מהם הסימנים המעידים שהגיע הזמן להעביר את יקיריכם לבית הורים?

מהם הסימנים המעידים שהגיע הזמן להעביר את יקיריכם לבית הורים?

תוחלת החיים בישראל הולכת וגדלה. מציאות זו הינה תוצר של הקדמה ברפואה כמו גם המודעות הגבוהה יותר לאיכות החיים שלנו. עם זאת, מגיע השלב בו נפגע התפקוד הפיזי או הנפשי של ההורה, הוא אינו מסוגל עוד לדאוג לעצמו והמשפחה אינה מצליחה לשאת בנטל הטיפול השוטף. בשלב הזה, עולה אחת הדילמות המורכבות ביותר – האם ומתי להעביר את ההורה לבית הורים.

זה כמעט תמיד תופס אותנו ברגע הכי פחות מתאים בחיים שלנו. ההורה שעד לפני רגע היה עצמאי לחלוטין, מאבד מעצמאותו בעקבות תאונה שעבר והוא אינו יכול לחזור לגור בגפו בשל ירידה בתפקוד; אחד ההורים נהיה דמנטי ופתאום הם מסתגרים בבית, ממעטים לצאת וחשים בדידות עמוקה או שאחד ההורים נופל לעיתים קרובות וזקוק להשגחה צמודה.

הפגיעה באיכות החיים הנפשית או הפיזית של ההורים משפיעה עליהם ועל סביבתם הקרובה וכשאנחנו מרגישים, שאין ביכולתנו לתת להורים, שגידלו וטיפחו אותנו כל השנים את המענה הטוב וההולם, ולדאוג להם 24 שעות ביממה, זה הזמן לדבר איתם ברצינות על מעבר לבית אבות סיעודי או לבית אבות לתשושי נפש, בהתאם לצורך שעלה ולהיעזר בכל מי שיכול להקל עלינו את התהליך.

הנה כמה סימנים שיעזרו לכם לקבל החלטה האם להעביר את יקיריכם לבית אבות:

  • ירידה ברמת התפקוד וביכולתו של ההורה להתנהל באופן עצמאי החל מקשיי הליכה דרך רחצה והתלבשות וכלה בשליטה על הסוגרים.
  • ירידה בתפקוד הקוגניטיבי – האם ההורה מתמצא בסביבה? האם הוא נוטה לשכוח דברים? האם הוא הולך לאיבוד?
  • קשישים הסובלים ממחלות לב וכלי דם
  • קשישים הסובלים ממחלות כרוניות הידועות כמסכנות חיים כגון: אלפסיה, אסטמה, נפילות חוזרות ונשנות ועוד
  • ירידה בתפקוד החברתי – האם ההורה סובל מבדידות? האם יש לו קשרים חברתיים?

מהם סוגי בתי האבות הקיימים?

קיימים מספר סוגים של פתרונות דיור קהילתיים ברחבי הארץ, המתאימים לבני "הגיל השלישי":

דיור מוגן – מתאים לקשישים המתפקדים באופן עצמאי ומעוניינים להמשיך את שגרת יומם הפעילה. המקום מהווה עבורם מסגרת בטוחה ומוגנת ומעניק שלל פעילויות חברתיות ופעילויות ספורט. בחלק מהמקומות ניתן למצוא דיור תומך המתאים לקשישים המוגדרים כתשושים.

בית אבות – מספק שירותים הדומים במהותם לשירותים שמספק הדיור המוגן ומתאים לקשישים עצמאיים ולקשישים המוגדרים כתשושים. ההבדל נעוץ בהיקף הטיפול הרפואי הניתן בבתי האבות שהינם מפוקחים על ידי משרד הרווחה.

בית אבות סיעודי – מתאים לקשישים סיעודיים הזקוקים לטיפול ולהשגחה רפואית מסביב לשעון. קשיש סיעודי מוגדר בהתאם למבחן ADL של הביטוח הלאומי.

בית אבות סיעודי מורכב – בית אבות המשמש כבית חולים ומצוייד במיכשור רפואי מתקדם.

