בדיקת שקיפות צוואר הרחם: הכל על בדיקת הקולוסקופיה

בדיקת שקיפות צוואר הרחם: הכל על בדיקת הקולוסקופיה

בדיקה זו, הינה בדרך כלל בדיקת המשך לבדיקות כמו בדיקת משטח ציטולוגי – בדיקת הפאפ (PAP), במידה ותוצאות הבדיקה עוררו חשד. הקולוסקופיה היא בדיקה אשר נועדה לשקיפות ממצאים סרטניים וממצאים טרום סרטניים בצוואר הרחם. על הבדיקה, ההכנה לבדיקה וגם תופעות הלוואי שלה- הכל כאן.

בדיקת קולוסקופיה, דומה במהלכה ובצורתה לבדיקה גניקולוגית רגילה. מדובר בבדיקת המשך לבדיקות  משטח ציטולוגי, אשר העלו חשד לממצאים סרטניים או ממצאים טרום סרטניים. מטרת בדיקה זו היא לאמת או לבטל את החשד.

בדיקת הקולוסקופיה הינה בדיקה מדויקת ביותר. בבדיקה זו הרופא יכול להתבונן על השפה, הנרתיק ועל צוואר הרחם.
מה שהופך את הבדיקה לכה מדויקת זו האפשרות של הרופא להגדיל עד פי 60 מהגודל המקורי.
בנוסף, משתמש הרופא בחומרים המאפשרים להבליט את הממצאים – חומרים כמו תמיסת יוד או תמיסה חומצית מהולה (תמיסה המזכירה חומץ).

בדיקת קולוסקופיה – כל מה שצריך לדעת

ראשית, עליך לספר לרופא על מצבך הבריאותי, כולל מספר הריונות, זמן מחזור אחרון ופרטים נוספים אשר יישאלו על ידי הרופא. במידה והינך רגישה לתרופות נוגדות קרישה, עלייך לעדכן את הרופא או לדווח לאחות הנמצאת ביחידה.

לבדיקה, תתבקשי להגיע לאחר סיום דימום המחזור החודשי (עם סיום דימום הווסת). במידה ואת נוטלת תרופות לדלקות וזיהומים, לא תוכלי לבצע את הבדיקה עד סיום הטיפול.

הכנות ומהלך הבדיקה

הבדיקה, כמעט תמיד, נעשית תחת הרדמה אזורית בלבד, מעבר להיערכות להגעה בטיימינג הנכון על פי הוראות הרופא ומלבד הימנעות מקיום יחסי מין לכל הפחות ביום שלפני בדיקת הקולוסקופיה, אין צורך בהכנות נוספות לקראתה.

במהלך הבדיקה תתבקשי לשכב על הגב ככל בדיקה גניקולוגית, לאחר שהאזור יורדם באופן מקומי, הרופא ישתמש בחומרים להבלטת הממצאים שעלו מן הבדיקה שבעקבותיה נשלחת לקולוסקופיה.
הרופא יתבונן על כל הממצאים החשודים ואם יהיה צורך ישלח גם דגימת רקמה למעבדה.

בדיקת הקולוסקופיה אמנם אינה נעימה אך יחד עם זאת אינה כואבת. משך הבדיקה כ-15 דקות מקסימום.

הוראות לאחר הבדיקה

במידה ונשלחה דגימת רקמה (ביופסיה) למעבדה, תתבקשי לא להשתמש בטמפונים ולא לקיים יחסי מין בשבעת הימים הבאים לאחר לקיחת הדגימה.

תופעות הלוואי של קולוסקופיה עלולות להופיע בדמות כאבים או לחצים המזכירים מאוד כאבי מחזור ואף דימומים. במידה והם אינם יופסקו לאחר כעשרה ימים, או יהיה מלווים בהפרשות בעלות ריח רע, מומלץ להיוועץ ברופא.

תוצאות בדיקת דגימת הרקמה מצוואר הרחם – בדיקת הביופסיה

תוצאות הבדיקה אמורות להגיע תוך מספר שבועות (בדרך כלל 4 עד 5 שבועות). יזמנו אותך ממרפאת הנשים לקבלת תוצאות הבדיקה, יסבירו לך ויפענחו עבורך את תוצאות הבדיקה ומשמעותן וכמו כן, לצד ההסבר תקבלי המלצה האם וכיצד כדאי להמשיך לטפל.

את המאמר כתב ד"ר גיא גוטמן, גניקולוג מומחה.

צילום: Depositphotos

פורסם על ידי

תגובות פייסבוק

כתוב תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

*