"אליפים" של היום

"אליפים" של היום

מחקר חדש מגלה כי ילדים בפנימיות נחשפים פחות לשימוש בעייתי באינטרנט.

כיום בישראל קיימת העדפה ברורה לטיפול הילדים במסגרת הבית והקהילה בניגוד למגמה שהייתה מקובלת בעבר, לשלוח ילדים, בעיקר במצבי סיכון ומצוקה, לפנימיות. במחקר חדש בודקת פרופ' מלי שחורי ביטון מאוניברסיטת אריאל, את ההבדלים בין ילדי פנימיות לילדים השוהים בבית ההורים בדפוסי השימוש בגלישה באינטרנט. ובדרך זו היא מגלה כי לפנימייה יש צדדים חיוביים המסייעים בהתפתחות תקינה וביציאה ממצבי מצוקה, יותר מאשר התנאים אותם מקבלים הילדים בבית.

במחקר השתתפו בני נוער שגרים בבית ההורים ובני נוער שגרים בפנימיות. בני הנוער נשאלו על דפוסי השימוש באינטרנט ונבחנו בעיקר מדדים שמצביעים על שימות בעייתי באינטרנט. המחקר הצביע על הבדל דמוגרפי בין שתי הקבוצות ונמצא כי אחוז העולים (בעיקר מאתיופיה ומחבר העמים) בקרב ילדי הפנימיה גבוה מאוד והם מגיעים לרוב ממשפחות להורים גרושים. ניתן להניח שהסיבות להגעתם של אותם ילדים לפנימייה קשורות במצוקה ואף באי מסוגלות הורית.

בעוד שאצל ילדי הפנימיות הגישה למחשב היא מוגבלת, בקרב בני הנוער השוהים בבית ההורים נמצא שאחוז גדול מהם מחזיקים במחשב אישי והם גם גולשים זמן רב יותר. עם זאת, אין הבדלים בין בני הנוער בסוג האתרים בהם הם גולשים. רובם גולשים בפייסבוק וביוטיוב.

הדמיון בתכני השימוש מצביע על דמיון בין שתי קבוצות הנוער. נראה כי תהליכי ההתפתחות והסוציאליזציה דומים בקרב בני הנוער, למרות ההבדלים ביניהם, דבר שיכול להצביע על אחידות בתהליכים אלו בקרב מתבגרים ככלל. בני נוער עסוקים בתקופה זו במחשבות אחר גיבוש זהות ולהגדרה עצמית ביחס לאחרים.

אולם בכך מסתיים הדמיון בין שתי הקבוצות. המחקר מראה כי בני נוער שגרים בבית ההורים סובלים מרמות גבוהות יותר של בעיות הקשורות בשימוש בעייתי באינטרנט בהשוואה לילדי הפנימיות, הם מדווחים באופן מובהק על רמות גבוהות יותר של שימוש כאמצעי לנחמה חברתית, לבדידות ודיכאון, לשליטה מעטה בדחפים וכאמצעי להסחת דעת.

אז למה זה קורה?

מבחינה אובייקטיבית לילדי הפנימיות פחות מחשבים אישיים, לכן כלי זה פחות נגיש כאמצעי מפלט, כאמצעי לנחמה חברתית, כאמצעי להסחת דעת וכדומה. אולם, ממצאי המחקר מראים, באופן מובהק, כי ההבדלים אינם קשורים בעובדה  שיש או אין מחשב אישי למשתתפים, אלא הם קשורים באופן מובהק למקום המגורים. ממצא זה מאפשר להניח כי למסגרת בה נמצאים בני הנוער משמעות וחשיבות רבה. השהייה בפנימייה נחשבת לסביבה עתירת עוצמה ולמסגרת חיים טוטאלית המשפיעה בפועל יותר על שגרת היום יום של בני הנוער. הפנימייה היא מסגרת מוגנת ויש בה סיכוי לטיפוח, להתחנכות ולשיקום. גישה זו מציבה בפני בני הנוער אתגרים חינוכיים ונורמטיביים, ללא קשר לרמת הקושי ממנה הם באים, זאת תוך בניית מעגלי סיוע ותמיכה שיסייעו להם לעמוד באתגר בהצלחה.

בנוסף המחקר מצביע על קשר חיובי מובהק בין שימוש בעייתי באינטרנט ובין שעות שימוש יומי באינטרנט. ככל שהנער משתמש יותר- כך השימוש בעייתי יותר. ויש קשר בין שימוש ובין תחושות של בדידות ודיכאון. כך לדוגמא, נבדקים חשים פחות בודדים כשהם גולשים.

לסיכום, במקביל להבנה שהאינטרנט מהווה מרכיב חיוני של החיים המודרניים, ממצאי המחקר מצביעים על ההשלכות השליליות שיכולות להיות לשימוש מוגזם בו. ואולי הפנימייה תהיה זו שתצליח שתמנע זאת…

פורסם על ידי

תגובות פייסבוק

כתוב תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

*