מה טוב ומה נעים בקבוצת האוהדים? אסף הדר על תהליך הפרוייקט המסקרן בכדורגל הישראלי

מה טוב ומה נעים בקבוצת האוהדים? אסף הדר על תהליך הפרוייקט המסקרן בכדורגל הישראלי

הפועל קטמון, מכבי קביליו יפו, בית״ר נורדיה ירושלים, מכבי עירוני והאדומים אשדוד, הם חלק ממסע קסם שמתחיל ביוזמות ובלהט שאין לדעת להיכן יגיע בתומו.

בשנים האחרונות המושג "קבוצת אוהדים" תפס תאוצה, קבוצות רבות קמות לטובת עתיד משותף וטוב יותר.

לב ליבה של הקמת קבוצת אוהדים מבוסס הרגש, להחזיר עטרה ליושנה עקב אהבה ישנה, או פשוט ליצור קבוצה שכולם יוכלו להתחבר אליה.

קבוצת אוהדים הפכה למוצר נמכר בשוק, מתבססת על קניית מניה ובכך תקבל את אהבה שלך חוזרת למגרשים, עם אוהדים ששותפים לאותה אידיאולוגיה, שחקנים שאתה רצית לראות משחקים עבורך, ומטרות שאתה ועוד מאות מבעלי המניות תרצו להגשים לקבוצתכם.

אך כיום בעידן הנוכחי, להקים קבוצת אוהדים זה לא דבר של מה בכך, הצד הפיננסי הוא הגורם הבעייתי שתוקף כל קבוצת ספורט באשר היא, כסף הוא שם המשחק ולפעמים אהבות נמחקות בגלל אילוצים כלכליים שלא מאפשרים את המשך קיומה של הקבוצה.

תלות הצלחת המשך הדרך של קבוצת אוהדים, תלויה בין היתר בהצלחת הקבוצה. זה לא שאותם האוהדים הם "אוהדי הצלחות" או עניין קלישאתי דומה. רובם היו חובבי כדורגל עוד לפני, ומן הסתם של מועדונים גדולים ומצליחים יותר. בדרך כלל, קבוצת אוהדים שנוסדת מחדש, מתחילה את דרכה בליגה הנמוכה ביותר של הכדורגל הישראלי. קניית מניות הנו דבר נדרש, אך אם הקבוצה נשארת "תקועה" בליגה קטנה, יש אוהדים שעלולים לאבד את סבלנותם ובכך ליצור דעיכה עבור המועדון היקר להם. הפועל קטמון לדוגמא, נחשבת לקבוצת האוהדים הבכירה בכדורגל הישראלי, שכן הגיעה מליגה ג' עד לצמרת הליגה הלאומית.

ThinkstockPhotos-585076156

בארץנפתחו לפחות שש קבוצות אוהדים, אחת מהן היא קטמון שהתנגדו לאופי הניהולי של המועדון הפועל ירושלים.

מה שהוביל לרעידת אדמה בצד האדום של ירושלים, נהירה של אוהדי הפועל ירושלים לעבר הפועל קטמון גרמה לעידן חדש, כ-800 בעלי מניות סוחפים את הקבוצה כל שנה, כיום הקבוצה נמצאת בליגה הלאומית ואת הפערים אנו רואים באופן גלוי.

הקבוצה שהייתה תוססת בליגות הנמוכות, מנסה את מזלה בליגה הלאומית אך נתקלת בקשיים, קבוצות טובות יותר מתחרות מולה והפער בעניין המקצועי לא משאיר יותר מדי עניין של ספקות, קשה להתמודד על העלייה ללא הגורם הפיננסי, זוהי משוכה שבעלי קבוצות האוהדים מודעים לה, אך מנסים להתכחש לאור כך שהעיקר שקודם כל הקבוצה חיה ובועטת.

מה שמסביר בצד אחר שכנראה מטרתם העליונה של קבוצת האוהדים היא לאו דווקא לטפס לליגות הגבוהות, אלה בראש ובראשונה לתת לעצמם טפיחה על השכם שהצליחו להקים פרויקט ענק, בו סחפו מאות אוהדים ליציע, שנותנים הרגשה של משפחתיות וחלק מהקבוצה.

ההגדרה של קבוצת אוהדים תמיד תהיה בסימן שאלה עד כמה זה נכון לעיר ולקהל, בשלב מסוים אור הזרקורים לא יופנה לעבר הקבוצה, השגרה תיהיה חלק מהמערכת והקושי האמיתי היא להתמודד איתה כדי לא להפוך למוצר לא אטרקטיבי.

אחד התמריצים לקבוצת אוהדים, הוא דווקא קבוצת מראה. מעין קבוצה שמשתתפת עמה באותה הליגה, וגם היא בקונספט די דומה.

לעירוני אשדוד למשל, הייתה לפני כשנתיים את היריבה המרה באדום, ובעונה החולפת את בית״ר נורדיה.

במבט אמפירי, לחרוץ גורל של קבוצה בגלל ההיבט הפיננסי הוא לחלוטין הגיוני,

אך מאידך אני רואה תשוקה, אהבה שמוענקת לקבוצה כשוות ערך לבן משפחה, אינה ניתנת לעצירה, קשיים כלכליים הם יבצרו בכל תקופה בחייה של הקבוצה, אך הרצון להתקומם מחדש, להיות שם בידיעה שאתה הוא אחראי על קיומה של הקבוצה, היא סיבה מספיק גדולה כדי לא להעלם מהמפה.

השורש בנוי היטב כאשר הקבוצה נבנית ע"י אנשים עם אהבה ורצון עז, מה שבא לאחר מכן הוא רק בונוס.

אסף הדר

פורסם על ידי

תגובות פייסבוק

תגובה אחת

כתוב תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

*