יוקר המחייה עדיין פה

יוקר המחייה עדיין פה

שלום חנוך כתב "הציבור מטומטם ולכן הציבור משלם"

אז מי אשם בעליית המחירים?

הממשלה? אנחנו? יצרניות המזון?

כולנו!!!!

נעשה קצת סדר כדי שאולי נצליח לעצור את זה או לפחות נדע על מי להתעצבן.

לפני כמה חודשים המדינה הייתה אמורה להגיש חוק לעליית מחירים על המוצרים החלביים המפוקחים בגובה של עד 3.5%, לכאורה לא משהו גבוה. אך המדינה הגישה תשובה לבג"ץ שהיא רוצה לבדוק שוב את עליית המחירים. וככה שר האוצר הצליח לא להעלות מחירים. אך אתם יודעים מה קורה לכסף שעומד ולא נוגעים בו? נכון, הוא גודל וצומח. וזה גם אם הכסף לטובתנו וגם אם לא.

אז חברות הצרכנות כמו תנובה וטרה החליטו שאם לא עושים חוק לטובתם הם יעלו בינתיים את המחירים של המוצרים הלא מפוקחים, הרי הם צריכים להרוויח ממשהו אם המדינה לא באה לטובתם.

וכך התחילו גם ההתיקרויות וזו רק ההתחלה. אוסם ראו כי טוב, והחליטו גם להעלות מחירים. ועל הדרך אושרה העלאת מחירים גם של המים והחשמל. ותוך כמה ימים אמור לעלות באישור הממשלה גם המחיר של הלחם האחיד בכ-3%. והופ, כל המחירים במשק עלו.

והממשלה פתאום נזכרה, ועכשיו שהיא רוצה לחוקק שוב את החוק שיאשר עליה מינורית, הם פתאום ראו שעכשיו כבר לפי כל החישובים צריך להעלות את המחירים של מוצרי החלב המפוקחים בכ-6% (זוכרים שלפני זה היה 3.5).

ואנחנו כצרכנים, ממשיכים לקנות בלי השוואת מחירים בלי לעודד חברות קטנות, ולהמשכנו לקנות מכל הבא ליד, וכמה שיותר. כי אנחנו צריכים להראות שיש לנו.

אז מי אשם?

המדינה, כי היא לא חוקקה את החוק של העליה בצורה מתונה וגרמה לכל החברות השולטות במשק לעלות בלי פיקוח. וכי יש בידה את הכח לחוקק חוקים אשר יעצרו את גל ההתיקרות כגון עידוד יבוא (הוספת תחרות), עידוד מפעלים תוצרת הארץ (גם תחרות), הגבלת מחירים על מוצרים והוספת מוצרים למוצרים המפוקחים ועוד ועוד.

אנחנו הלקוחות, אשר התרגלנו לתרבות השפע ולקנות בלי להסתכל. השפעות מפרסומות, המשך קניה של מותגים למרות ש"תפקיד" המוצר אותו דבר (כמו סוכר וכאלה), אי השוואות מחירים, אי יציאה להפגנות וקבלת הגזרות, שהאמנו "להטבות" שחולקו לנו משר האוצר וכך עודדנו אותו להכניס את המשק לבוץ. וכן, הצבעה לאותו אדם כושל כבר 10 שנים.

ואחרונים שהכי פחות אשמים אלו הם החברות הגדולות, התנהגות של מונופול על הצריכה הישראלית. חלק יקראו לזה חמדנות. השוואת מחירים ביניהם (דבר המנוגד בחוק). אז למה אני לא כל כך מאשים אותם? כי הם עסקים פרטיים וכמו כל עסק הם רוצים להרוויח כמה שיותר, ואם מאפשרים להם, אז למה לא?

אז בנתיים הוקמה ועדה ליוקר המחיה (ניסיון עלוב להשתיק את הציבור), אלפים יצאו לרחובות כמחאה על עליית המחירים. רבים קוראים לחרם על אוסם. מחאות מול בית ראש הממשלה, בצמתים מרכזיים בארץ, וטוענים שהיד עוד נטויה במידה והמחרים יעלו.

בעניין הלחם, הממשלה כנראה שתשאיר את שלושת סוגי הלחם הנמכרים ביותר (שהם גם הבסיסיים) באותו מחיר, הלחם הלבן והאחיד השלמים והלחם הלבן הפרוס. כל שאר סוגי הלחמים והמאפים (כמו לחם אחיד פרוס, לחמניות, בגטים חלות שמרים ועוד) יעלו ב3.85% ולא כמו שתכננו בהתחלה ב3.4%. ובנוסף המדינה חושבת על לתת מענקי פיצוי למאפיות. (שלזה אין לי התנגדות)

בעניין החשמל, גילו שחברת החשמל ניצחה בתיק בבית משפט ואמורה לקבל כ-400,000 שקל, והממשלה מנסה לשחק על זה שאפשר לעקב את עליית המחירים בנתיים, ואז גם המים לא יעלו.

בנוגע למים הפתרון הוא פשוט, אך הוא לא כל כך פופוליסטי (ואל תשחכו שאנחנו בשנת בחירות)- סגירת כל תאגידי המים. הדבר יחסוך למדינה מיליארדים של כסף ויוזיל מיידית את המים בכ10%. אז למה לא עושים את זה? כי כמו שאמרנו זו שנת בחירות ואם יעשו את זה כל בעלי השליטה של התאגידים לא יצביעו להם, ויש להם כח.

לגבי מחירי מוצרי החלב, מחכים לוועדה ו/או פתרונות יצירתיים.

אז בנתיים אני קורה לכולם, יש כמה דברים וטיפים בשבילכם שיכולים לעזור לכם ובנוסף לעצור את עיילת המחירים:

  • תפסיקו לקנות מהחברות הגדולות
  • עשו השוואות מחירים לפני הקניות
  • קנו רק מה שבאמת חסר לכם בבית
  • צאו לקניות עם רשימה
  • התנהלו נכון צרכנית
  • כתבו ושתפו ברשתות החברתיות דברים כנגד העלאת מחירים
  • צאו להפגין!!!!!!!

שיהיה לנו בהצלחה

  • לעוד טיפים בנושא צרכנות נכונה והתנהלות כלכלית נכונה, מוזמנים להיכנס לדף הפייסבוק שלי "זיו לומדים להתנהל נכון כלכלית" ולעשות לייק.
  • צריכים עזרה וטיפים לניהול כלכלת הבית ומעדיפים אחד על אחד? התקשרו 0509256124

ושיהיה נכון פשוט ובכיף

זיו בן שוע, אימון והדרכה לכלכלת הבית

פורסם על ידי

תגובות פייסבוק

כתוב תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

*