בואו עם רעיון וצאו עם עסק

בואו עם רעיון וצאו עם עסק

עיר ירוקה ומקיימת היא אחד מהפרקים בחזון העירוני. עתה יש גם שילוב של עסקים עם קידומם של רעיונות חברתיים, עליהם שוקדים בעירייה. שיתופי פעולה של מחלקת איכות הסביבה, מועצת הנשים, יחידת ההתנדבות, מרכז כיוונים ואיגוד ערים לאיכות הסביבה, וליווי צמוד של חברת מינגה, יסייע ליזמים להקים עסק חברתי סביבתי או לקדם עסק קיים באשדוד. הקורסים מסובסדים אך מספר המקומות מוגבל. מהרו להירשם!

מגזר שהולך ותופס תאוצה בישראל הינו המגזר הרביעי המשלב בין המגזר הפרטי למגזר השלישי, כאשר עסקים חברתיים למטרות רווח הם המרכיב העיקרי של "המגזר הרביעי". התפישה קובעת כי אין סתירה בין רווח ופעילות חברתית, וכי ניתן לעמוד על רגליים כלכליות, גם אם החברה הוקמה בבסיסה כדי לסייע ביצירת קהילה טובה יותר. באשדוד כבר יודעים כי ראש העיר ד"ר יחיאל לסרי חרט על דגלו לקדם את אשדוד לעיר ירוקה ומקיימת. במסגרת זו מקדמים אגף הרישוי ומחלקת איכות הסביבה תכנית חדשה וייחודית ליזמים, הממוקדת בפתרון סוגיות חברתיות וסביבתיות. בתוכנית –  בשיתוף: מועצת הנשים, יחידת ההתנדבות, מרכז כיוונים ואיגוד ערים לאיכות הסביבה – יקבלו היזמים העסקיים ליווי צמוד ע"י חברת מינגה להקמת עסקים חברתיים סביבתיים באשדוד.

"היזמים העסקיים יגבשו את המודל לעסק החברתי סביבתי שלהם, יתנסו בפעילות יזמית עסקית ממש ויתחילו להפעיל את המיזם העסקי שלהם כבר במהלך התכנית" אומר יעקב פלאצ'י, מנהל אגף הרישוי במינהל התפעול, ומציין כי "הקורסים מסובסדים ב-50% הנחה לתושבי אשדוד ולתושבי הרשויות של איגוד ערים אשדוד-חבל יבנה, וליזמים שיקימו ו/או שמנהלים את המיזם (עסק) באשדוד".

מדובר בשני קורסים שיתקיימו בימי שני בערב, החל מ-9/2/15, והם מכוונים לשתי קבוצות. הראשון מיועד לצעירים שרואים באשדוד את ביתם ורוצים לשפר את עתידה באמצעות יוזמה עסקית (פרטים נוספים: אילנה לוין 08-9568154 או בדוא"ל: [email protected]), והקורס השני מיועד לנשים בעלות עסקים או העוסקות בפעילות התנדבותית ושואפות להרחיבה, או לנשים בעלות עסקים קטנים המחפשות לשלב בהם עשייה חברתית והתייעלות סביבתית מבלי לפגוע ברווחיות (פרטים נוספים: ימית פרץ 08-8545011 [email protected]).

מטרת הקורס: לעודד כלכלה מקומית בעיר ולחזק עסקים קטנים ובינוניים תוך הטמעת עקרונות הקיימות בעסק. הקורס יאפשר לקבל כלים וליווי בסגנון חממה ליזמיות, "מחלום למעשה", לגיבוש הרעיון היזמי. במידה ויש מיזם קיים, המשתתפים יקבלו סיוע לשיפור המודל העסקי. בנוסף אנו מגייסים מנטורים, לתמיכה וחיזוק המיזמים בהתאם ליכולת המקצועית של המתנדב.

ימית פרץ, מנהלת מחלקת איכות הסביבה: "אנו מחפשים יזמים עם נשמה שחושבים על הכיס הפרטי ועל הקהילה מחד ובעלי זיקה סביבתית מאידך. הקורס ייתן כלים להקמת עסק ויקנה להם ידע בתחום החברתי סביבתי שייתן לעסק ערך מוסף של בידול העסק מעסקים דומים ויאפשר להם שתי שורות רווח נוספות."

מעט לפני סיום תפקידה בעירייה הרימה גב' אתי אטיאס יועצת ראש העיר ונציגת מועצת הנשים לשעבר, את הכפפה. "זוהי הגשמת חלום! התוכנית מהווה הזדמנות יוצאת דופן לקידום נשים ולקידום העיר, הקהילה והסביבה שלנו" היא אומרת ומוסיפה "נשים אוהבות לתת ולתרום לקהילה. בתוכנית הן תלמדנה להתחבר גם לפן העסקי שאנו מעט נרתעות ממנו, ואני בטוחה שזה יצליח כיוון ששני הדברים מתחברים".

