והתנהגותיים. לאחר מכן, במידה שתרצו לחשוב על פיתוח קריירה בתחום, לימודי תואר שני בפסיכולוגיה יהיו השלב הבא בדרך להגשמת המטרה.

ראוי לציין, כי תחום הפסיכולוגיה בישראל נחשב לאחד מתחומי מדעי החברה המבוקשים ביותר. מצד אחד, מי שמעוניין לעסוק בפסיכולוגיה חייב להשלים גם את לימודי התואר השני, המחייבים סטאז' והתמחות בתחום נקודתי יותר. מאידך, יותר ויותר אנשים בארץ העוסקים בתחומים מגוונים, בוחרים ללמוד את התואר הראשון בתחום בכדי להעשיר את עולמם המקצועי. עם אלה נמנים, בין היתר, עורכי דין, אנשי שיווק, מנהלי עסקים ועוד.

העיסוק בפסיכולוגיה מחייב כאמור השלמת תואר שני בתחום. יחד עם זאת, גם מי שסיים בהצלחה לימודי תואר ראשון, עדיין יכול להשתלב במגוון תחומים: עבודות חונכות ושיקום (כדוגמת עמותות הפועלות למען פגועי נפש), עבודות הדרכה בחינוך הבלתי פורמלי, עבודות גיוס ומיון בחברות של כוח אדם, עבודות בתחום השיווק ועוד. בנוסף, מי שיש בידיו גם תעודת הוראה, יוכל לעסוק בתחום הפסיכולוגיה כמורה בבתי ספר יסודיים ותיכוניים.

הפסיכולוגיה לא קופאת על השמרים, והיא מציעה מגוון רחב של אפשרויות – הן לעוסקים בה והן לנעזרים בה כתחום טיפולי. אין ספק שככל שנעמיק את ידיעותינו המדעיות בתחום התודעה, כך ניטיב להכיר את הדבר הנקרא "אישיות". לכך יכולים לתרום תחומי ידע נוספים, מעבר לפסיכולוגיה, כאשר ראש וראשון להם הוא הנוירולוגיה (מדעי המוח).

תמונה: pixabay

פורסם על ידי

תגובות פייסבוק

כתוב תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

*