בני אילו עדות זכאים לאזרחות של מדינות נוספות כיום ומדוע?

בני אילו עדות זכאים לאזרחות של מדינות נוספות כיום ומדוע?

מדינת ישראל הינה מדינה יוצאת דופן בהיותה מדינת הגירה מובהקת. ישראל, אולי בדומה לארה"ב, הינה דוגמא מובהקת למדינת הגירה שלא היו רבות כמוה. חלק ניכר מאזרחי המדינה כיום היו בעבר הקרוב או הפחות קרוב עולים חדשים. למרבה השמחה, החיכוכים בין בני עדות שונות בארץ הולכים ופוחתים. אנו פחות שומעים על השד העדתי, וטוב שכך. אבל מסתבר כי בעניינים של קבלת אזרחות ממדינה נוספת, יש בהחלט משמעות לעדה ולמשפחת המוצא. על עניין זה נרצה להסביר. כך שאם רציתם לדעת בני אילו עדות זכאים לאזרחות של מדינות נוספות כיום ומדוע זה כך, הגעתם בדיוק למקום הנכון.

הקשר בין מרוקו לספרד

פעם היו בדיחות שטענו כי מרוקאים הינם בעלי דם חם. כיום אנו יועדים כי אנשים רגועים או לחילופין, בעלי דם חם, יש בנמצא בכל העדות. ומה בכל זאת מיוחד כיום ביוצאי מרוקו, עולים או ילדים של עולים ממרוקו? מה שמיוחד בעניין של אזרחויות זה העובדה כי ניתן די בקלות לקבל דרכון ספרדי ליוצאי מרוקו. הסיבה לכך איננה החיבה היתרה שמרגישים הרשויות בספרד לילידי מרוקו. הסיבה אחרת לגמרי.

לפני למעלה מחמש מאות שנה, היו אלה ימי הגירוש הגדול. גירוש ספרד. חלק בלתי מבוטל ממגורשי ספרד הגיעו משם למרוקו. בל נשכח כי ישנה קרבה גיאוגרפית מאוד גדולה בין ספרד לבין מרוקו כך שהדבר היה מאוד טבעי. מרוקו הייתה אז בית חם עבור קהילה רבה מבני המגורשים. כאשר החליטה ספרד להעניק אזרחות לצאצאי המגורשים, נוצרה מציאות ברורה. בני העדה המפוארת של יוצאי קהילת מרוקו החלו להיות זכאים לאזרחות בהליך די פשוט ולא ארוך מדי.

הקשר בין תורכיה ותוניס לאזרחות אירופאית

לצד העובדה כי יוצאי מרוקו זכאים לדרכון ספרדי, יש גם בני עדות אחרות שיכולים לקבל דרכון שכזה. מלבד דרכון ספרדי ליוצאי מרוקו, גם יהודים שמוצאם מתורכיה או מתוניס זכאים לאזרחות אירופאית. הרעיון הוא אותו רעיון, ספרד לא מעניקה אזרחות רק ליהודים שהגיעו לאחר הגירוש דווקא למרוקו. יש כאלה שהגיעו למרוקו ולאחר מכן המשיכו לתורכיה. יש כאלה שעברו מספרד למדינות אחרות, כדוגמת תוניס. הקו המחבר הוא עובדת היותה של משפחת המוצא משפחה של מגורשים. וחשוב לציין כי אזרחות ספרדית משמעותה למעשה אזרחות אירופית. הרי באירופה הגבולות פתוחים, מי שהינו אזרח בספרד יכול ללא שום קושי לעבוד, להתגורר, ללמוד או להקים עסקים גם במדינות אחרות, כגון צרפת או גרמניה, הונגריה, יוון וכן הלאה.

גם פורטוגל מעניקה אזרחות

חשוב לציין כי לא רק דרכון ספרדי ליוצאי מרוקו הינו אפשרות מעשית. יוצאי מרוקו, תוניס, לוב או תורכיה עשויים להיות זכאים גם לקבלת אזרחות נוספת אחרת, פורטוגלית. בני העדה הספרדית, צאצאים למשפחות שעלו למשל מיוון, ממצרים וממדינות רבות אחרות יכולים לקבל אזרחות ספרדית או פורטוגלית. אם בבית ההורים דיברו לדינו, אם בעבר הרחוק התגוררו הסבא של הסבא של הסבא או סבתא רבתה בפורטוגל, גם שם היה גירוש. וגם פורטוגל מכה על חטא ומוכנה להעניק אזרחות לבני העדות שסבלו מגירוש פורטוגל.

אם נרצה לסכם, מכיוון שגירוש ספרד וגירוש פורטוגל הביאו לפיזור גדול של יהודים, רבים זכאים כיום לאזרחות שמהווה כרטיס כניסה לאירופה. יוצאי מדינות ערב, מגורשים שהגיעו לפני דורות לארץ ישראל (שהייתה בעבר חלק מהאימפריה העות'מנית). יוצאי הגירוש ולא משנה מאיזו עדה יכולים להגיש בקשה ולקבל אזרחות של מדינות השייכות לציר המרכזי של האיחוד האירופי, ספרד ופורטוגל.

פורסם על ידי

תגובות פייסבוק

כתוב תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

*