בית אבות לתשושי נפש – קשישים הסובלים לרוב מדמנציה או מאלצהיימר וזוכים לטיפול פסיכולוגי ופסיכיאטרי מתאים.

מה צריך לדעת לפני שמעבירים את ההורים לבית אבות?

המגוון הרחב של בתי האבות בישראל מייצר הרבה מאוד בלבול בתהליך קבלת ההחלטות ולכך מתווספת העובדה שלא כל הורה מוכן לעבור לבית אבות וכמובן שלא כל אחד יכול לשאת בנטל התשלומים. ישנם מספר פרמטרים שיעזרו לכם לדייק את הבחירה בבית האבות המתאים ביותר להוריכם.

הפרמטר הראשון הינו מיפוי נכון ומעמיק של כל הצרכים הפיזיים, המנטליים והחברתיים של ההורה. כשאנחנו מחפשים בית אבות מתאים להורים חשוב שהמקום יתאים לצרכים הפיזיים והנפשיים של ההורה וליכולת החברתית והתפקודי שלו ולא להתאים את ההורה למקום ! כמו כן, בהנחה שההורה כשיר מנטלית וקוגניטיבית, רצוי לשתף אותו בהחלטה לעבור לבית האבות וכך נגדיל גם את הסיכוי שההסתגלות שלו למקום החדש תהיה קלה ומהירה יותר.

הפרמטר השני הינו התקציב העומד לרשות המשפחה ויכולתו הכלכלית של ההורה.

מומלץ למצות את מלוא הזכאויות והזכויות הסוציאליות והכלכליות מול המוסדות והרשויות השונות וכן לנצל את ערוצי המימון הפרטיים העומדים לרשותכם כגון: ביטוחים קיימים בחברות הביטוח השונות, ביטוחים בקופות החולים, מימון וזכאויות מטעם משרדי הבריאות והרווחה וקצבאות שונות שהוריכם מקבלים.

קיימות בשוק חברות ייעוץ וליווי לבתי אבות המתמחות בתחום ההשמה לבתי אבות והן תוכלנה לעזור לכם למצות את הזכויות המגיעות לכם ולנסות למנוע מצב בו התקציב הוא זה שיקבע לאיזה בית אבות יילך ההורה.

בחירת בית אבות סיעודי או אישפוז ההורה במרכז גריאטרי הינה בחירה רגשית ומורכבת מאוד לכל הצדדים המעורבים ולכן, פרמטר נוסף שחשוב לקחת בחשבון הינו המיקום הגיאוגרפי.  הקרבה למשפחה תאפשר לילדים ולנכדים ביקורים תכופים ושמירה על קשר הדוק ורציף עם ההורה, וכמובן שהיא בעלת השפעה גם על קצב ההסתגלות של ההורה למקום החדש. חשוב לבקר במקומות השונים לשם התרשמות ממקצועיות הצוות, מהאווירה, מרמת השירות במקום, מהיחס, מסל השירותים הניתנים ועוד. חלק מהליווי שנותנות חברות הייעוץ וההשמה כולל ביקורים משותפים במקומות השונים לשם מציאת הפתרון המתאים ביותר ליקיריכם.

לכן, כבר בשלב הראשוני הזה, שבו מגדירים את הצרכים החשובים להורה ולמשפחה ואת אופי הסיוע לו זקוק ההורה, מומלץ ורצוי להיעזר בשירותיה של חברת ייעוץ והכוונה לבתי אבות, המכירה היטב את כל בתי האבות הקיימים בארץ כולל בתי אבות סיעודיים ובתי חולים גריאטריים ומספקת שירות מקצועי ותמיכה רגשית וכל זאת ללא עלות כלשהי מצידכם. כל כוונתן של אותן החברות הוא לעזור לכם לעבור את התהליך בצורה קלה ומהירה יותר (לעיתים תוך 24 שעות) ולחסוך לכם זמן, משאבים מיותרים והרבה מאוד כאבי ראש.

צילום: RF123

פורסם על ידי

תגובות פייסבוק

כתוב תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

*