הטיפולים שישנו את סיכויי ההחלמה בסרטן השחלות

הטיפולים שישנו את סיכויי ההחלמה בסרטן השחלות

כ-1.5% מכלל הישראליות יאובחנו בסרטן השחלות במהלך חייהן, לרוב בשלב מתקדם של המחלה.
למרות השלב המתקדם בו מאובחנות בדרך כלל המטופלות, טיפולים חדשים יכולים לשפר משמעותית את תוחלת החיים בסרטן השחלות.  למדו על סיכויי ההחלמה בסרטן השחלות וכיצד טיפולים חדשניים יכולים לשפר אותם

סרטן השחלות הוא מסרטני הנשים הנפוצים בישראל ומאובחנות בו מעל ל-300 נשים מדי שנה.
עבור רוב הנשים, המחלה תאובחן רק בשלבים מתקדמים שידרשו טיפולים ארוכים ומורכבים.
עד לשנים האחרונות, טיפולים מתקדמים לסרטן שחלות כללו שילוב של ניתוחים גדולים וטיפולים כימותרפיים.
לאחרונה, למטופלות בסרטן שחלות מתקדם או גרורתי מוצע כדרך קבע גם טיפול ביולוגי ממוקד מטרה שאף מאושר ומסובסד על ידי המדינה.

במקביל, טיפולים ניסיוניים בתרופות חדשניות הצליחו להראות תוצאות יוצאות דופן בקרב מטופלות שחוו חזרה של סרטן השחלות לאחר טיפולים מוצלחים בעבר.

האם ניתן להחלים מסרטן השחלות?

בקצרה: כן, כתלות בשלב אבחון המחלה.

באופן כללי, סרטן היא מחלה שמורכב להכריז בה על החלמה, מכיוון שהיא יכולה לחזור גם שנים לאחר טיפול מוצלח. עם זאת, שנים של מחקר הדגימו שאם סרטן קטלני, הוא מסוכן בעיקר ב-5 השנים הראשונות לאחר גילויו.

לכן, חולות שהמחלה שלהן נמצאת תחת שליטה 5 שנים ממועד האבחון, יכולות להיות מוכרזות לעיתים ככאלו שהחלימו מהמחלה.

שלב המחלה- הגורם המשפיע ביותר על סיכויי ההחלמה

הגורם היחיד החשוב ביותר שמשפיע על סיכויי ההחלמה בסרטן השחלות הוא שלב המחלה בזמן אבחונה.
ישנם 3 גורמים שמשפיעים על שלב המחלה: גודל הגידול בשחלות וחדירתו לאיברים סמוכים, התפשטות הגידול לקשריות לימפה סביב השחלות ושליחה של גרורות לאיברים מרוחקים.
גידול גדול, התפשטות של המחלה לקשרי לימפה ושליחה של גרורות לאיברים מרוחקים יעידו על שלב מתקדם יותר של המחלה ויחייבו טיפול מורכב יותר.
זאת, בניגוד לסרטן שחלה שממוקדם בשחלה בלבד, ללא מעורבות של קשריות לימפה או גרורות, אז ניתן יהיה להשיג החלמה בניתוח בלבד או בניתוח בשילוב כימותרפיה.

מבט למספרים: סיכויי החלמה בסרטן השחלות

קביעת סיכויי החלמה בסרטן שחלה היא משימה סבוכה. למעשה, בלתי אפשרי לחזות את סיכויי ההחלמה של חולה מסוימת, אלא רק לשער מה הם סיכויי ההחלמה שלה על בסיס מידע שנאסף מנשים בעבר.
כך, במחקרים שכללו אלפי מטופלות נמצא שכמעט 90% מהנשים שאובחנו בסרטן שחלות בשלב 1 שרדו 5 שנים מהאבחנה. בשלבים מתקדמים יותר, סיכויי ההישרדות ל-5 שנים יורדים בהתאם לשלב: 70% הישרדות ל-5 שנים בשלב 2, 40% בשלב 3 וכ-20% בשלב 4.

חשוב לזכור שנתונים אלה מתבססים על נשים שאובחנו לפני 5 שנים ויותר. אפשרויות הטיפול עבור חולות בסרטן השחלה היום הן טובות יותר ולכן סביר שגם סיכויי ההישרדות גבוהים יותר עבור מטופלות שמאובחנות היום.

טיפולים חדשים בסרטן השחלות: תקווה לחולות

בשנים האחרונות משרד הבריאות אישר טיפול ביולוגי ממוקד מטרה שפועל כנגד כלי הדם של סרטן השחלות. הטיפול, Bevacizumab, הידוע בישראל בעיקר כ'אווסטין', ניתן במקביל לטיפול הכימותרפי ומסייע להאט את המחלה. למעשה, מחקרים מצאו שאווסטין בסרטן שחלה מקטין בעשרות אחוזים את הסיכון להתקדמות של המחלה או לתמותה.

במקביל לטיפול זה, שמסובסד כמעט לחלוטין על ידי המדינה וקופות החולים, נבחנים מספר טיפולים חדשניים נוספים, שטרם אושרו בישראל.
בין טיפולים חדשניים אלה ניתן למצוא תרופות שמשתייכות לקבוצת ה-PARPi, כימותרפיות מתוחכמות שהצליחו להכפיל פי 3 או 4 את תוחלת החיים של חולות סרטן שחלה מתקדם שחוו חזרה של המחלה לאחר טיפול מוצלח.  על פי הערכות מסוימות, יתכן שכ-50% מכלל החולות בסרטן השחלות יוכלו להפיק תועלת מתרופות מתקדמות אלה.

אימונותרפיה בסרטן השחלות: ממתינים לפריצת דרך

בנוסף לטיפולים ביולוגיים מתקדמים, נעשים מאמצים להביא גם את בשורת האימונותרפיות לסרטן השחלה. תרופות אימונותרפיות פועלות במקביל למערכת החיסון הטבעית של הגוף כנגד הסרטן. האימונותרפיות כבר הצליחו לבצע מהפכה בסוגי סרטן רבים, אך טרם הצליחו להוכיח יעילות בסרטן השחלות.
נכון לאמצע 2018, כבר מתקיימים בעולם ניסויים קליניים ראשונים לבחינת היעילות של טיפולים אימונותרפיים על סרטן השחלה, חלקם עם ממצאים ראשוניים מבטיחים.

בדיקות מתקדמות לסרטן השחלות משפרות את הטיפול

עם ההבנה הטובה יותר של הרפואה את סרטן השחלות, נמצאים עוד ועוד גורמים שיכולים לסייע לחזות את התקדמות המחלה ולהתאים את הטיפול. בין בדיקות מתקדמות אלה, ניתן למצוא בדיקת עומס מוטציות ובדיקת אי-יציבות גנטית (MSI-H) של תאי סרטן השחלות. מחקרים ראשוניים מציעים שנשים שתאי הסרטן שלהם יבטאו אי-יציבות גנטית יוכלו להרוויח במיוחד מטיפולים אימונותרפיים, שכבר הוכיחו כאמור הצלחה בסוגי סרטן רבים אחרים. על פי הערכות שונות, 12-2% מכלל חולות סרטן השחלה הן MSI-H.

למעשה, מנהל התרופות והמזון האמריקני, ה-FDA, עשה היסטוריה בשנת 2017, כאשר אישר את השימוש בתרופה אימונותרפית עבור כל סוגי הסרטן, כל עוד נמצא שיש בו מצב של אי-יציבות גנטית.

תמונה: stockunlimited

פורסם על ידי

תגובות פייסבוק

כתוב תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

*