מה מושך את חברות ההייטק לדרום? 

מה מושך את חברות ההייטק לדרום? 

בשנים האחרונות לא רק הרצליה פיתוח ורמת החיל מהוות מרכזי הייטק שוקקים. גם אל הפריפריה והדרום התחילה מגמת מעבר של חברות הייטק, הפותחות באזורים שונים מרכזי פיתוח. מטבע הדברים נשאלות השאלות, מה מושך חברות מעין אלו לדרום, מי במרוויח מזה, והאם המגמה באמת תורמת לפיתוח הדרום?

מעבר חברות הייטק לדרום

כאמור, בשנים האחרונות חברות הייטק רבות פותחות מרכזי פיתוח בדרום, בין היתר באשדוד, באר שבע, נתיבות ובפארק התעשייה ליד להבים. דוגמא נאה לכך היא חברת Wix העוסקת בפיתוח פלטפורמות להקמת אתרי אינטרנט, אשר פתחה מרכז פיתוח בפארק ההייטק שבעיר באר שבע. לשם כך, החברה מגייסת ומכשירה עשרות מפתחים, ולדברי מנהליה צעד זה נועד לסייע בפיתוח הדרום ובעידוד כוח אדם איכותי לעבור או להישאר באזור זה. יש לציין כי יעד נוסף המעודד מעבר חברות הייטק מקומיות ובינלאומיות היא העיר אשדוד, בה מוסבים ונבנים מתחמים ייעודים עבור חממות טכנולוגיות, בתי תוכנה ופארקי תעשייה עתירת ידע.

מי מרוויח ממעבר חברות הייטק לדרום

הגורם העיקרי שמושך חברות הייטק לדרום הן ההטבות הרבות שבהן הן זוכות, בעידודה של המדינה והרשויות המקומיות. כך לדוגמא, מלבד תשתיות מתאימות מציעה העיר אשדוד לחברות הייטק מגוון מענקים והטבות, הכוללים תשלומי ארנונה מהנמוכים בארץ, גיוס, הכשרה וסבסוד עובדים, סיוע באיתור שטח מעבר לעיר ואף בהקמת החברה. מעבר לכך ,הטבות ומענקים להקמת חברות הייטק ניתנים לא רק באשדוד אלא בכל רחבי הדרום, כשמלבד חברות ההייטק גם אזור הדרום עצמו אמור להרוויח מפיתוח תעשיות מתקדמות. הפיתוח יספק אלפי מקומות עבודה ויעודד מעבר אוכלוסייה איכותית באמצעות סיוע במציאת דיור, ואף באיתור מקומות עבודה לבני זוגם של עובדי ההייטק. כמו כן, הפיתוח יסייע בהשארת כוח אדם משכיל ואיכותי בדרום, ויכשיר רבים אחרים לעבודה בתחום מתגמל ומתקדם זה. שינויים אלו אמורים לתרום לכלל המשק בדרום, לרבות הרשויות המקומיות, חברות נדל"ן וכלל האוכלוסייה שתזכה בהוספתן של תשתיות , מערכות חינוך ותרבות, ומרכזי מסחר.

מה קורה בפועל בדרום

אל מול הכוונות הטובות של המדינה והרשויות המקומיות, שמנסות לעודד חברות היייטק לעבור לדרום, עומדת המציאות עצמה. זוהי מציאות מורכבת בהרבה מהחזון, עם קשיים בלתי מבוטלים ביצירת השינוי המבוקש. בפועל, למרות המענקים וההטבות, קצב המעבר של חברות הייטק לדרום הינו איטי למדי, וזאת עקב מגוון סיבות ומכשולים. ראשית, חברות ההייטק מתקשות לאתר ולמשוך כוח אדם לדרום, ומעט מידי משרות חדשות מוצעות לגרים באזור. כמו כן, עובדי הייטק רבים שגויסו מהמרכז לא העתיקו בפועל את מגוריהם לדרום, והם נוסעים כל יום מרחקים גדולים למקום עבודתם.  מאחורי התנהלות זו ניצבות בעיות חמורות של מחסור בדיור איכותי, ויוקר מחייה גבוה ההופך אץ המעבר לבלתי כדאי עבור אנשים רבים. יחד עם זאת, יש לציין כי המדינה והרשויות המקומיות אינן מתכוונות לוותר על חזון ההייטק בדרום, ובכל עת מחפשים פתרונות ואלטרנטיבות למצב הקיים.

 

פורסם על ידי

תגובות פייסבוק

כתוב תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

*