האם פועלי בניין פלסטינים יחזרו לצמתים באשדוד?

האם פועלי בניין פלסטינים יחזרו לצמתים באשדוד?

האם פועלי בניין פלסטיניים צפויים לחזור בימים הקרובים לצמתים המרכזיים באשדוד ויצטופפו על חלונות הנהגים שיעצרו בצומת לאיתור פועל לעבודת שיפוצים?

הממשלה הוציאה לאחרונה נוהל חדש לפיו רישיונות העבודה לעשרות אלפי פועלי בניין פלסטיניים יהיו אישורים אישיים ללא ציון שם המעסיק. עד לפרסום הנוהל החדש הקבלנים  קיבלו מכסות להעסקת מספר פועלי בניין פלסטיניים בהתאם לצרכים באתרי הבנייה השונים.  בעקבות הנוהל החדש,  פועלי בניין פלסטיניים ייכנסו לישראל עם רישיון עבודה אישי שאינו משויך לקבלן ספציפי  ויגיעו  לערים שונות ברחבי הארץ ואז ייעמדו  בצמתים מרכזיים ויתדפקו על חלונות רכביהם של מעסיקים פרטיים.

על פי הנוהל החדש, הקבלנים יוכלו להיכנס למאגר הפועלים בעלי רישיונות עבודה ולהזמין אותם לעבודה באתרי הבנייה השונים. כך בתיאוריה, אבל הרשויות לא הקימו עדיין את מאגר הפועלים בעלי הרישיונות המהווה חלק בלתי נפרד ומשמעותי בנוהל החדש.

שלומי בן עזרי מנכ"ל ארגון הקבלנים באשדוד: "אנו חוששים מאוד ששינוי המדיניות בהעסקת עובדים פלסטינים יביא לכך שהעובדים הפלסטינים ישמשו קבלני משנה וייקחו עבודות שיפוצים במשק הישראלי, במיוחד במגזר הפרטי. הם יעסקו בעבודות שיפוצים פרטיות במקום שיעבדו באתרי הבנייה המפוקחים. בנוסף  שינוי המדיניות יביא לתחלופה גדולה של פועלים. הקבלנים נהגו להגיש לרשויות רשימת פועלי בניין קבועים ומנוסים שהוכשרו על ידם כדי לעבוד באתרים ועתה הם יתקשו לאתר אותם כי המאגר המוזכר בנוהל החדש, עדיין לא הוקם".

בארגון הקבלנים מאמינים כי לשינוי המדיניות תהיה השלכה על טיב העבודה, כי בכל פעם הקבלנים יצטרכו להכשיר מחדש בעלי רישיונות עבודה הנעדרים ידע וניסיון במקצועות  הבנייה.

"לצד המחסור בעובדים מקצועיים יהיה קשה מאוד לעקוב אחר פועלים פלסטיניים שיסתובבו באופן עצמאי ואולי ימצאו מקומות לינה לא מוסדרים ברחבי אשדוד" אומר מנכ"ל הארגון ומוסיף: "לא יהיה מי שישגיח עליהם שיבצעו עבודות על פי החוק ותקני הבנייה. איך הקבלן יכול להתחייב לעבודה עם לוחות זמנים כשקבוצת עובדים יכול לקום וללכת בכל רגע לאתר אחר. אין ספק שהולך להיות שינוי ואף זעזוע בשוק העבודה בענף הבנייה ולזה יהיו השלכות על משך ומחיר הביצוע. זו לא התקופה לבצע שינויים כאלה בענף ויש לחשוב היטב כי בעוד שבועיים זה קורה".

פורסם על ידי

תגובות פייסבוק

כתוב תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

*