זכויות עובדים- מה צריך לדעת כשמתחילים לעבוד?

זכויות עובדים- מה צריך לדעת כשמתחילים לעבוד?

אתם מחפשים עבודה ורוצים לבוא מוכנים ולוודא שמקום העבודה מקיים זכויות עובדים ומתנהל באופן הוגן.

אתם מעוניינים לעבוד. לרוב במצב זה, תחפשו יום וליל אחר העבודה המתאימה באתרי אינטרנט ובמודעות בעיתון. תרשמו לכל קבוצה אפשרית בפייסבוק כדי להיות מעודכנים בהצעות העבודה שעולות ולהציע את עצמכם לעבודה. מעטים בודקים גם את נושא זכויות עובדים כדי לבוא מוכנים לריאיון ולבדיקת החוזה כאשר מוצאים מקום עבודה פוטנציאלי.

למדנו כי עלינו להוכיח את עצמנו ועם הביקוש הרב ולעתים אף התחרות הרבה, הדגש הוא יותר איך אני מראה למנהל הפוטנציאלי שאני טוב מספיק ושכדאי לו לקחת אותי. הפחד לפספס את העבודה המיועדת גורם לכך שכל נושא זכויות העובד מושם בצד ואז רק לאחר זמן מה כשהתסכול עולה, נזכרים לבדוק אם אכן מקום העבודה דואג לכם ואם תנאי ההעסקה הוגנים.

זכויות עובדים – מהם הדגשים שצריך לדעת? 

ישנם מספר היבטים לעבודה. ובכל היבט החוק קבע זכויות כדי לאפשר לעובד לעשות את עבודתו נאמנה, להתפרנס בהתאם ולחוש סיפוק.

היבט חשוב הנו המעטפת של העבודה שהיא תנאי ההעסקה. ניתן לכלול בהיבט זה את שכר העבודה שמחושב בהתאם לסוג השכר (מחושב על פי שכר שעתי או שכר גלובלי), להגדרת מסגרת שעות העבודה (שעות קבועות או משתנות, בשעות היום או הלילה) להגדרת סוג המשרה (משרה מלאה, משמרות, חלקית, זמנית ועוד).

ישנם סעיפים נוספים אשר תומכים בהיבט המעטפת ונכללים בתוך תלוש השכר. סעיפים כמו מועד התשלום (פעם בחודש או פעמיים, בתחילת החודש או באמצעו ועוד), שכר לשעות נוספות, דמי נסיעה, דמי הבראה, דמי מחלה וימי חופשה. אלו סעיפים אשר מאפשרים את השילב בין העבודה לבין שאר חלקי החיים ומאפשר להתמודד עם אירועים לא מתוכננים כמו מחלת ילד או רצון להתאוורר ולקבוע חופשה למספר ימים.

היבט נוסף קשור לעבודה עצמה. לתנאי העבודה כמו משך ותזמון ההפסקות. למשל, עבודה שדורשת ישיבה מול מסך המחשב לאורך 8 שעות לעומת עבודה פיזית במרחב פתוח תחת שמש קופחת. התנאים או הזכויות נגזרות מאופי העבודה.

שינוי התפיסה בנוגע לעבודה

ישנם אתרים רבים המדברים על זכויות עובדים. חשוב לקרוא בהם. אך, לפני הכל, חשוב שקודם בתוככם תבינו שאתם מעניקים שירות. יש לכם יכולות ויש לכם כישורים. ואתם צריכים לקבל תמורה על כך. המחוקק קבע חוקים שונים של זכויות עובדים כדי להגן על אילו שאינם מכירים בכך ואינם מודעים לכך. אך, במקביל, גם אתם מבפנים צריכים לשנות את התפיסה.

אתם באים לעבודה כדי לעזור ולתת תפוקה. אתם מסייעים לעסק להתפתח ולהתקדם. יש לכם ערך. ומתוך המקום הזה, מגיעות לכם הזכויות השונות. אלו זכויות. לא מתנות. לא טובות. ולא צ‘ופרים. זכויות. שינוי התפיסה יקל עליכם בראיון ואף במהלך העבודה כולה.

פורסם על ידי

תגובות פייסבוק

כתוב תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

*