דפוס אופסט או דפוס דיגיטלי – מה באמת עדיף?

דפוס אופסט או דפוס דיגיטלי – מה באמת עדיף?

בעולם הדפוס המקצועי קיימות כיום מספר שיטות וטכניקות הדפסה שונות, כאשר שתיים מהעיקריות והרלבנטיות ביותר מתוכן עבור מרבית הלקוחות הן דפוס דיגיטלי ודפוס אופסט. לקוחות מכל ענפי הפעילות המתעניינים בהדפסה של תוויות, מארזים ואריזות או כל סוג אחר של דפוס מסחרי צריכים לבחור בין שתי שיטות אלו, בהתאם לצרכים ולמאפיינים הייחודיים לכל לקוח ולכל פרויקט. מה המאפיינים הייחודיים לכל אחת מהשיטות ועבור אילו פרויקטים מתאימה כל אחת מהן?

דפוס דיגיטלי – מאפיינים עיקריים

דפוס דיגיטלי היא שיטת דפוס ממוחשבת, יעילה ונוחה, המאפשרת הדפסה ישירות ממידע המגיע כקובץ ממוחשב, ללא צורך בהכנת גלופות ופעולות טכניות נרחבות מקדימות נוספות.

בדומה למדפסת דיגיטלית ביתית, גם בדפוס דיגיטלי מסחרי ניתן פשוט לשלוח את מה שרוצים להדפיס כקובץ, וההדפסה נעשית ישירות מהקובץ ללא שלבי ביניים מיוחדים. למידע נוסף על התהליך לחץ כאן.

אחד היתרונות המרכזיים של דפוס דיגיטלי היא עלותו הנמוכה יחסית (במיוחד לכמויות קטנות), בין היתר מפני שאינו מצריך הכנת גלופות יקרות יחסית (כמו במקרה של דפוס אופסט, אליו נגיע בהמשך). ניתן להשתמש בשיטה זו על מנת להדפיס על מגוון מצעים מסוגים שונים, דוגמת עץ, קרטון, נייר, מצעים פולימריים (פלסטיים) שונים ועוד.

יתרון נוסף של דפוס דיגיטלי הוא המהירות  – מדובר בשיטת הדפסה ישירה, מהירה ויעילה ביותר, בה שולחים את הקובץ המבוקש ישירות מהמחשב למכונת הדפוס, והתוצאה המודפסת מתקבלת כמעט מיידית. בעולם דינמי בו אנו חיים יש חשיבות רבה למהירות ו- TTM.

דפוס דיגיטלי מאפשר בעולם התחרותי הדפסה לדרישה מידית בזמן קצר ובאיכות גבוהה.

זאת בניגוד לשיטות דפוס אחרות בהן נדרש תהליך שלם עד שמגיעים למוצר המודפס המוגמר. גם איכות ההדפסה של דפוס דיגיטלי נחשבת גבוהה יחסית, שכן מדובר בתהליך דיגיטלי במסגרתו ניתן לדייק באיכות העבודה ולאפשר דפוס נקי מעיוותי צבע למיניהם וברזולוציה גבוהה.

דפוס דיגיטלי הוא גם דינמי ביותר בהשוואה לשיטות דפוס אחרות, ומאפשר שינויים ועדכונים מהירים ברגע האחרון וללא צורך בהתאמות מסורבלות, איטיות ויקרות במיוחד. בלחיצת כפתור ניתן לשנות ולעדכן את הגרפיקה ו/או הטקסט המודפס, מה שהופך את התהליך לדינמי וגמיש הרבה יותר.

בדפוס דיגיטלי ניתן להזמין ולייצר כמויות קטנות של מוצרי דפוס במחיר אידאלי. עובדה זו חוסכת בלאי ועלויות להקצאת משאבי לוגיסטיקה ואחסון מלאי לטווח הארוך.

דפוס דיגיטלי מאפשר להדפיס מגוון עצום של תכנים על מבחר גדול של חומרים כגון נייר ועד עץ, ברזל קרטון ועוד.

דפוס אופסט – מאפיינים עיקריים

השיטה המרכזית השנייה מכונה בענף – "דפוס אופסט". זוהי אחת מהשיטות הדפוס הקונבנציונלית בעולם הדפוס המקצועי כיום, במיוחד כאשר מדובר בהפקות גדולות יחסית המצריכות הדפסה מקצועית ברמת איכות גבוהה ביותר.

השימוש בדפוס אופסט מתאים לסוגים שונים של הדפסות כגון הדפסת מארזים בגדלים שונים, מארזים קשיחים, אריזות יוקרתיות ליין ולבירות, אריזות לקוסמטיקה, אריזות מזון, תוויות יין, תוויות מזון, תוויות ועוד.

במסגרת שיטת דפוס זו הדיו אינו מועבר ישירות אל המצע עליו מעוניינים להדפיס, אלא נדרש תהליך מקדים במהלכו מכינים עבור כל אחד מצבעי הבסיס המשתתפים בהדפסה לוח אופסט – לוח אלומיניום גמיש, עליו נצרבת התמונה אותה מעוניינים להדפיס (בין אם מדובר בתמונה של ממש, ציור, מלל או כל דבר אחר שמעוניינים להדפיס). לוחות אופסט אלו עשויים משני חלקים שונים אשר על אחד מהם מוטבעת התמונה המבוקשת באמצעות חומר כימי מיוחד (אמולסיה). הצבע המשמש להדפסה נצמד רק לאותם חלקים בלוח האופסט הצרובים בחומר הכימי, בעוד מהאזורים הריקים נשטף הצבע באמצעות מים.

דפוס אופסט מצריך תהליכים נרחבים ומורכבים יותר מאשר אלו של דפוס דיגיטלי, דוגמת תהליך קדם דפוס קפדני (על מנת שלא לייצר את הגלופות המורכבות והיקרות יחסית ורק לאחר מכן לגלות שמעוניינים לשנות כל מיני דברים בהדפסה…), כמו גם תהליך פוסט דפוס הכולל גימורים והשבחות שונות.

בשתי השיטות, קיימים סוגים שונים של השבחות דפוס כגון למינציה, הבלטה, הולוגרמות, סופר ורניש, הטבעת פויל, לכה סלקטיבית, לכה מובלטת ועוד   –  מידע נוסף על השימוש בהשבחות דפוס בתעשייה, ראה במדור הצרכנות.

לסיכום, ניתן לבחור היום שיטות דפוס מגוונות המתאימות לכל צורך .לכל שיטת דפוס יש יתרונות וחסרונות משלה. בית דפוס מקצועי ובעל ניסיון יכוון אתכם לבחור את השיטה האפקטיבית ביותר עבורכם.

צילום: 123RF.COM

פורסם על ידי

תגובות פייסבוק

כתוב תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

*