מוכנים+ לתרחישי חירום

מוכנים+ לתרחישי חירום

מתקן סימולטור בבסיס פיקוד העורף. ראש העיר בראש ועדת מל״ח וכל נושאי התפקידים בחירום, מתרגלים תרחיש מלחמה מורכב וקשה, אותו בנו אנשי פקע״ר ורשות החירום הלאומית (רח״ל). לאחר יום פעילות אינטנסיבי זכתה אשדוד למחמאות. העיר ברמת מוכנות גבוהה.

ביום חמישי האחרון עלו כל מנהליה הבכירים של העירייה, הנושאים תפקידים בעת חירום, לבסיס פקע״ר במרכז הארץ, על מנת להשתתף בתרגיל סימולציה המדמה תרחיש חירום קיצוני של ירי טילים מסיבי על אשדוד, פגיעה במבני ציבור ומגורים, קריסת מבנים, מאות פצועים, נעדרים ולא מעט הרוגים. בראש הפמליה הגדולה עמד ראש העיר ד״ר יחיאל לסרי ולצידו מנכ״ל העירייה מר אילן בן עדי, קב״ט העיר מר אריה איטח, ראשי המכלולים ונושאי תפקידים בחירום. סה״כ למעלה ממאה איש פלשו על מתקן הסימולטור בבסיס פקע״ר כדי להתמודד עם התרחיש שהכינו עבורם.

כבר בשלב ההתכנסות הראשונה, בשעה שמנהל התרגיל תא״ל יוסי סימבורא הציג את התרחיש, את המשימות הנגזרות ממנו ואת הציפיות ממטה החירום של העירייה, אפשר היה לחוש באווירת המתח האופיינית לעת מלחמה. האזעקות מחרישות האוזניים שנשמעו במתקן אלצו את כולם להיכנס לתפקידם בחירום ולהתמודד עם התרחיש בצורה מיטבית. ד״ר לסרי, יו״ר ועדת מל״ח והאינסטנציה הגבוהה ביותר בחירום, כינס את כל ראשי המכלולים לבניית תמונת מצב אמתית, ניתוח המשמעויות וקביעת דרכי פעולה על מנת להעניק את הסיוע האופטימלי לתושבים. ד״ר לסרי: העקרון המנחה אותנו הוא הצלת חיים וכל הפעולות שננקוט מעתה יכוונו להצלת חיים.

ראשי המכלולים נתבקשו לתת מענה לאירועים שונים בתוך תרחיש המלחמה. המוקד העירוני עמד בקשר מול התושבים ובנה את תמונת המצב העירונית. מכלול הנדסה בחן את מידת הנזקים והרס המבנים וכיצד מסייעים בחילוץ נפגעים. מכלול אוכלוסיה נערך לקליטת נפגעים ואספקת מזון וציוד. הרווחה הציגו תוכנית סיוע לפצועים וטיפול בקשישים ובאוכלוסיות עם צרכים מיוחדים. מכלול מידע לציבור דאג להעביר מידע רלוונטי לציבור באמצעות התקשורת ובאמצעים ישירים. אגף הביטחון דאג לפתוח את המקלטים הציבוריים ואנשי הפיקוח העירוני שמרו על הסדר הציבורי.

תוך כדי טיפול במשימות, בהתאם להנחיות ראש העיר, דאגו אנשי פקע״ר להתקיל את ראשי המכלולים ואת ראש העיר במשימות מורכבות ומשתנות, על מנת לבחון את יכולת התגובה, הבנת המצב לאשורו ורמת המוכנות של כל מכלול ושל כל מערך החירום כמקשה אחת. ראשי המכלולים ואגף הביטחון העירוני התבקשו לתעד את כל הפעולות ברשת המיחשוב על מנת שניתן יהיה לעקוב אחר ביצוע המשימות ולגזור מהם את התובנות באשר לטיב התפקוד העירוני.

תרגיל הסימולטור המורכב הזה, המדמה מלחמה ממשית ברמת מתח גבוהה מאוד על כל המשתמע מכך, בא לתרגל את הרשויות המקומיות בישראל ולהכשירם לקראת תרחישי חירום עתידיים. עד כה תורגלו לא מעט רשויות ומועצות מקומיות ובשיחת הסיכום הוענקו לאשדוד ציונים גבוהים במיוחד. תא״ל יוסי סימבורא, מנהל תרגיל הסימולציה, החמיא מאוד לאשדוד ובשיחת סיכום ציין כי מכל הרשויות שתרגלו את הסימולטור, אשדוד הוכיחה את היכולת המרשימה ביותר.

ד״ר יחיאל לסרי הביע הערכה עמוקה לכל ראשי המכלולים, ובראשם לקב״ט העיר מר אריה איטח ולצוות אגף הביטחון, על הרצינות שגילו לאורך כל התרגיל ועל רמת המוכנות של תחומי אחריותם. ״אני יודע שאנחנו טובים אבל תמיד טוב ללמוד. היום למדנו לא מעט וכעת אנחנו טובים יותר. אני רוצה שניישם את כל הלקחים מהתרגיל על מנת שנהיה עוד יותר טובים״ אמר.

אריה איטח קב״ט העיר ומנהל אגף הביטחון העירוני כבר גיבש נייר סיכום מתרגיל הסימולטור ועל אף הציונים הגבוהים להם זכתה אשדוד, מנהלי המכלולים נתבקשו לשדרג את תחומי אחריותם ולהרחיב את אפשרויות הפעילות והסיוע לתושבים.

פורסם על ידי

תגובות פייסבוק

כתוב תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

*