לא כך צריך להיראות ניצחון

לא כך צריך להיראות ניצחון

חלק מתושבי אשדוד החליטו לחגוג את הניצחון על ראש העיר, ולמה זה? כי בישיבת מועצת העיר האחרונה אמר ראש העיר, ד"ר לסרי, שאינו מתכוון לאכוף את חוק העזר העירוני ויפסיק כעת לחלק קנסות לעסקים העובדים בשבת ובכן, לא נראה לי שיש פה על מה לשמוח… חוק העזר העירוני נחקק בשנת 1976, לפני 42 שנים, והוא מכיל שלושה חלקים מרכזיים. החלק הראשון – עוסק באיסור על עסקים לעבוד בשבת, ואלו שיהיו פתוחים יקנסו. החלק השני – עוסק בחובת העירייה לדאוג לפתיחתם של מוסדות תרבות, פארקים, מתנ״סים וכו, כך שיוכל לעבוד בשבת. החלק השלישי – מדבר על כך שביום שלישי יש לסגור את כל החנויות בשעה 14:00. למה? אף אחד לא יודע.
עד לאחרונה  חוק העזר העירוני נאכף בצורה מוזרה ביותר. החלק השלישי לא נאכף כלל, החלק הראשון והשני נאכפו באופן חלקי. מישהו שם בעירייה החליט אילו עסקים רשאים לעבוד בשבת, ואילו לא. אילו מתנ״סים יפתחו בשבת ואילו לא. כל זאת ללא שום קריטריונים סדורים או שקיפות ציבורית. למה? ככה!  עוד לפני ש״חוק המרכולים״ של דרעי עבר בכנסת בקריאה שלישית, כבר אז החליט ראש העיר, ד"ר לסרי, כי יש לאכוף מיידית את החלק הראשון של חוק העזר העירוני, ושלח את פקחי העירייה להתריע על חלוקת קנסות למי שיעיז לעבוד בשבת. לאחר מכן, קמו גל של מחאות  בעיר: עצרות, הפגנות, עצרות רכב.
בהתחלה הצהיר ראש העיר כי לא ייכנע ללחץ של קומץ רדיקלים ואינטרסנטים. לפני כשבועיים הוא החל להיכנע בשקט ועצר את חלוקת הקנסות, לעסקים שעובדים בשבת. ובישיבת מועצת העיר האחרונה ב -7 במרץ הוא אמר שהוא לא יאכוף יותר את העזר העירוני, שעל בסיסו חולקו קנסות אלה.
 ראש העיר נכנע, בגלל המחאה שצברה תאוצה וגל ההפגנות – סביר מאוד. אבל ניצחון? בטח שלא. החוק אינו בוטל. מעבר לכך, אם תהיה עתירה לבג״ץ, אני סבור כי בג״ץ יכול להורות בכל רגע לראש העיר לאכוף את החוק, היות ואין לו שום סמכות לזגזגז מאי אכיפה, לאכיפה וחזור חלילה. יותר מזאת, בכל רגע הסיעות והציבור החרדי יכולים פעם נוספת להפעיל לחץ על ראש העיר ולשנות את דעתו של מר׳ לסרי בפעם המי יודע כמה, ולהביא שוב לחלוקת הקנסות מחדש. אבל גם זה לא העיקר.
. האם אנו חושבים, שבמדינת שלטון חוק מתוקנת, יכול ראש העיר לומר בקול רם בפרהסיה, כי הוא לא מתכוון לציית לחוקים שהמועצה מחוקקת? לא לנסות לבטל את החוק על פי סדרי המנהל התקינים, אלא, פשוט לא לבצע אותם.
תארו לעצמכם שהכנסת חוקקה את החוק שיויון בנטל ברוב קולות, ולאחר שהחוק פורסם ברשומות, ראש הממשלה נתניהו יאמר מעל דוכן הכנסת שהוא לא מתכוון כלל ליישמו. כמה זמן לאחר נאום זה הוא עוד יישאר בתפקידו?
