חשיבה יצירתית של תלמידי מרו"ם המצטיינים

חשיבה יצירתית של תלמידי מרו"ם המצטיינים

ביוזמה חינוכית שפותחה בשיתוף האגף למחוננים ולמצטיינים במשרד החינוך והמעבדה לחדשנות ולקיימות עירונית בראשות ד"ר אורלי רונן, בבית הספר לסביבה ולמדעי כדור הארץ ע"ש פורטר באוניברסיטת תל אביב, הנחה צוות המעבדה סדנאות קיימות עירונית, ששולבו בקורס "ערים חכמות" במרכז מרו"ם לתלמידים מחוננים ומצטיינים בעיר אשדוד.

מרכז מרו"ם לתלמידים מצטיינים ומחוננים באשדוד שם לו מטרה להיות המגדלור לקידום מצוינות. תלמידים מצטיינים מבתי ספר בעיר מגיעים למרכז ועוסקים במגוון יוזמות חינוכיות. בין היוזמות השתתפו התלמידים בקידום חקר, תכנון ופיתוח של "עיר חכמה" בראיה חדשנית, אקולוגית ומקיימת, המונחית על ידי פלורית ארנון ועופר גולד בשכבת הגיל של כיתות ה'-ו'. אין זה מפתיע שהנושא הנבחר עסק ב'עיר חכמה' שהרי אשדוד נמנים על רשימת ערים חכמות ופועלת לקידום המודל בכל שטחי החיים העירוניים. סדנאות החקר התקיימו בחלקן באשדוד ובחלקן באוניברסיטת תל אביב, בחוג ללימודי הסביבה ע"ש פורטר. "בניין פורטר הוא מעבדה חיה לאדריכלות אקולוגית ולקיימות עירונית, אחד הבניינים "הירוקים" המובילים בעולם ומשלחות רבות מגיעות אליו לביקור" אומרים במרכז ומברכים על שיתופי הפעולה עם המוסד הנחשב.

במסגרת הקורס, בחנו התלמידים היבטים שונים של 'עיר חכמה' ובהם אתגרים העומדים לפתחן של הערים בעולם כדוגמת: גידול אוכלוסייה, סביבת החיים העירוניים, סיכוני בריאות, צריכת אנרגיה, ניהול משאבים ואיכות הסביבה. כמו כן בחנו דרכי התייעלות וניהול חכם של המשאבים הציבוריים, על מנת להבטיח פעילות מקיימת של המרחב האורבני לטובת ובשיתוף התושבים. במהלך הפעילות חקרו התלמידים ותכננו מיזמים חדשניים כמו הפיכת אזור תעשייה לפארק תיירותי, האופניים כפתרון לבעיות תחבורה ולהפחתת זיהום האוויר, עדכון התושבים במידע שימושי באמצעות אפליקציה ועוד – והכל בראייה חדשנית, אקולוגית ומקיימת של תלמידי מרו"ם באשדוד

במרכז אומרים כי במסגרת הקורס עסקו התלמידים בסוגיות סביבתיות-חברתיות אותנטיות ורלוונטיות. בין העיסוק בפיתוח ערים חכמות לנושאי הקיימות, הם חקרו על העיר שלהם תוך פיתוח מודל אסטרטגי להגנה על האטמוספירה, שינוי דפוסי צריכה, שימוש במשאבים סביבתיים, אקולוגיה, ממשל חכם, פארקים, ריאות ירוקות, מחזור אשפה ופסולת, רובעים וחיי קהילה, הדיונה ושמירה עליה, ניידות חכמה, דיור חכם, נגישות ועוד.

מפגשי הלימוד והסדנאות כללו גם פעילות חווייתית כמו ביקור בגג הירוק ובאגנים הירוקים של בניין פורטר. המפגשים התנהלו סביב שולחן עגול ולאחר הצגה קצרה של הנושא התחיל הדיון שכלל סיעור מוחות, רב-שיח פתוח ומשתף, ולבסוף הצגת תובנות בפני הקבוצה כולה.

"אין ספק כי העידן הנוכחי מזמן אתגרים והזדמנויות במציאות משתנה ומכאן החשיבות בחקר מגמות עתידיות ופיתוח רעיונות ופתרונות לאתגרים שבדרך" אומרים במרכז ומשבחים את תלמידיהם אשר מגלים יכולות, מיומנויות וגמישות מחשבתית ראויה לכל שבח. ומה אומרים המרצים באוניברסיטה? "היה מהנה לשוחח עם התלמידים על פיתוח תוכנה ועל מערכות ידע, ללמד וגם ללמוד מהם על אפליקציות שימושיות. אנו מקפידים מראש על למידה משתפת והתרומה של התלמידים לשיח היא משמעותית".

 

פורסם על ידי

תגובות פייסבוק

כתוב תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

*