לקראת כיפור: קו פתוח בנושאי רפואה והלכה

לקראת כיפור: קו פתוח בנושאי רפואה והלכה

לקראת צום יום הכיפורים תפעיל מכבי שירותי בריאות קו פתוח לשאלות הציבור עם רופאים ורבנים שיהיה נגיש לחברי כל הקופות

לראשונה- הקו הפתוח יפעל מתוך בית החולים אסותא באשדוד

כמדי שנה, מפעילה 'מכבי שרותי בריאות' קו טלפוני פתוח המיועד לשאלות הציבור בנושאי בריאות  רפואה והלכה, לקראת צום יום הכיפורים.  מי שיענו על השאלות הם רופאים מומחים ורבנים שיישבו יחד, ויענו על מגוון שאלות הציבור. הקו יהיה נגיש לחברי כל קופות החולים ויפעל מתוך בית החולים אסותא אשדוד.

בשנים האחרונות, הקו  פעל מהמרכז הרפואי רשב"י בעיר. השנה  לראשונה המוקד הטלפוני יתקיים בבית החולים ויכלול יותר אנשי צוות ואפשרות של מתן מענה לשואלים רבים יותר בעת ובעונה אחת. כאמור במסגרת המוקד  ניתן יהיה להתייעץ עם רופאים מומחים ורבנים בענייני רפואה והלכה. הקו סיפק בעבר מענה למאות פניות של הציבור הרחב במגוון נושאים כמו: כיצד על אדם שנוטל תרופות בהוראת רופא לנהוג בצום? האם לאם מניקה מותר לצום? ואם לדוגמא אדם שעבר ניתוח מספר ימים לפני הצום, מחויב להגיע לבית הכנסת? מתי מותר לשתות בשיעורים (כמויות קטנות ומדודות כל פרקי זמן קבועים) ועוד .

בנוסף עלון הלכתי רפואי מיוחד יופק בעברית, אנגלית, וצרפתית ויופץ בעשרות אלפי עותקים במרכזים הרפואיים של מכבי, ובבית החולים אסותא לטובת הציבור.

"בית החולים אסותא שנפתח לפני שנתיים, משרת את כל תושבי הדרום והסביבה. אני מברך על היוזמה הברוכה שמכבי מובילה מזה שנים רבות למען בריאותם של חברי הקופה וכלל הציבור", התייחס לנושא מנכ"ל 'מכבי שרותי בריאות' רן סער.

קרן שכטר ראש מחוז הדרום ב'מכבי שרותי בריאות', התייחסה בסיפוק  למשכנו החדש של המוקד, "אני רואה חשיבות רבה  בכך שהמוקד הועבר לבית החולים אסותא, בית החולים הגדול והמוביל במחוז שלנו, אין לי ספק שגם השנה ולאור הרחבת הקו הפתוח אלפים ייהנו מהשירות הייחודי של  הרבנים והצוות הרפואי".  .

הקו יחל לפעול ביום ראשון  6/10/2019  בין 15:00-19:00 ומספרו: 03-5141010 . השירות מיועד לחברי כל קופות החולים. 

שאלות שעלו בקו אשתקד: 0atku,

  1. אני סובל מיתר לחץ דם ונוטל מספר תרופות האם מותר לי לצום?

ברוב המקרים לחולי יתר לחץ דם מותר לצום, אך עליהם להמשיך ולקחת את התרופות שלהם. על פי חוות דעת של הרופא המטפל ניתן בחלק מהמקרים לוותר על תרופה אחת שמכילה חומר משתן ולכן מקשה על הצום. במידת הצורך חולים אלו יכולים על פי ההלכה לשתות עד 40 סמ"ק מים בהפרש של 9 דקות.

  1. אני נוטל אנטיביוטיקה בהוראת הרופא האם אפשר להמשיך ?

ישנן תרופות אנטיביוטיות שניתן להחליפן לפעמיים ביום וכך להפחית את מספר הפעמים בהן יש לשתות.  במידה ומדובר בטיפול אנטיביוטי משולש (למניעת כיבים) חשוב להקפיד על שתייה בכמות מועטה (עד 40 סמ"ק) בהפרש של 9 דקות בין לגימה ללגימה. במידה וניתן, מומלץ לדחות את תחילת הטיפול לאחר הצום.

  1. אני חולה סוכרת האם מותר לי לצום?

למחלת הסוכרת יש כמה דרגות חומרה, במידה ומדובר בחולה המאוזן באמצעות דיאטה ונוטל עד כדור אחד ביום, ניתן לצום ולא ליטול את הכדורים, הצום עצמו צפוי לגרום לירידת רמת הסוכר. יחד עם זאת,  חשוב להצטייד בסוכר זמין כך שבמידה ולא חשים בטוב ניתן לקחת ולהעלות את רמת הסוכר, או לשתות מיץ ענבים בכמות קטנה (עד 40 סמ"ק) כל 9 דקות.

חולה סוכרת הנוטל אינסולין במינון נמוך או בשילוב עם כדורים יכול להתחיל לצום אך מומלץ להתייעץ עם הרופא המטפל ולנסות ולהוריד את כמות הכדורים ואת מינון האינסולין במהלך הצום. חולי סוכרת נעורים אינם יכולים לצום.

  1. אני בהיריון לאחר טיפולי פוריות רבים האם מותר לי לצום ? (ניתן לשאול זאת גם לגבי נשים לאחר הפלות חוזרות, היריון מרובה עוברים, היסטוריה של צירים מוקדמים וכו')

חשוב מאוד שנשים הרות במצבים ייחודיים כמו היריון מרובה עוברים, טיפולי פוריות, הפלות בעבר וכו' יקפידו על מנוחה, שהייה במזגן ושתייה לסירוגין כל 9 דקות של מיצים ממותקים או בירה שחורה. כמובן במצבים בהם האישה חשה ברע ומצבה אינו משתפר באמצעות השתייה יש לאכול מעט. ניתן לאכול מעט גם במצב בו מתחילים צירים משמעותיים, ירידת מים או דימום קל.

  1. אני בחודש תשיעי ואמורה ללדת בסמוך לצום, האם מותר לי לצום?

ניתן להתחיל בצום בתנאי והינך נמצאת במרחק סביר מבית חולים כיוון שלעתים הצום עשוי לזרז את הלידה.

פורסם על ידי

תגובות פייסבוק

כתוב תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

*