נכון, יש לא מעט חוקים, שבפועל לא מיושמים, אבל לבוא ולומר כי אני הסמכות העליונה והחלטתי לא לבצע את הוראות החוק, זוהי חוצפה והחלטה בלתי חוקית בעליל.
אנו מאמינים כי מצב כזה הוא בלתי נסבל לחלוטין ולא חוקי. ראש הממשלה אינו מעל החוק, כך גם לא כבוד ראש העיר ד״ר לסרי. חייבים לשמור על שלטון החוק בכל מחיר. התושבים לא יכולים ולא צריכים לסמוך על גחמותיו של ראש העיר. אתמול לא אכף את החוק, היום החליט לאכוף, מחר שוב שינה את דעתו. זהו אינו מצב בריא לאף עיר. נכון, מדובר בחוק ארכאי משנת 1976, לא מוסרי ולא רלבנטי למציאות, אבל הדרך היחידה להתמודד איתו זה לשנותו או לבטלו. אי אפשר להכריז על בטלותו של חוק עזר מעל דפי העיתונים.. ישנו מנהל תקין ודמוקרטי והשינויים צריכים להתבצע במסגרת המערכת הנורמטיבית הקיימת.
לצערי, לאורך החודשים האחרונים ראינו שאף אחד מחברי המועצה שמדברים כה יפה למיקרופונים, אינו באמת מתכוון להציע פתרון מעשי, לא ראינו שום הצעה פרקטית לתיקון חוק העזר העירוני. כולם, הן באופוזיציה, והן בקואליציה מדברים בסיסמאות, אבל פוחדים להפשיל שרוולים ולהציע מתווה אמיתי לפתרון הסוגיה. אז אנו, קבוצה של תושבים אכפתים, החלטנו לקחת את היוזמה לידינו. בישיבת המועצה האחרונה של אשדוד חילקנו לכל חברי המועצה מכלל הסיעות נוסח להצעת חוק עזר אפשרי. זאת, בהתבסס על פסיקת בג״ץ בנושא, וחקיקה עירונית של עיריות אחרות, שבאמת דואגות לתושבים שלהם. ניסחנו תיקון לחוק עזר עירוני, שמאפשר פתיחת חנויות בשבת בכל אזור בעיר, על פי מפתח שלכל 2,500 תושבים צריכה להיות לפחות חנות אחת פתוחה בשבת. ואם יהיו יותר ביקוש לחנויות שירצו להיפתח בשבת, אז תתבצע ביניהן תורנות. אין זה משנה מה הוא המספר המדויק לכל חנות, אותו ניתן לשנות, חשוב כאן העיקרון שצריכות להיות חנויות פתוחות בשבת.
אפילו חוק המרכולים של אריה דרעי מאפשר במקרים של ״צרכים מיוחדים״ לעסקים לעבוד בשבת. האם המצב בוא לאמא נגמרה המטרנה לתינוק שלה, ואין ברשותה רכב הוא מצב של צורך מיוחד? חד משמעי כן. לכן, אין שום מגבלה או מניעה להעביר תיקון לחוק עזר עירוני, כך שיאפשר לכל תושבי העיר לגור בשלום ובנחת זה לצד זה.
הטענה שלנו היא, כי אסור לוותר כרגע, ויש לדרוש כי המועצה תערוך שינוי או ביטול של חוק העזר העירוני הקיים, ולנסח בהתחשב המצב היום ולטובת כלל תושבי העיר חוק עזר עירוני חדש, שיהיה מקובל על כולם. כך עשו עיריות אחרות, ואף קיים מתווה שעבר את הביקורת השיפוטית של בג״ץ
בכל מקרה אסור לתת לנו יד לגחמותיו הבלתי חוקיות של ראש העיר, הרוצה מקיים ורוצה לא מקיים. ועל אחת כמה וכמה אסור לקרוא למה שמתרחש היום בעיר ניצחון.
עו״ד אלי נכט
פורסם על ידי

תגובות פייסבוק

כתוב תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

*