השלב הראשון בהקמת תחנת ניטור ימית בנושאי סקרי טורפי על מאחורינו

השלב הראשון בהקמת תחנת ניטור ימית בנושאי סקרי טורפי על מאחורינו

שיתוף פעולה פורה בין אוניברסיטת חיפה, עיריית אשדוד ורשות הספורט שמפעיל את המרכז לספורט ימי הוביל להקמת תחנת ניטור ימית בנושאי סקרי טורפי על. ההתקשרות בין מובילי המיזם באוניברסיטת חיפה ליורם אסרף מנכ״ל רשות הספורט הובילה בתחילת התהליך לפגישה מהירה וחיובית בין הצדדים לראש העיר ד״ר יחיאל לסרי שהתרשם מאוד ונתן אור ירוק מיידי ליציאה לדרך.

היום נחנך השלב הראשון בתכנית ומבנה המעבדה הזמני מוקם היום בטקס צנוע ומרגש במרכז לחינוך ימי במרינה.

בשלה השני תוקם התחנה במרכז לספורט ימי כקומה נפרדת, הסמיכות למרינה מהווה יתרון גאוגרפי משמעותי למיזם.

תחנת הניטור תתמקד בניטור אקולוגי ארוך טווח של טורפים ימיים (כרישים, חתולי ים, טונות ודולפינים), התחנה מהווה פריצת דרך ייחודית בישראל ובים התיכון בכלל.

רשות הספורט העירונית מעודדת את חזון ״עוברים למערב״ בו מועתקת פעילות לצידה המערבי של העיר, החל מפעילות גופנית על שלל גווניה ועד לפעילות מחקר שתביא את תלמידי העיר אשדוד להתעניין ולחקור את הים מקרוב.

חשיבות הים התיכון בישראל הינה קריטית הן בהיבט הכלכלי, ביטחוני ומהווה משאב אנרגטי, תזונתי ומקור עיקרי למי השתייה.

כבר היום, בריאות הים התיכון הינה הכרח לקיומה של מדינת ישראל. הבנת המערכת האקולוגית של הים התיכון תוך שימוש בטורפי העל כאינדיקטור חשוב לבריאות המערכת יבטיחו את היכולת לשמר את הים התיכון בריא ויצרני.

אוניברסיטת חיפה מובילה את חקר הים התיכון בישראל, ומפתחת את חזון תחנות המחקר והניטור הימיות לאורך חוף ישראל בים התיכון, תחת בית הספר למדעי הים ע״ש צ׳רני. תחנת מוריס קאהן לחקר הים הוקמה ב-2015 בקיבוץ שדות  ים הינה הראשונה, תחת ניטור טורפי על באשדוד תהיה ממספר סיבות:

  • הסמיכות לנמל ולמרינת אשדוד אשדוד מאפשרים נגישות טובה למחקר ים.
  • איזור אשדוד נבחר להיות מוקד עיקרי לחקלאות הימית בישראל.
  • איזור אשדוד מהווה מוקד מרכזי לפעילות הדייג בישראל.
  • פעילות אנושית רבה שמשפיעה על הים וחשוב לחקור את השפעתה מתקיימת בסביבת אשדוד כגון: מתקני  התפלה, תחנות כוח, מוצא השפדן ועוד…

אשדוד מהווה בסיס חשוב לפעילות חינוך ימי, דרך בית הספר לחינוך וספורט ימי, בית הספר לקציני ים אורט אשדוד  ומרכז הדולפין והים של עמותת מחמל״י.

לאחרונה, הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה דרום שבמינהל התכנון, החליטה לקדם תוכנית להקמת שמורת טבע ימית "אבטח ים" בין אשדוד ואשקלון, שתמוקם במרחב שבין כ-300 מטר מקו החוף ועד כשבעה ק"מ ממנו.

בשמורה המקודמת חייה להקה של כ- 50 פרטים של דולפין מצוי. "דולפין שנמצא בסכנת הכחדה בים התיכון שדורש הגנה", מסביר ד"ר אביעד שיינין, מנהל תחום טורפי על בתחנת מוריס קאהן לחקר הים של אוניברסיטת חיפה, שחוקר את להקת הדולפין המצוי ושאר טורפי העל בשמורה במסגרת שיתוף פעולה מדעי עם עמותת מחמל"י. בעלי חיים נוספים שחיים בשמורה זה הגיטרן האטלנטי, חתול ים שנמצע בסכנת הכחדה חמורה בים התיכון ומגיע להתרבות בשמורת אבטח. נוספים הם צבי ים ירוקים, מין בסכנת הכחדה, שחולות השמורה משמשים עבורו שנים ארוכות אזור של מפגש, הזדווגות והטלת ביצים. קני צבי הים מועתקים על ידי רשות הטבע והגנים לאזור בקיעה מסודרים ובטוחים בשמורת אבטח שגובלת בעיר אשדוד מדרום.

תחנת הניטור תהווה מקור השראה לתלמידי אשדוד שמעוניינים לעסוק בחקר הים, תהווה בסיס לפעילות חקר עבור התלמידים ותמשוך לאשדוד חוקרים מצטיינים מהארץ והעולם שיובילו את העשייה החינוכית שקשורה למחקר בים.

יורם אסרף, מנכ״ל רשות הספורט: ״הים הוא המשאב המרכזי והעיקרי של העיר אשדוד, אין מקום טבעי יותר במדינת ישראל להקים תחנת ניטור ימית בנושאי סקרי טורפי על מלבד אשדוד ומלבד במרכז לספורט ימי הניצב בקו המים ומאפשר תנאים אופטימליים לטובת מיזם מסוג זה. הערך החינוכי הוא משמעותי במיוחד לעיר כמו אשדוד ואני מודה לראש העיר ד״ר יחיאל לסרי על האור הירוק והסיוע ולאוניברסיטת חיפה על שבחרה בעיר אשדוד.

0

 

פורסם על ידי

תגובות פייסבוק

כתוב תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

*