האם מותר לפטר אתכם אם לא תתחסנו נגד קורונה?

האם מותר לפטר אתכם אם לא תתחסנו נגד קורונה?

בישראל, החלו כבר לחסן נגד נגיף הקורונה. חלק מהמעסיקים הציעו לעובדים שלהם כל מיני תמריצים על מנת שאלו ילכו להתחסן. מה שכן, לא כולם מעוניינים עדיין להתחסן, אז מה קורה במצב כזה? האם המעסיקים יכולים לחייב את העובדים להתחסן או אפילו לאיים בפיטורים במידה והעובדים שלהם לא רוצים להתחסן?
השאלות האלו טעונות מאוד ואפשר לראות שהן עלו בשיח הציבורי משפטי. אז בואו נעשה קצת סדר בשאלות האלו ונראה מה נאמר בנושא.

האם מעסיק יכול לחייב את העובדים שלו להתחסן נגד נגיף הקורונה?

כיום, אין שום חוק בישראל או דרך המחייבים את העובדים להתחסן. מה שכן, על מנת להתמודד עם המגפה, בתי המשפט אישרו שימוש באמצעי כמו סגר. על כן, בגלל הצעד הזה, יכול להיות שבהמשך המעסיקים יוכלו לבחור אם להמשיך להעסיק את עובדים או לא ויותר מזה, יתנו יתרון לעובדים שיסכימו להתחסן.

התנגשות בין זכות הפרט לבין אינטרס הכלל והמדינה

על פי דברי החוק, מצד אחד יש את נושא זכות הפרט והוא כולל בתוכו גם את ההיבט הפיזי שאומר שיש זכות לפרט לקבל החלטות שנוגעות לטיפול רפואי המבוצע בגופו ומצד שני, יש את המדינה שרוצה לעודד את אזרחיה להתחסן וכל זאת על מנת שיהיה אפשר לשמור על בריאות הציבור ולהחזיר את המדינה לשגרה מלאה.

חיסון מנקודת מבטם של מעסיקים

כל מעסיק היה רוצה שהעובדים שלו יתחסנו וזאת משום שהדבר חשוב ומשמעותי למקום העבודה. חיסון יכול למנוע פגיעה בעובדים וגם פגיעה במקום העבודה.

העובד החליט שלא להתחסן, האם זה מקנה למעסיק זכות לפטר אותו?

אין תשובה חד משמעית לשאלה הזאת. מצד אחד, יש חובה מצד המעסיק לשמור על הבריאות של העובדים שלו ומצד שני, יש את הזכות לעובדים לבחור האם להתחסן או לא.

מה קורה במצב בו עובד לא רוצה להתחסן וכתוצאה מכך הוא מסכן עובדים אחרים במקום העבודה ואלו מסרבים להגיע לעבודה? האם יש משהו שהמעסיק יכול לעשות?

שוב, אנו עומדים במצב מורכב, כפי שהוזכר קודם לכן. מה שכן, במצב כזה, המעסיק יכול להתנות את המשך ההתייצבות של העובדים במקום העבודה. הוא יתנה זאת בכך שהם יצטרכו להתחסן על מנת שיוכלו להיות נוכחים בעבודה. אגב בדומה לחיסון, כך גם לגבי בדיקות קורונה במקומות עבודה.

האם מעסיק יכול לתת תמריץ לעובד שיבחר להתחסן?

בגדול, אין מניעה בחוק לגבי זה. רק לא ברור על מה ולמה צריך לתת תמריצים לעובדים שיבחרו להתחסן? הרי ברור לכולנו שהחיסון הוא הפתרון ללוחמה בנגיף הקורונה.

שורה תחתונה

אם חוויתם מצב בו המעסיק איים בפיטורים שלכם עקב כך שלא תרצו להתחסן נגד נגיף הקורונה, הדבר אינו תקין. יש להתייעץ כמה שיותר מהר עם עו"ד דיני עבודה המתמחה ומבין בכל הקשור לתחום הפיטורים.

פורסם על ידי

תגובות פייסבוק

כתוב תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

*