כיוונים – לכל כיוון שתבחר

כיוונים – לכל כיוון שתבחר

"אז מה עושים עכשיו?" זאת אחת השאלות המרכזיות שעולות לכל צעיר או צעירה שסיימו את שירותם הצבאי או השירות הלאומי. צעירים רבים נמצאים בצומת דרכים של קבלת החלטות ולא יודעים לאן ולמי לפנות, בכדי לקבל הכוונה וייעוץ. בדיוק בשביל זה מרכז כיוונים הוקם.

מרכז הצעירים "כיוונים" המציין 9 שנים לפעילותו, גאה לציין כי עד כה מעל 10,000 צעירים הגיעו למרכז וזכו לייעוץ והכוונה בבחירת המשך דרכם האזרחית. המרכז העירוני, הפועל מטעם מנהל החינוך, שם לו מטרה לכוון ולייעץ לחיילים משוחררים, סטודנטים ואקדמאיים בנושאים שונים כמו לימודים, תעסוקה, הלוואות ומלגות ולעזור להם להשתלב בחיים האזרחיים. בנוסף המרכז מציע מגוון סדנאות, קורסים וכנסים בנושאים שונים. להלן עדויות של צעירים שעשו את הבחירה האישית הנכונה בזכות המרכז:

הילה נחמדי (23), אחמ"שית ברשת בתי קפה ארצית, היא אחת מאלפי הצעירים שעברו במרכז. נחמדי הגיעה למרכז אחרי טיול של חצי שנה בחו"ל, וקבלה ייעוץ בנושא השכלה גבוהה. "הייתי מאוד מבולבלת ולא ידעתי מה ללמוד, היה לי משהו בראש אבל לא הצלחתי לגבש החלטה" היא אומרת ומתארת תהליך שכלל מספר פגישות, בליווי צמוד עם אחד מאנשי המקצוע בתחום ההשכלה הגבוהה. ההכוונה האישית ניתנת ללא תשלום ומטרתה לספק כלים ומידע שיאפשרו לקבל החלטה לגבי השלב הבא בחיים. "היועצת שאלה אותי קודם על תחומי העניין ומה אני אוהבת. אחר כך מילאתי מבחני התאמה ויחד גיבשנו דעה. היא סיפקה לי כלים ומידע שעזרו לי להגיע למקצועות שאפילו לא ידעתי שאני יכולה ללמוד אותם". ואכן, לאחר מספר פגישות החליטה הילה להירשם לקורס פסיכומטרי כדי להתקבל לקלינאיות תקשורת.

חנה דמסה (22), עובדת השמה, נמצאת בתהליך ייעוץ ללימודים בעקבות חששות ובלבול לגבי הרשמה לתואר. "זה גיל מאוד מבלבל, אנחנו יודעים מה אנחנו אוהבים אבל לא יודעים איך לתרגם את זה למקצוע". דמסה מספרת כי היא עברה שתי פגישות ייעוץ שעזרו לה לסמן את מטרת העל ומטרות הביניים בתהליך ההרשמה ללימודים. כחלק מתהליך הייעוץ, הוגדרו הקריטריונים לקבלה למוסד הלימודים המבוקש, וחנה החליטה לשפר בגרויות על מנת להמשיך ללימודים בתחום מדעי החברה. "יש להם יכולת לזהות מה אתה אוהב ורוצה".

אביחי בן גוזי (25), צלם ומפיק אירועים, הגיע למרכז לצורך הכוונה. גם אביחי נפגש עם יועצי התעסוקה ומשם פנה לעוד מגוון שירותים שהמרכז מציע. "חיפשתי מקום עבודה אז הגעתי לפה. ישבו איתי לשכתב ולסדר את הקורות חיים שלי, קיבלתי טיפים איך לפנות למעסיק, מה כדאי להדגיש בקורות חיים והציעו לי מקומות עבודה". בן גוזי נרשם גם לקורס צילום וסדנא ליזמות עסקית שנתנו לו את הכלים והמידע להפוך את החלום שלו למציאות ואפשרו לו להקים עסק עצמאי. "מה שמיוחד ושונה בתהליך הזה, זה שאתה מכיר את הבן אדם שיושב מולך והוא אותך. אתה מרגיש בנוח לבוא ולשאול וזה כיף, אני מרגיש כמו בן בית פה".  היום אביחי הוא צלם אירועים מקצועי וממשיך לבקר במרכז באופן קבוע ולקחת חלק פעיל במגוון הקורסים והאירועים שמתקיימים בשוטף.

אך לא רק חיילים משוחררים מגיעים למרכז כיוונים, גם אנשים שנמצאים בשלב בחייהם בו הם מרגישים שהם צריכים שינוי מחליטים לפנות למרכז כדי להבין איך עושים את זה. יניב אלטיט (32), מנהל סניף בחברת תקשורת, הגיע לפגישת ייעוץ לימודים אחרי שהחליט שהגיע הזמן להירשם לתואר ראשון. "באתי בגיל מאוחר, בגיל 32, עם הרבה חששות לפגישה הזאת.. תמיד יש סיבות למה לא להתחיל ללמוד". בתום שתי פגישות בלבד במרכז בהם הוא ויועצת ההשכלה הגבוהה שלו ניתחו ופירקו את הרצונות שלו לגבי הלימודים. אלטיט הבין שכחלק מהמטרות האישיות שלו, על מנת להתקדם בחייו הוא צריך להמשיך ללימודים אקדמאיים. יניב נרשם לתואר ראשון בלימודי משפטים עוד באותו השבוע. "תכלס, אם לא הייתי מגיע למרכז, לא הייתי נרשם".

חנה חודוס (35), בובנאית ומעצבת עולם הילד, נרשמה לתוכנית "נשים מדברות עבודה" (שנעשה בשיתוף הרשות הלאומית למלחמה בסמים ואלכוהול ועמותת ידיד), על מנת לצאת ממשבר בחייה. "הייתי בקיבעון גמור, הייתי באמצע פירוק יחסים ובמשבר נפשי מאוד עמוק וממש הייתי זקוקה לעזרה ולכן התחננתי להתקבל לתוכנית". התוכנית פועלת שנתיים במרכז והיא ייחודית לנשים המחפשות את הדרך לשינוי תעסוקתי כאמצעי לשינוי בחיים. "הרעיון הוא לעשות לך סוויץ' בראש ולפתוח לך אופקים להגשמת חלום אישי. לקחת את עצמך כאישיות שלא רק צריכה לשרוד, אלא מעבר לזה, איך את מממשת  את עצמך? ספגתי מפה את הדברים האלה. אם לא עכשיו אז מתי?" אומרת חודוס. חנה החליטה בזכות התוכנית לממש את הרצון התעסוקתי שלה והחלה ללמוד בובנאות וכיום היא עובדת ומנהלת עסק עצמאי, יוצרת ומכינה בובות ותפאורה לילדים.

מרכז כיוונים כאמור פונה לצעירים בגילאים 18-35 מכל שכבות האוכלוסייה בעיר לבוא וליהנות מהכלים שהוא מציע. "זה מקום נפלא שנותן שירות נפלא. אתה מרגיש שאנשים באים במטרה לתת ולעזור" אומר אלטיט. "כל אחד יכול למצוא משהו שמעניין אותו, ויש פה מישהו שיעזור לו" אומר בן גוזי ונחמדי מוסיפה "אלה כלים שניתנים לך חינם ואתה רק צריך לבוא ולשמוע. זה כלים שיעזרו לך בחיים".

פורסם על ידי

תגובות פייסבוק

כתוב תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

*