מחוברים לחיים – הכוח המרפא של הכתיבה

מחוברים לחיים – הכוח המרפא של הכתיבה

עדנה פרנסא בהרצאה מעוררת השראה ומשעשעת על העוצמה הטמונה בכתב ידנו.

עדנה פרנסא, בעלת תואר ראשון בכלכלה ומנהל עסקים, כלכלנית בעברה וכיום גרפולוגית, יועצת לחברות בתהליך גיוס עובדים ומרצה בנושאי העצמה ופיתוח אישי, תגיע למרכז קהילתי 'בית לברון (רובע ו') במסגרת המיזם 'התושב במרכז הקהילתי' כדי להרצות בנושא: "מחוברים לחיים – כוחה המרפא של הכתיבה".
הרצאה מעוררת השראה, מרתקת ושנונה המבהירה כי העוצמה שלנו נמצאת ממש בהישג ידנו וליתר דיוק בכתב ידנו וחושפת את השפעת הכתיבה על בריאות הנפש והגוף.

עדנה העוסקת במודעות והכרה עצמית באמצעות כתב היד מדגישה שטבע האדם ונפשו הם המרכיבים הבסיסיים והמרכזיים המניעים כל מערכת חברתית וארגונית. אם כך, עד כמה אנו מודעים לאופן שבו אנו מתנהלים כבני אדם?
רק מתוך פתיחות ונכונות להציץ לתוך תוכנו פנימה נוכל לייצר צמיחה המובילה לסיפוק ולהצלחה!
האם אנו מודעים ליכולות ולכישורים שלנו? מה באמת מניע או חוסם אותנו? היכן טמונה העוצמה שלנו?

כל התשובות נמצאות בכתב היד שלנו, שהינו חלק משפת הגוף ומשקף את אישיותנו. כשאנו כותבים, אנו משליכים את עצמנו על הדף. כשם שאנו כותבים על הנייר – כך אנחנו פועלים ומתנהלים בסביבת העבודה ומחוצה לה. מדוע דווקא בעידן הטכנולוגי של ימינו אנו זקוקים לכתב היד כדי למנף את איכות חיינו?
הסיבות לכך רבות: הכתיבה משפרת את יכולת הריכוז והזיכרון, מחדדת את החשיבה והיצירתיות, מפתחת אינטליגנציה רגשית, מפחיתה כעסים, מתחים ולחצים ומחזקת את המערכת החיסונית.

נזכיר כי אף המדע תומך בכך: כתיבה הבעתית, המאופיינת בביטוי חופשי וחסר שיפוטיות של מחשבות, אמונות ורגשות, תורמת לבריאותנו במישורים מגוונים ויש לכך הוכחות מדעיות רבות. טורי רודריגז, פסיכותרפיסטית קלינית מאטלנטה, מספרת ב-sceintific American על ניסוי שבו הראו  צוות חוקרים מניו-זילנד שכתיבה כזו מסייעת לא רק לריפוי נפשי אלא גם לריפוי פיזי ממש.

49 משתתפים בני 64-97 התבקשו לרשום לעצמם במשך 20 דקות מחשבות ורגשות כמוסים בעקבות אירועים מסוימים, במשך שלושה ימים ברצף. קבוצת הביקורת הונחתה לכתוב על פעילויות יומיומית שלא כרוכות ברגשות או באמונות. בהמשך ערכו לכולם ביופסיה בזרוע ותיעדו בצילומים את תהליך ההחלמה של הפצע בעור במשך שלושה שבועות. לאחר 11 יום החלים הפצע לחלוטין בקרב 74% ממי שכתבו על רגשות, בהשוואה ל-42% בקבוצת הביקורת.

השערות שונות מנסות להסביר איך כתיבה מובילה לשיפור בריאותי ומנטלי: מצוקה רגשית ארוכת טווח עלולה להגביר את רמות הורמוני המתח בגוף, ובכך להחליש את המערכת החיסונית, בעוד שכתיבה על נושאים רגשיים מפחיתה אותם. כתיבה כזו יכולה לעזור לאנשים לישון, להרגיש ולחשוב טוב יותר, וכן לנהל חיים חברתיים עשירים יותר, וכל אלו יכולים לחזק את מערכת החיסון ולשפר את הבריאות. השערה נוספת  גורסת שתיאור במילים משחרר רגשות נעולים; אחרת טוענת שאקט הכתיבה מארגן מחשבות כאוטיות באופן שמעניק משמעות לחוויה מטרידה או טראומתית ומסייע להתמודד עמה וייתכן גם שתהליך הכתיבה מאפשר לאנשים ללמוד לווסת את רגשותיהם טוב יותר ולקבל תחושת שליטה.

במהלך ההרצאה מדגימה עדנה כיצד ניתן לראות תכונות אופי בכתבי יד של "מפורסמים": פוליטיקאים, אמנים וסלבס למיניהם – כך שכל משתתף יכול לזהות את עצמו וליישם תובנות אישיות כבר במהלך המפגש. האבחון הגרפולוגי הינו המפתח ליצירת מודעות ומאפשר הצצה לתוך נבכי הנפש שלנו. ההרצאה המרתקת מלווה בדוגמאות משעשעות ומאתגרות המאפשרות למשתתפים להפעיל את החשיבה והאינטואיציה ולזהות את עצמם באופן מפתיע ומעניין, תוך הבנה שזה אכן יכול לשמש אותם בהמשך הדרך.

יום שלישי 27.2.18  |  שעה 19:00  |  מרכז קהילתי בית לברון, רח' נתן אלבז 19  |  טל': 08-8555834.

פורסם על ידי

תגובות פייסבוק

כתוב תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

*