אקדמא חוגגים יובל – ראיון עם יאנינה קודליק

אקדמא חוגגים יובל – ראיון עם יאנינה קודליק

אקדמא הוא הקונסרבטוריון הכי ותיק במערכת החינוך ואחד הגופים התרבותיים המכובדים והמובילים בעיר אשדוד. הקונסרבטוריון מציין  50 שנים של פעילות מוזיקלית, מקצועית ומלאה בכישרונות. לקראת החגיגות כדאי שתכירו מקרוב את האישה שאוחזת במושכות של ההצלחה הכבירה הזו- גברת יאנינה קודליק שאם רק תתנו לה, תהפוך אתכם לפסנתרנים מקצועניים.

יאנינה קודליק – מנהלת אקדמא, מנהלת אמנותית של תחרות ארצית לפסנתרים צעירים "פסנתר לתמיד", עורכת תכניות מוזיקה קלאסית במשכן לאמנויות הבמה הפיס אשדוד, חברה במועצה לתרבות ואמנות ומדור מוזיקה במשרד התרבות והספורט, רכזת שופטים בתחרות בינלאומית לפסנתר ע"ש רובינשטיין ועוד….

איך נוצר המעבר מקידמת הבמה להוראה?
התחלתי ללמד בשנת 91' באקדמיה למוזיקה. אז זה נקרא על שם רובין והיום זה נקרא בית הספר הגבוה למוזיקה על שם בוכמן-מהטה באוניברסיטת תל אביב. הייתי נוסעת מידי יום ובמקביל לימדתי פסנתר במגמה לאמנויות בתיכון עירוני א' בתל-אביב.
בשנת 94' פנה אליי ריקרדו שהיה אז מנהל אקדמא שבאותה עת ניגנתי  עם התזמורת הסימפונית באשדוד כסולנית ומאז נכנסתי לתפקיד ראש מחלקת פסנתר והתחלתי ללמד בקונסרבטוריון.

יאנינה מודה שריקרדו פוטורנסקי וחניתה צוובנר מנהליה הקודמים של אקדמא עשו עבודה מדהימה, ניהלו את המוסד במשך שנים רבות על הצד הטוב ביותר והובילו את אקדמא להישיגיה הנוכחים, יחד עם חברי ההנהלה ובראשם מר דוד בן מנחם.

איך זה מרגיש להיות מורה?
"אחריות. בשלבים הראשונים שלי בהוראה הפכתי את כל התלמידים לפסנתרנים. מעולם לא הסתכלתי על זה כתחביב או מקצוע אלא כדרך חיים. 

קצת על 'אקדמא'

באקדמא יש כיום כ- 600 תלמידים ועוד כ- 400 בבתי הספר ברחבי העיר. חזונו של ד"ר יחיאל לסרי ראש העיר אשדוד שכל ילד וילדה ילמדו מוזיקה בבתי הספר תפס תאוצה וכיום פועלים 25 בתי ספר ממלכתיים וממלכתיים דתיים בכל רחבי העיר אשדוד והפרויקט פועל בהצלחה רבה מזה מספר שנים תודות לתמיכתם של מנהל החינוך בעיריה ומשרד החינוך. באקדמא מלמדים כיום כ- 54 מורים מקצוענים בכל התחומים המוזיקליים. הקונסרבטוריון מורכב מ- 9 מחלקות שונות: פסנתר, כלי קשת,כלי פריטה, כלי נשיפה והקשה, פיתוח קול, תיאוריה ותורת המוזיקה, מחלקה רב תחומית, מחלקה לגיל הרך, תיאטרון מוזיקלי והלחנה.

yanina2
יש גוף שמתחרה בכם?

"לא יכול להיות גוף שיתחרה בנו. כדי להקים מוסד מקצועי שיהיה בפיקוח משרד החינוך יש צורך במקצועיות ברמה גבוהה. 

יש גיל מסוים שמומלץ להתחיל לנגן בו?
"אין ספק שקל יותר לרכוש מיומנויות ולהפוך למקצועיים אם לומדים כבר מגיל צעיר. עם זאת, יש לנו קשת מאוד רחבה של תלמידים ב'אקדמא'. החל מהמחלקה של הגיל הרך  מגיל שנתיים וחצי כשהם מגיעים מלווים באחד מההורים, מדובר בשיטה מיוחדת שעובדת על כל סוגי זיכרון, ויזואלי תחושתי ועוד, פתוח  השמיעה, ריכוז  וקורדינציה, ומנגד אנחנו מקבלים תלמידים עד גיל 120 , יש הרבה מבוגרים שלומדים מוזיקה- חלקם מגשימים חלום שהזניחו בצעירותם ורבים ככולם מבינים שיש שם חיבור אחר שיכול אפילו להפיג שעמום או בדידות ונותן להם התעסקות אחרת מאשר לבהות בטלוויזיה במשך היום, חיבור לכלי הנגינה, נתינת ביטוי לרגשות וקבלת סיפוק. חלקם מבינים שהנגינה והלמידה עוזרת לזיכרון- יש אפילו מחקרים שאומרים שלימוד מוזיקה יכול למנוע אלצהיימר".

מה נשמר לאורך השנים?

"אחד הדברים שאנחנו מקפידים לשמור עליהם הוא האיכות של הצוות המקצועי והעברת ביקורות במידת הצורך. המורים חייבים להביא איכות, תכנים והדגש היום הוא על הביצוע. מוזיקה זה מקצוע מיידי- אי אפשר רק להבין את התיאוריה אלא ליישם אותה בנגינה. אחד דברים היפים שמתרחשים באקדמא הוא הקניית תחושת הביטחון לילדים שמגיעים לכאן ועולים על במות- דבר שמושך והופך ממכר כיוון שמי שרוצה להופיע חייב להתמיד, להתאמן ולפתח מוסר 'עבודה' בחזרות, בתיאוריה ובמקהלות ומשם זה משפיע על האופי של הילדים ובא לידי ביטוי בתחומים נוספים בחייהם". אנחנו בונים יותר ויותר הרכבים ייצוגיים בהם הילדים שרים ומנגנים יחד- דבר המהווה אתגר ומושך קהל. זה משהו שהתפתח יותר בשנים האחרונות.


מה החזון שלך לגבי 'אקדמא'?
"החזון שלי הוא לתת חינוך מוזיקלי ראוי והולם לכל אחד שירצה בכך. אני רואה בזה חלק חשוב מאוד מהחינוך הכללי, ילדים שגדלים על מוזיקה- יש פוטנציאל לגדול ולהפוך לאנשים איכותיים".

אחת השאיפות של קודליק היא לאפשר לכל תלמיד להגיע ל'אקדמא' ולשלב במערכת החינוך לימוד מוזיקלי כחלק מהמסגרת הלימודית בבתי הספר- ובתיכון. 

פורסם על ידי

תגובות פייסבוק

כתוב תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

*