היבטים אקולוגיים בניהול חופי וימי

היבטים אקולוגיים בניהול חופי וימי

אשדוד השוכנת לים התיכון התברכה ברצועת חוף שאורכה כ-11.5 ק"מ וב-7 חופי רחצה מוכרזים, שכולם קיבלו תו איכות בינלאומי של "דגל כחול". האתגרים העומדים לפתחה של עיר חוף הם גדולים ומורכבים ובעיריית אשדוד עושים הכל על מנת לשמור על סביבת חוף בריאה. פרס איסטנבול הוא הכרה במשאבים שמשקיעה העיר ובתוצאות המציבות אותה כמודל לערי חוף בעולם.

עיריית אשדוד ואגף חופים, מהנדס העיר, האגף לאיכות הסביבה ורישוי עסקים, בשיתוף יחידת סקרי טבע עירוני בחברה להגנת הטבע, ערכו ביום רביעי האחרון (12/2/2020) סדנה מקצועית בנושא היבטים אקולוגיים בניהול חופי  וימי. המארגנים מציינים אתגרים כדוגמת בעיית זיהום שפוגעת בהטלות של צבי הים, בעיית הפלסטיק וכן מניעת מקורות זיהום יבשתיים כגון שפכים, סחף ועוד, אשר עלו בסדנה ועל המשתתפים היה להציע פתרונות ואמצעים לטיפול במפגעים.

הסדנה, בהשתתפות מנהלים באגף חופים במינהל התפעול, עובדי אגף תכנון במינהל הנדסה ועובדי החברה לתיירות – התקיימה באשדוד בשל היותה עיר עם רצועת חוף גדולה ואתגרים מורכבים. בסדנה ניתנה סקירה על המשמעות של ניהול מרחב ימי וחופי ועל ממצאים ותוצרים של סקר טבע העירוני שבוצע בעיר, תוך קיום דיון על ההיבטים האקולוגיים בניהול חוף וים.

הגב' ימית הוניקמן, מנהלת המח' לאיכות הסביבה, פתחה את הסדנה בתיאור מורכבות הים והטבע ומגוון השימושים של הים לטובת הפעילות האנושית מחד, ועל הצורך לחשב  מסלול מחדש בעידן המודרני, בשל התחזיות לשנת 2050 המדברות על נזקי סביבה הנגרמים מפסולת הפלסטיק ומשפיעה על הדגה בים.

הגב' יעל זילברשטיין ברזידה, מנהלת יחידת סקרי טבע עירוני מטעם החברה להגנת הטבע, הסבירה על מהות הסקר שנערך בשנת 2016 באשדוד ובעוד כ-50 ערים ברחבי הארץ. סקר תשתיות טבעיות בדק את מגוון החי והצומח בשטחים הפתוחים ברחבי העיר אשדוד בכ-32 אתרים ביבשה ו-4 אתרים בים. זילברשטיין ציינה כי הנושא הימי תופס תאוצה במערכת התכנון והניהול בישראל, בשיתוף עם "פורום רשויות החוף', כאשר יש מחשבות שונות על מנגנוני ניהול בהן הקמת איגוד/ מנהלת ערים לחוף ולים,

הגב' שרה אוחיון, דוקטורנטית המעבדה למגוון ביולוגי ואקולוגיה ימית מהמחלקה לזואולוגיה מאוניברסיטת תל אביב, הסבירה את המשמעות לניהול משאב הטבע הימי במרחב העירוני. הסבריה כללו פרטים על אשדוד העשירה בגוש חולי הגדול בישראל, המגיע מהרי אתיופיה, נשטף בזרמי הנילוס וקובע משכנו בחופי אשדוד. "מכאן החשיבות בתנועת החולות לאורך רצועת החוף של ישראל וההשפעה של מרינות ונמלים לאורך הרצועה" אמרה. כמו כן, הציגה את ממצאי הסקר הימי, אותו תוכלו למצוא בקישור: https://user-59mqrrf.cld.bz/sqr-tb-yrvny-2016.

ד"ר אביעד שיניין הציג את עמותת מחמל"י ופעילות מרכז "הדולפין והים הקיים בביה"ס אורט ימי, בשיתוף עיריית אשדוד, מינהל החינוך, איגוד ערים לאיכות הסביבה, אוניברסיטת חיפה ועמותת מחמל"י. "המקום פועל כמרכז חינוכי וממתג את אשדוד כעיר דולפינים, כאשר הפעילות המתבצעת בו הינה פעילות ספירלית חוצה גילאים, מגני ילדים המגיעים לסיורים והדרכות במקום ועד לכיתות העל יסודי במסלול ביו-חקר" הוא אומר ומציין גם את הפעילות המחקרית של אוניברסיטת חיפה – סקר דולפינים, טונה כחולה וטורפי על.

לסיכום הסדנה היוותה חלק מקידום הקיימות באשדוד, עיר שהתברכה בטבעת טבע עירוני הכוללת רצועת חוף רחבה ונדירה, והיא מצטרפת להנחיית ראש העיר ד"ר יחיאל לסרי שמבקש לקדם מדיניות אפס פסולת וחופים ללא כלים חד פעמיים.

צילום: מזי כהן-נהון

פורסם על ידי

תגובות פייסבוק

כתוב תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

*