התמודדות על שריפה

התמודדות על שריפה

נושא השריפות בשטחים פתוחים עולה חדשות בבקרים בחדשות ובעיתונים, במיוחד בעונת הקיץ היבשה. לעיתים מדובר בנושא חדשות זניח שלא מדווחים עליו אלא אם כן מדובר בשריפה גדולה שכילתה אלפי דונמים ומסכנת בני אדם ובתי מגורים. רובנו גם לא נתקל בשריפה אך התופעה נהייתה יותר ויותר שכיחה בשל השינוי האקלימי. התחממות האקלים והשינויים התכופים במזג האוויר יצרו בעולם כולו וגם בישראל תנאים קיצוניים שתופעות הלוואי שלה היא התפרצות שריפות פתאומיות.

אז מה ניתן לעשות?

יש כמה אפיקים מרכזים שניתן להתמודד עם שריפות. ברמה הארצית צריך לעלות מודעות אצל הציבור לחשש משריפות בשטחים פתוחים, במיוחד אם מדובר ביישוביים מרוחקים ששדות ויערות גובלים בהם. בנוסף סלילת דרכי עפר נגישות לצוותי הצלה יכולים לסייע לכוחות כיבוי אש לכבות שריפות בזמן קצר. שריפת הענק בהרי הכרמל ב-2010 הביאה למסקנות כי צריך לסלול דרכי גישה שיסייעו לכיבוי שריפות. השריפה שהייתה הגדולה ביותר מאז 30 שנה הביאה להיערכות מחודשת של צוותי הכיבוי שהיה להם כלי תחבורה מיושנים, יכולת כיבוי מצומצמת וגם תיאום בין הגופים הפועלים. נושא התכנון הארצי תלוי בניהול מצד הממשלה, מצד צוותי כיבוי אש והעיריות המקומיות.

ניהול מבחינה ארגונית של חברות ועסקים

חברות ועסקים לא תמיד מודעים לכך אך שריפה בתוך בניין משרדים יכולה להתרחש פתאום ללא התרעה מוקדמת. חוטי חשמל חשופים, מוצרי חשמל תקולים וגם בעיות טכניות שמובילות לחימום יתר יכולה להוביל לשריפה. השימוש המוגבר באמצעים טכנולוגיים והצורך בחיבור חשמלי קבוע מגביר את הסיכון של העובדים לחשיפה לשריפה במשרד. אז איך מתמודדים?

יש להימנע מאחסון ושמירת חומרים דליקים במשרד. במיוחד אם מדובר על חללים סגורים ללא אפשרות לפתוח חלונות בבניינים רבי קומות. יש לוודא כי במשרד מותקנים גלאי עשן, ספרינקלרים וכמובן יש לוודא את התקינות שלהם והערכות במצב חירום. בנוסף מטפי כיבוי אש הם אמצעי ידני חשוב שיכולים למנוע שריפה כאשר אמצעי הכיבוי האחרים כושלים. במקרה של שריפה קטנה במשרד צדדי מטף יכול לסייע לנו לכבות אש תוך זמן קצר ולהציל חיים. התפשטות האש למשרדים נוספים תוביל לפגיעה בציוד משרדי, מסמכים חשובים וגם פגיעה אפשרית בבני אדם.

חשוב לעדכן כי מנהלים ובעלי עסקים יכולים לנסות למנוע שריפות אך במקרה שהנורא מכל אכן קרה מומלץ להתכונן מראש ולרכוש ביטוח עסק שמציעות חברות ביטוח מובילות. ביטוח עסק מקצועי יכול לתת לכם מענה בשלבי תביעה ופיצויים אפשריים.

מחשבה מראש ותכנון בבתים פרטים ודירות

כפי ששריפה יכולה לפרוץ במשרדים היא יכולה להתרחש גם בבית פרטי. הסיכון לכך אפילו גבוה יותר. מדוע? בבית אנחנו גם משתמשים במוצרים חשמליים אבל גם מבשלים במטבח. הבישול במטבח היה מתכון לשריפות במשך שנים. דוגמא קלאסית וידועה מאוד הייתה השריפה הענקית בלונדון לפני 350 שנה שקרתה לפי הערכות בשל תנור של אופה לחם. גם היום הבישול בגז מטבח מעלה את הסיכון לתאונות ואף לשריפה אפשרית. נוסף על סכנות האורבות במטבח עולה החשש מגופי חימום בתקופת החורף. גם בשנת 2020 תנורים גורמים לשריפות ולפגיעה ברכוש ואובדן חיים בעונת החורף. השימוש בתנורים זולים או גופי חימום ישנים ללא תווי תקן מחמירים יכולים לסכן את דיירי הבית. אז מה ניתן לעשות? איך נוכל להתכונן כראוי?

אם כך איך מתכוננים לחורף?

  • תקינות המכשירים – כדאי להימנע ככל הניתן משריפה ולכן צריך לוודא קודם כל כי מכשירי החשמל תקינים.
  • מגן ברקים – יש לוודא כי למכשירי החשמל הגדולים: מקררים, טלוויזיות ומכונות כביסה מחוברים לחשמל באמצעות מגן ברקים אשר שומר מפני קצר במכשירי החשמל.
  • שמירה על הבטיחות – יש לוודא כי התנורים נמצאים ממרחק בטוח ולא קרובים לווילונות, בגדים או רהיטים.
  • אוורור – יש לוודא שקיים אוורור גם בחורף מחשש לדליפת גז אפשרית.
  • רכישת ביטוח מבנה או תכולה – יש לציין כי ההכנה לקראת החורף חשובה מאוד אך כדי לכסות את עצמכם גם במקרה של תקלה או שריפה מומלץ להזמין ביטוח דירה הכולל ביטוח מבנה וביטוח תכולה – למידע נוסף.

צילום: PIXABAY

פורסם על ידי

תגובות פייסבוק

כתוב תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

*