כבר עתה אפשר לציין מספר ארגונים באשדוד הפועלים במתכונת זו. כך לדוגמא, באוגוסט האחרון, מפתן "חרמון" אשדוד הקים את מיזם "העסק שלנו" – עסק חברתי המקדם בני נוער באמצעות עבודה יצרנית, איכותית ומשמעותית. במיזם מועסקים חניכי המפתן בשעות אחר הצהריים, בייצור מוצרים מעץ. זהו אחד מתוך מספר מיזמים דומים שפועלים היום במפתנים ברחבי הארץ, במסגרת שיתוף פעולה פורה בין עמותת ציונות "2000", הביטוח הלאומי ומשרד הרווחה.

"העסק מופעל ומנוהל בשיתוף חניכי המפתן, שמקבלים שכר מלא עבור עבודתם" אומר מנהל בית הספר מר משה אפרים ומציין כי "החניכים השותפים מגלים מחויבות, יוזמה ויכולות יוצאות דופן". כן מספר הוא כי "הפעילות העסקית מאפשרת לנו לקדם מטרות חברתיות חשובות – החניכים רוכשים מקצוע, קוצרים רווחים בגין עבודתם ומתנסים בעולם העבודה וכל זה במסגרת תומכת".

דוגמא נוספת לעסק חברתי סביבתי היא קונדיטוריית "דני וגלית", שמתמחה באפיה בריאה וטבעונית עם דגנים מלאים. העסק קיים מזה 6 שנים. דני וגלית הם זוג שהחל את המיזם במטבח הביתי במושב קדרון, גדלו והתפתחו כל שנה ובשלב מסוים החליטו למסד את העסק כולל הוצאת יצרן ורישיון עסק, מה שאפשר להם למכור בכל רשתות הטבע הגדולות. העסק כיום פועל באזור תעשיה הצפוני באשדוד והמוצרים מופצים בכל הארץ. בהיבט החברתי, בשנה וחצי האחרונים הם חברו לעמותת "מאור" באשדוד, שעוזרת לפגועי נפש עם תחלואה כפולה להשתלב בעבודה. על כך אומר דני: "ההצלחה האמיתית היא לראות את העובדים מתפתחים בעסק ונהנים מעבודתם" ואילו בהיבט הסביבתי, הקונדיטוריה נותנת שירות ירוק לחברות חלוקת עוגיות ככיבוד בריא לעובדים בקופסאות פלסטיק בשימוש חוזר. פעולה זו מפחיתה פסולת ומוזילה את המשלוח. כל המוצרים טבעונים ואין שימוש של מוצרים מהחי. "זהו עסק ראשון בארץ עם תקן שלVEGAN  FRENDLY " אומרים הם ומציינים כי בכל שנה העסק תורם לארגונים ירוקים. אגב, לאחר התמדה של שנה, המעסיק מקבל מענק מהמדינה.

חנה בן איון, מנהלת יחידת ההתנדבות: "רואה בקורס הזדמנות לחיבור בין מערך המתנדבים לעשייה חברתית סביבתית שתשפיע ישירות על איכות החיים של התושבים. במסגרת התוכנית יפעלו מנטורים וכך אנו מרחיבים את הפעילות של המתנדבים וחושפים מובילים בקהילה, בעלי ניסיון עסקי לקחת חלק גם במיזמים חברתיים וסביבתיים"

חברת מינגה הינה עסק חברתי שמקדם את עולם העסקים החברתיים בישראל כאסטרטגיה לשינוי חברתי וסביבתי אפקטיבי. עיקר עשייתה של מינגה ממוקדת בהקמה ופיתוח של מיזמים עסקיים חברתיים/סביבתיים, זאת על ידי הכשרה, ליווי ומיסוד שותפויות עם יזמים פרטיים וארגונים. מתודולוגיית העבודה של מינגה הינה ייחודית וכוללת את פיתוחו של הלין קנבס החברתי. זהו פיתוח של מתודולוגיית עבודה לפיתוח חברות הזנק טכנולוגיות, עסקיות והתאמתה לעולם היזמות העסקית חברתית. מתודולוגיה ייחודית זו פותחה על ידי מינגה ויושמה על ידה בתכניות הכשרה רבות ליזמים ברחבי הארץ. יתרונה של המתודולוגיה הוא שהיא שואבת מהידע, הניסיון והחכמה שנצברו בעת ליווי של מאות אלפי חברות הזנק ברחבי העולם, תוך שימוש בה, ושילובם עם הידע והניסיון הייחודיים של צוות מינגה בהובלה של פיתוח מודלים עסקיים חברתיים/סביבתיים. בכך מציעה מינגה הכשרה מקצועית ואפקטיבית ליזמים עסקיים חברתיים/סביבתיים, אשר מגדילה משמעותית את סיכויי הצלחתם – הן במובן הקיימות הכלכלית והם במובן של יצירת השינוי והאימפקט החברתי/סביבתי.

באגף הרישוי אומרים כי הקבלה לקורסים תיעשה בכפוף להליך של מיון ומומלץ למהר כי מס' המקומות מוגבל.

פורסם על ידי

תגובות פייסבוק

כתוב תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

*