לשון קשורה אצל תינוק

לשון קשורה אצל תינוק

כל תינוק שנולד מעניק שמחה גדולה והתרגשות להוריו. אולם, לא פעם כאשר האם מנסה להניק את התינוק, היא מגלה כי ישנו קושי ניכר להניק אותו. התינוק איננו אוחז את הפטמה כנדרש ואיננו מצליח לינוק בצורה יעילה. במקרה שכזה, הדבר הראשון שכדאי לבדוק אצל התינוק הוא לשון קשורה. לשון קשורה אצל תינוק יכולה לגרום לו קושי לינוק ולעיתים גם קושי לשתות מבקבוק. בשלבים מאוחרים יותר, הלשון הקשורה יכולה ליצור גם קשיים בדיבור. אם יש לכם חשד כלשהו שלתינוק שלכם יש לשון קשורה, כדאי מאוד שתתייעצו עם רופאת ילדים או אחות טיפת חלב או אפילו עם יועצת הנקה, אשר ידעו לאבחן את הלשון הקשורה ולהפנות את ההורים לטיפול מתאים לצורך הסרת הקשירה שבלשון.

מהי לשון קשורה?

לשון קשורה הינו מצב מולד, שבו הרקמה אשר מקשרת בין רצפת הפה לבין הלשון הינה קצרה באופן מהותי מהרגיל או במצב אחר, הקשר המחובר אל הלשון, מצוי בחלק הקדמי של הלשון. בשל עובדה זו, מתקצר טווח התנועה של הלשון ובהתאם לכך, לתינוק קשה יותר לינוק. לשון קשורה היא דבר שכיח יחסית והיא מופיעה בדרגות שונות אצל כ5 אחוז מכלל התינוקות אשר נולדים. ללא מעט תינוקות אשר נולדו עם לשון קשורה יש במשפחה שלכם עוד אדם שהיה עם לשון קשורה או עודנו עם לשון קשורה. מדובר בתופעה לא מסוכנת כלל, אך היא בהחלט יכולה לגרום לתינוק אי נוחות כאשר הוא יונק או אוכל או במקרה חמור יותר, אי יכולת לינוק כלל. לרוב אכילה מבקבוק תהיה נוחה וקלה יותר לתינוק בעל לשון קשורה, אך לעיתים גם באכילה מבקבוק הוא יתקשה. לכן, במידה וההורים חושדים כי יש לתינוק שלהם לשון קשורה, עליהם לפנות לאבחון לשון קשורה.

כיצד מאבחנים לשון קשורה

אם התינוק שלכם מראה את הסימנים הבאים, יתכן מאוד שיש לו לשון קשורה:

  1. אם כאשר התינוק בוכה, ניתן לראות כי הלשון שלו מהודקת ומעוגנת לאחור, הרי שיתכן מאוד שהלשון שלו קשורה
  2. אם כאשר התינוק מוציא לשון הלשון שלו נראית בצורה לב, הרי שיתכן מאוד שהלשון שלו קשורה
  3. אם אתם מנסים למתוח את הלשון של התינוק באופן ידני אך ניכר כי אי אפשר לעשות זאת, הרי שמרבית הסיכויים שיש לו לשון קשורה
  4. מכיוון שלשון קשורה איננה מפריעה במציצה, לרוב היא לא תשפיע על אכילתו של התינוק מבקבוק, אולם, מכיוון שאין ללשון יכולת להאריך את עצמה או להרים את עצמה, הרי שאחד התסמינים הבולטים ביותר של תינוק שרק נולד ללשון קשורה הוא: חוסר יכולתו של התינוק לינוק, יניקה לא יעילה, כעס של התינוק ובכי בזמן ההנקה ועוד.

בעיות שיכולות להיווצר לתינוק ולאם בשל לשון קשורה

הבעיות שיכולות להגרם לאם המניקה בשל הנקת תינוק עם לשון קשורה הן: כאב בפטמה של האם וקושי של התינוק לינוק מהשד בצורה יעילה. בטווח הרחוק יותר, לשון קשורה יכולה לגרום לקשיי הגהה של עיצורים מסוימים בקרב הפעוט. בקשיי הגהה הנוצרים בשל לשון קשורה, כדאי לטפל לאחר שההגייה מבוססת וזאת לאחר גיל שלוש. לשון קשורה הינה דבר שכיח מאוד וברוב המקרים היא איננה מהווה בעיה ולכן, לא תמיד חייב לנתק אותה.

 כיצד מטפלים בלשון קשורה?

אם הלשון הקשורה מפריעה לתינוק לינוק ואתם מעוניינים לטפל בה, הרי שדרך הטיפול היא ניתוק הקשר שבלשון אצל רופא ילדים מומחה בתחום. אצל תינוקות אשר יש צורך לנתק להם לשון בשל קושי בהנקה, יש לנתק אותה עד גיל 4 חודשים. פעולת הניתוק מתבצעת על ידי כירורג המומחה בפה ולסת או על ידי רופא ילדים ותינוקות המוסמך בחיתוך לשון קשורה והיא איננה כרוכה במתן טשטוש או חומר הרדמה. במקרה של ילדים גדולים יותר אשר הלשון הקשורה פוגעת להם בדיבור, יש לנתק אותה אצל כירורג פה ולסת ולא פעם התהליך יהיה באמצעות הרדמה מלאה.

צילום: pixabay

פורסם על ידי

תגובות פייסבוק

כתוב תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

*