איך הפכה האנגלית לשפה הגלובלית?

איך הפכה האנגלית לשפה הגלובלית?

השפה האנגלית מכונה לעיתים קרובות "שפה גלובלית" – lingua franca. הדבר מגולם גם במספרים: 350 מיליון אנשים בכל העולם דוברים את השפה כשפת אם ויותר מ-430 מיליון איש – כשפה שנייה. ניתן למצוא דוברי אנגלית ברוב מדינות העולם. אנגלית היא השפה השנייה הנפוצה ביותר בהודו, בדרום אמריקה ובחלקים רבים באפריקה ובאסיה. ולא פחות חשוב – זוהי השפה הרשמית להידברות בינלאומית, בעולם העסקים והיחסים הבינלאומיים. אך מה הופך את השפה האנגלית לפופולרית כל כך, וכיצד היא הפכה לשפה גלובלית?

עלייתה לגדולה של השפה האנגלית

באופן כללי, ניתן לומר שעלייתה של השפה האנגלית לגדולה הייתה עניין של מזל. בריטניה הייתה המדינה הקולוניאליסטית המשמעותית ביותר במאה ה-19, וזה הפיץ את השפה בכל מקום בו דרכה רגלם של הקולוניאליסטים הבריטים. האנגלית נהייתה השפה הרשמית של רובן המוחלט של הקולוניות, כולל אמריקה, שלאורך המאה ה-20 הפכה למעצמה המשפיעה ביותר בעולם, בין השאר – בהיבט התרבותי. כמו כן, ההשפעה מרחיקת הלכת של התאגידים האמריקאים והתפשטותם ברחבי העולם הביאה את האנגלית לסטאטוס של יוקרה. יכולת הידברות בשפה האנגלית רמזה על מעמדו הגבוה של האדם, או על היכולת שלו להגיע למעמד זה: הרי ארה"ב היא ארץ האפשרויות הבלתי מוגבלות, שבה כל אחד יכול להשיג את חלומותיו ואת שאיפותיו.

השפה האנגלית באמצעי התקשורת ובתחום התרבות

לצד הצמיחה של התאגידים, ההשפעה ההולכת וגדלה של הוליווד יצרה עולם תקשורתי שבו השפה האנגלית היא היחידה ששולטת בתחום זה בכל רחבי העולם. השילוב של תאגידי ענק  ושל ההיבט התרבותי יצרו מקשה ענקית שהתפשטה לכל העולם והפכה להשפעה הלינגוויסטית המשפיעה ביותר. זאת לצד ההתפתחות הטכנולוגית שדורבנה על ידי ארה"ב או על ידי מעריציה במזרח הרחוק. אלה הביאו לכך שעולם המחשבים והתקשורת המתקדמת מתנהלים באנגלית, גם כאשר היצרנים הם סינים או קוריאנים.

ראייה לעתיד

נראה שיהיה קשה מאוד להזיז את השפה האנגלית מהמעמד שלה. זאת חרף העובדה שסין ממשיכה להיות כוח עולה בכלכלה העולמית. ככל שהעניין נוגע לשפה מדוברת וכתובה, היתרון של האנגלית נעוץ בעובדה שיחסית קל ללמוד אותה, זאת בניגוד לשפה המנדרינית המורכבת ביותר, שגם הגרסה המפושטת שלה דורשת שינון של אלפי סמלים שונים על מנת ללמוד לתקשר. כתוצאה מכך, אפילו עמים מהמזרח הרחוק יכולים למצוא יתרון רב באפשרות לשוחח בשפה ניטרלית, זאת למרות שיש להם המון במשותף ברמה התרבותית. לפיכך, למידה של השפה האנגלית היא צעד חכם מאוד במבט לעבר עתיד עסקי ותרבותי.

המאמר נכתב באדיבות ברלינגטון אינגליש אשדוד

פורסם על ידי

תגובות פייסבוק

כתוב תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

*