חמש סיבות מדוע לא כדאי לדחות שיקום שמיעה

חמש סיבות מדוע לא כדאי לדחות שיקום שמיעה

אם קרה לכם שישבתם בארוחה המונית וביקשתם מהיושב לצדכם לחזור שוב ושוב על דבריו כי לא שמעתם אותו היטב, או שבעת צפייה בטלוויזיה אתם מוצאים את עצמכם מגבירים את עוצמת המקלט לווליום גבוה במיוחד, ייתכן שאתם סובלים מבעיית שמיעה. הנתון המעודד הראשון הוא שאינכם לבד. הסטטיסטיקה מראה שכעשירית מאוכלוסיית העולם סובלת מליקוי שמיעה. הנתון המעודד השני הוא שבעזרת טכנולוגיה מתקדמת, מדובר במצב הפיך לחלוטין.

יחד עם זאת, רבים הם האנשים שמסיבות שונות, כמו התכחשות לבעיה, חוסר מודעות או חשש מסטיגמות חברתיות, אינם מטפלים בליקוי השמיעה שלהם. אז בשביל אותם אנשים, הנה חמש סיבות מדוע כדאי להקדים ולטפל בבעיה.

  1. חלוקת אנרגיה מתישה

כשאדם מתאמץ לשמוע את סביבתו ולא מצליח, הוא מנסה לפענח את הנאמר דרך ערוצים אחרים. הוא מתאמץ לקרוא שפתיים ולהשתמש בשברי מילים שהוא כן שומע כדי להבין את ההקשר, ובניסיונות לעשות זאת הוא מכלה אנרגיה רבה. מעבר לעובדה שהמאמץ מתיש, האנרגיה הזו באה פעמים רבות על חשבון מיומנויות חשיבה המאפשרות הסקת מסקנות, הבנת משמעות הנאמר וחשיבה לוגית פשוטה.

  1. הסתגלות לוקחת זמן

ככל שתדחו את תהליך שיקום השמיעה ואת בחירת מכשיר השמיעה המתאים, כך תגדל תקופת ההסתגלות שלכם. מכשיר השמיעה הוא חפץ זר הזקוק לזמן כדי להתמקם בנוחות, וגם אתם תזדקקו לזמן כדי להיזכר בתקופה בה השמיעה שלכם הייתה טובה יותר. בחירת מכשיר שמיעה נכון המותאם לאוזן אישית, עשויה לשפר את איכות חייכם לאין ערוך. המכשיר עוזר בסינון רעשי רקע, מגביר קולות חלשים, מווסת את עוצמת הרעשים החזקים ובאופן כללי מדמה באופן מלאכותי מצב בו השמיעה שלכם טובה הרבה יותר.

  1. פגם ביכולת פענוח הצלילים

אדם המתקשה בשמיעה ודוחה את השיקום, מסתכן בכך שבהיעדר גירוי שמיעתי מספק וכתוצאה מניוון במרכיבים העצביים של מערכת השמיעה, יכולת פענוח הצלילים שלו תיפגם. כמובן, כשמדובר בליקוי שמיעה בגיל בוגר, אין זה אומר שהשפה שרכש תתבטל לחלוטין, אך כן ייווצר אבדן חלקי של מרכיבי השפה. בגיל מבוגר הדבר בולט במיוחד וכדי לנסות ולהחזיר את המצב לקדמותו נדרש טיפול שיקומי.

  1. השפעה על הסביבה

אנשים הנאלצים לחיות במחיצת אדם הסובל מליקוי שמיעה שאינו מטופל על ידי עזרי שמיעה, מלינים על כך שהדבר עשוי להיות מתיש עד כדי בלתי נסבל. הם נאלצים לחזור על דבריהם שוב ושוב, ולעיתים כתוצאה מליקוי השמיעה נוצרים גם קצרים בתקשורת שבגללם הם אינם מובנים כהלכה.

  1. ירידה בתפקוד החברתי

הקושי המתמשך שחווה אדם הסובל מליקוי שמיעתי עשוי להוביל אותו, בסופו של דבר, להתנזרות ממפגשים חברתיים המוניים, להימנעות מהליכה להרצאות או למופעי תרבות ללא כתוביות ולירידה בתפקוד החברתי. דבר זה מגביר את תחושת הניתוק שהוא חווה ממילא ופוגע בו במישורים נוספים שאינם קשורים ישירות לשמיעה.

שיקום שמיעה, הודות לטכנולוגיה מפותחת ולעזרי שמיעה מתקדמים, הוא פשוט ובר השגה. ככל שתקדימו לטפל בבעיה, כך ההסתגלות שלכם תהיה קלה יותר ואיכות החיים שלכם תעלה באופן משמעותי.

פורסם על ידי

תגובות פייסבוק

כתוב תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

*