הציבור מגיב בחיוב למפגשי תכנית המתאר

הציבור מגיב בחיוב למפגשי תכנית המתאר

תוכנית המתאר החדשה של אשדוד שאמורה לעצב את פניה של אשדוד ב-20-30 השנים הבאות, יצאה אל הדרך במפגש מרתק עם תושבי העיר ואנשי מקצוע. השבוע, כמובטח, ממשיכה העירייה במפגשי דיון עם התושבים ומיישמת הלכה למעשה את המשמעות האמיתית של שיתוף ציבור. שלשום היה מפגש ברובע ג' ואתמול במתנ"ס י"א.

במסגרת גיבוש תוכנית המתאר העתידית לעיר אשדוד, התקיים אתמול במתנ"ס י"א, כנס נוסף של "מבט למחר" אשר נועד לגבש את תוכנית המתאר של אשדוד לשנים הבאות. היה זה יום לאחר הכנס ברובע ג', בו נטלו חלק פעילים ותושבים משכונות הרובע, ולאחריהם יתקיימו מפגשים נוספים ברבעים אחרים בעיר. אל הכנס הנוכחי הגיעו תושבים מהרבעים החדשים, בהתאם למדיניות עליה הכריז ראש העיר ד"ר יחיאל לסרי בכנס הפתיחה שהתקיים בשבוע שעבר (17/11) במרכז פסגה.

על הכנסים והשמת תהליכי שיתוף הציבור אחראית גב' אסתי פילוס – מנהלת היחידה לתכנון אסטרטגי של עיריית אשדוד, וכחלק מהתהליך המתבצע בתיאום מוצלח בין היחידה האסטרטגית לבין מנהלות הרבעים, זומנו לכנס פעילים מרכזיים ממנהלות ט"וט"זי"ז, מנהלת סיטימרינה ומנהלת רבעים י"אי"ב – ציבור מגוון המייצג את הרבעים הנ"ל.

מינהלות הרבעים אמונים על תוכניות לשיתוף ציבורי. עבודתן החשובה מתבצעת באמצעות הציבור ובעיקר תושבים פעילים התורמים מזמנם וממרצם למען הקהילה. המינהלות הרימו גם את הכפפה הנוכחית והן ירכזו וילוו את התהליך בקהילותיהם, מתוך הבנה כי "שיתוף ציבור" הוא כלי תכנוני יעיל,  אשר בבסיסו עומדת התובנה שזכותם של התושבים להיות שותפים בעיצוב חייהם ועתידם. בהקשר זה מוטלת על המארגנים החובה לשוב ולפרסם את הרעיונות והתוצאות הרלוונטיות שמשקפים את הכנס.

גב' פילוס מציינת כי מדובר במפגשים מרתקים שכן עד עתה למדו המתכננים על העיר מתוך קריאת וניתוח מסמכים, דוחות, שנתונים סטטיסטיים, ראיונות עם בעלי תפקידים רבים וסיור בעיר, ואילו כעת זכו הם לשמוע את התושבים עצמם. "זהו גורם משמעותי המטעין אותנו בהבנה ובאנרגיה" אמר אדר' קלאודיו מילול ראש צוות התכנון, במפגש במתנ"ס י"א.

ואכן לתושבים יש הרבה מה לומר. על העיר, על התוכניות ועל האופנים בהם הם רואים את העיר בעוד עשרים או שלושים שנה. גם הטענות שהושמעו כלפי העירייה, אף כי לא כוונו באופן ישיר אל תכנית המתאר, הן הערות חשובות. צוות היחידה לתכנון אסטרטגי בעירייה, כמו גם הצוות של חברת "מודוס", המובילה את מהלך שיתוף הציבור בתכנית המתאר, רשמו את כלל הדברים שנאמרו, ואלה יועברו הלאה – לצוות התכנון, כמו גם לכל הגורמים הרלוונטיים בעירייה.

ראש מינהלת י"אי"ב מר שלומי נהון אומר על המפגש אתמול כי "היה זה ערב לדוגמא של 'שיתוף ציבור' בו ניתנת לתושבים במה אמיתית עליה יכולים הם להשמיע את דעותיהם ואת ציפיותיהם ובתוך כך להציג גם זוויות ראיה שונות והחלפת דעות עם המתכננים". נהון מציין עוד כי ניצול נכון של תהליכי שיתוף ציבור, נעשים במפגשים הממוקדים לנושא מוגדר ובהפקה מיטבית של התובנות והרעיונות העולים בהקשר של אותו נושא. במקרים אלה אין להתפזר לנושאים לא רלוונטיים כי אז נהיה בבחינת "תפסת מרובה, לא תפסת". הערתו הנ"ל עלתה על רקע דברים שהשמיעו כמה משתתפים ואינם קשורים לנושא תוכנית המתאר. לרעיונות שיפור או הערות לתיקון קלקולים מוזמן כל איש להגיע אל מינהלת הרובע ולהעלותם בפני אנשי המינהלת.

ראש מנהל התפעול מר שלמה רוטנברג מציין כי הפעלת הפעילים במתכונת הזו ושיתוף הציבור כפי שהוא נעשה כעת במינהלות ובמסגרת תוכנית המתאר, תורם רבות לחיבור התושבים, יצירת מחויבות של הפעילים לרובע, חיזוק ושימור מעמד הפעילים כלפי העיר והמנהלת. בתוך כך הוא הודה לגב' אסתי פילוס והיחידה האסטרטגית, הרואה במנהלות שותפים מרכזים לקידום תהליכים עירוניים. כן הודה הוא לראשי המינהלות – גב' מירי בוגנים (ט"וט"זי"ז), מר פיני מיארה ושלומי נהון (י"אי"ב), שארגנו את המפגש ונטלו בו חלק פעיל.

פורסם על ידי

תגובות פייסבוק

תגובה אחת

כתוב תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

*