האם אתה צריך מהנדס מכונות או מעצב תעשייתי לפרויקט שלך?

האם אתה צריך מהנדס מכונות או מעצב תעשייתי לפרויקט שלך?

כיזם של מוצר מוחשי, אתה צריך להבין בדיוק מה אתה צריך. יש שפע של חברות הנדסה, שפע של סטודיואים לעיצוב תעשייתי, וקשה מאד לדעת בדיוק מה אתה צריך.

לשם כך אנחנו כאן היום עם מאמר שיעזור לך לבחור נכון את הדרך שלך.

מה ההבדל בין מהנדס מכונות לבין מעצב תעשייתי?

נתחיל בייסודות. מי הוא מהנדס המכונות ומי הוא המעצב?

המהנדס הוא זה שיודע לתת מענה לכל שלב התכנון המכני עצמו. בדרך כלל כל מוצר מורכב ממספר מנגנונים, שמטרתם לתת מענה לבעיה כלשהי. נניח שאתה מפתח מוצר כלשהו לתעשיית המים. נניח שמדובר באיזשהו ברז מתוחכם שיודע להיפתח ולהיסגר מבלי שנוגעים בידית שלו. המהנדס יודע לפתור את הבעיה על ידי חיבור בין מנגנונים מכאניים, אלקטרומכניים, חיישנים וכו'.

ברוב המקרים, למהנדס יש גם ידע בסיסי במתן הנראות למוצר, אך נדירים המהנדסים עם החוש העיצובי.

מעצב מוצר לעומת זאת נחשב לאומן יוצר. יש לו את היכולת הנוספת שחסרה למהנדס, אותה יצירתיות שפיתח במשך שנים, ובמהלך לימודיו רכש מיומנויות נוספות שעזרו לו למקסם עוד יותר את המתנה הנפלאה שקיבל.

המעצב אחראי על נראות המוצר. הוא יודע להביא את היצירתיות שלו לתהליך, לתת למוצר את המראה היחודי שמתאים לתחום התעשייתי אליו המוצר משוייך. המעצב יודע לתת את הפן המיתוגי למוצר. לעזור לבחור נכון את הצורה החיצונית, הצבעים, החומרים מהם יהיו עשויים הקליפות.

קחו לדוגמא את שוק הרכב. אם היו מסתמכים רק על מהנדסים, ככל הנראה שהיינו רואים רכבים די דומים. בעיקר קוביות נוסעות. כל המערכות הפנימיות של הרכב מתוכננות על ידי מהנדסים. בכדי שלכל רכב יהיה יחוד משלו, יש את מעצבי הרכב. הם אלו שיודעים להפוך את הרכב למותג. הם אלו שיודעים לגרום לרכב להיראות יוקרתי, ספורטיבי, משפחתי וכיוצא בזה.

איך אתה יודע מה לבחור בשביל הפרויקט שלך?

את התשובה לשאלה הזו נחלק כך. אתה צריך להבין באיזה שלב של פיתוח אתה נמצא. אם כרגע אתה נמצא בשלב בו יש לך רעיון טוב, ועדיין אין שום דבר מוחשי שמוכיח שהרעיון הזה יכול לקבל מענה על ידי "מכונה" מוחשית כלשהי, אז אתה ממש בהתחלה.

אתה צריך להתחיל לפתח את המוצר שלך. בדרך כלל נכון להיעזר בשלבים אלו במהנדס מכונות מנוסה, שיודע לעזור לך להעריך אם יש כיוון טוב לתת לך פתרון לבעיה. אם כן, יתחיל הליך פיתוח מסודר, בו תעבור דרך אפיון המוצר עד לשלב של אבטיפוס עובד שמוכיח היתכנות למתן פתרון לבעיה.

אם המהנדס הנ"ל מנוסה, או עובד כחלק מחברת פיתוח, הוא יודע לשלב כבר בשלבים הראשונים מעצב תעשייתי בצוות שלו כדי להימנע מבעיות עיצוב בשלבים מתקדמים יותר.

בשונה מכך, אם יש לך כבר מוצר מפותח ומהונדס, וכל שאתה מעוניין הוא לעשות לו עיצוב יחודי, מיתוג משלו, ארגונומיה, או אולי אינך מרוצה מעבודה שמעצב מסוים עשה לך, אתה יכול למצוא פתרון מצוין אצל מעצב תעשייתי טוב. כדאי לדעת שיש מעצבים תעשייתיים שבחרו להתמחות בתחומים מסוימים, ואולי כדאי לך לשקול להשתמש במעצב עם ניסיון עיקרי בשוק שאליו המוצר שלך פונה. לניסיון משקל רב (וגם מחיר) בכל הקשור לעיצוב המוצר שלך בצורה טובה ונקייה. לצד אלו, יש מעצבים שבחרו להיות הוליסטיים יותר, ונחשפו לתחומי תעשייה רבים. יש בכך יתרון שהם יכולים להביא פתרונות חוצי תחומים, אך ניסיונם בכל נישה תלוי בכמות המוצרים שעיצבו לנישה זו.

מקווים שעזרנו לך לבחור נכון. שיהיה בהצלחה.

צילום: FREEPIK

פורסם על ידי

תגובות פייסבוק

כתוב תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

*