היהלומים שמוסיפים צבע לחיים

היהלומים שמוסיפים צבע לחיים

יהלומים צבעוניים נחשבים ליקרי ערך ולנדירים יותר לעומת היהלומים הלבנים הרגילים. אומנם כורים אותם במכרות היהלומים הרגילים, אך הם מופיעים בטבע במגוון צבעים מרשימים כמו צהוב, כחול, ורוד ואדום. יהלום בצבע אדום נחשב לנדיר וליקר ביותר, וגם יהלום ורוד נחשב לנדיר וליקר ערך. מעבר לכך ניתן למצוא גם יהלומים משולבי צבעים כמו כתום וצהוב, ורד וסגול, ירוק וצהוב וכדומה.

יהלום צבעוני – באנגלית Fancy Color Diamond – נוצר בטבע בדיוק כמו תהליך ההיווצרות של יהלום רגיל, אך הגוון הייחודי והמלהיב מתקבל כתוצאה מחדירת אלמנטים זרים המתחברים לאטומים של הפחמן. יהלום צהוב נוצר בטבע בגלל חדירת חנקן במהלך היווצרות היהלום, בעוד שהצבע הכחול נוצר כתוצאה מחדירת היסוד הכימי בורון. הגוון הירוק מתקבל לרוב בגלל קרינה רדיואקטיבית מתחת לקרקע, וחשיפת היהלום לקרינה במשך מיליוני שנים.

מהם ההבדלים בין יהלום צבעוני ליהלום רגיל?

כאמור, כמעט שאין שום הבדל בין יהלום רגיל לצבעוני, למעט החומרים שחודרים ומתחברים לאטומים של הפחמן בהליך היווצרות היהלום בטבע. יהלומים נחשבים ליקרי ערך ולנדירים, אך רוב היהלומים הנכרים בטבע מופיעים בגוון שקוף עד לבן, בעוד שהיהלומים הצבעוניים נחשבים לנדירים. פחות מאחוז אחד מסך היהלומים הנכרים בטבע הם צבעוניים.

בגלל הכרייה המוגברת של יהלומים לאורך השנים, כיום קשה יותר לכרות יהלום צבעוני, ומחירם של יהלומים ססגוניים עולה בהתאם. סיווג היהלום הצבעוני מתבצע במעבדות גמולוגיות, כאשר הכללים לסיווג היהלום הצבעוני זהים לסיווג יהלומים רגילים.

גמולוג מוסמך ומקצועי מעריך ומדרג את היהלום בין השאר לפי הפרמטרים הבאים:

  • סוג הצבע
  • משקל
  • דרגת ניקיון
  • צורה
  • דרגת רוויון

תפקידו של הגמולוג לאבחן האם היהלום הצבעוני טבעי או מזויף, ומעבר לאבחון הרגיל עליו גם לקבוע את עוצמת הצבע של היהלום בהתאם לארבע הרמות הנהוגות בתחום היהלומנות:

  • פנסי (Fancy) – נוכחות צבע רגילה.
  • פנסי לייט (Fancy Light) – נוכחות צבע קלה למדי.
  • פנסי אינטנס (Fancy Intense) – נוכחות צבע חזקה.
  • פנסי ויוויד (Fancy Vivid) – נוכחות צבע חזקה במיוחד; זהו גם היהלום היקר והנדיר מכולם.

מחיר היהלום הצבעוני

יהלום צבעוני נחשב לנדיר וקשה לכרות אותו בטבע, לכן עד היום אין מחירון אחיד המקובל בקרב כל העוסקים בתחום היהלומים. למרות זאת, עם הזמן התגבשו כללים ופרמטרים לקביעת שווי היהלום הצבעוני. מחירם של יהלומים צבעוניים הוא תנודתי, והשווי משתנה על פי תנודות ושינויים במחירי השוק הסיטונאי. הגמולוגים קובעים את המחיר על סמך אינטואיציה ובדיקת מחירי השוק, וזאת לעומת מחירי היהלומים הרגילים שנקבעים על פי מחירון מקובל שהומצא בשנות ה-90 (מחירון רפפורט).

יהלום בעל צבע דומיננטי טהור אחד נחשב לנדיר וליקר ביותר, ויהלומים עם שני צבעים נחשבים לפחות נדירים ומחירם זול יותר. את היהלום הצבעוני אפשר לשבץ בתכשיטים שונים או לרכוש כהשקעה. כמו בכל רכישה, חשוב לבדוק את היהלום לפני הקנייה מאחר ויש זיופים בשוק ומגוון רחב של יהלומים צבועים או מחוזקים במעבדה.

צילום: pixabay.

פורסם על ידי

תגובות פייסבוק

כתוב תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

*