אחרי כמה זמן נמחק רישום פלילי?

אחרי כמה זמן נמחק רישום פלילי?

רישום פלילי (ר.פ) יכול לפגוע רבות באדם ולמנוע ממנו לזכות בתפקידים בכירים, להוות כתם על שמו הטוב. סגירת תיק החקירה כנגד החשוד כגון מעילה שאינה חוסר אשמה, מה שאינו מנקה לחלוטין את שמו הטוב ,או החשדות שהופנו כלפי בעל הרישום הפלילי ומשאירה את אותו אדם בחזקת חשוד עבור גורמים אחרים כמו למשל גורמי ביטחון ואחרים שהם בעלי גישה לרישום המשטרתי.  לכל אדם אשר נחשד בעבירה פלילית ותיק החקירה נגדו נסגר, קיימת הזכות לנקות את שמו הטוב והוא יכול למעשה לפתוח דף חדש וחלק.  יש לציין, כי אם תיק החקירה  נסגר בשל חוסר אשמה, התיק יימחק מהרישום. יש לדעת כי קיימות 4 עילות לסגירת תיק החקירה ואלו הן:

  • מתוך חוסר עניין לציבור – במידה והפרקליטות סבורה, כי למרות שהעבירה בוצעה, אין תועלת לציבור בפתיחת הליך פלילי כנגד הנאשם. השיקולים אשר מנחים את התביעה במקרה זה, הינם חומרת העבירה, נסיבות חייו של הנאשם, מידת הפגיעה בקרבן העבירה והאינטרס הציבורי בהעמדתו של העבריין לדין.
  • במידה והתביעה, מעריכה כי אין ראיות מספיקות בחקירה על מנת להביא את החשוד להרשעה, המשטרה לא הצליחה לבסס תיק ראיות מוצדקות מספיק בכדי לגרום להרשעה.
  • הסדר מותנה – כאשר התביעה וההגנה, מגיעות להסכם אשר בו החשוד מתחייב לעמוד בתנאים מסוימים ותיק החקירה נסגר מבלי שייפתח הליך פלילי.
  • חוסר אשמה – כאשר החוקרים והתביעה, מגיעים למסקנה שבחשוד אינו אשם בעבירה המיוחסת לו, התיק ייסגר מעילת חוסר אשמה.

במידה והעילה שלכם מוצדקת למחיקת רישום פלילי, ניתן יהיה לבדוק את נסיבות המקרה. אם אתם מעוניינים להצליח בהליך זה, יש לפנות אל עורך דין פלילי אשר מתמחה במחיקת רישום פלילי.

חוק ההתיישנות – רישום פלילי

מאגר הרישום הפלילי, מנוהל ומוסדר ע"י חוק הרישום הפלילי ותקנת השבים התשמ"א 1981. בלוק אף מוסדרים כללי ההתיישנות רישום פלילי וכן, מחיקת רישום פלילי. החוק אף מסדיר את הגורמים והגופים אשר רשאים לקבל מידע ממאגר הרישום הפלילי. במידה והרישום הפלילי מתיישן, הוא נסתר רק מחלק מהגופים וכאשר הרישום הפלילי נמחק, הוא הופך למסווג יותר והוא יהיה חשוף רק לגורמים בודדים. תקופת ההתיישנות של הרישום הפלילי מחושבת כך:  מי שנגזר עליו 3 שנות מאסר, תקופת התיישנות על תיק זה, תהיה 7 שנים. לתקופה זו, יש להוסיף עודד 3 שנות מאסר כך שתקופת ההתיישנות  על תיק זה, תהיה 10 שנים. במידה ונאשם ביצע עביר כלשהי כאשר  נגזר עליו עונש אי הרשעה. העבירה מתיישנת מיד עם גזר הדין  ולכן, היא תהיה סמויה מעיניהם של גופים רבים, עם יציאתו של הנאשם מכותלי בית המשפט.

באילו מקרים לא ניתן יהיה למחוק רישום פלילי?

ישנם מקרים אשר לא חל עליהם חוק ההתיישנות או מחיקת רישום פלילי, לפי סעיפים 14 ו-12 לגבי עבירות אלה:  המקרה הראשון – גרימת מוות. העבירה השנייה –  עבירות שיש בהם פשעים כנגד האנושות {התשכ"ו (3)  עבירות אשר עונשן מאסר עולם, מאסר של 20 שנה בפועל או עבירות אשר הוטל עליהן מאסר בפועל של 10 שנים או יותר, או שהוטל מאסר בפועל לתקופה של 5 שנים. היועץ המשפטי לממשלה ופרקליט המדינה בסוגיית וסגירת תיקים. כאשר הרשות התובעת לוקחת בחשבון והיא צריכה להכריע בבקשה. ככל שהבקשה תהיה מנומקת ומפורטת יותר, כך יגדלו סיכוייה להתקבל ע"י התביעה. למעשה, כל אזרח ישראלי שתיק החקירה נגדו נסגר, רשאי להגיש בקשה לשינוי עילת סגירת תיק, לעילת חוסר אשמה בכדי לגרום לכך שיימחק הרישום המשטרתי העומד כנגדו. על מנת שהתוצאה שתתקבל תהיה טובה יותר עבור העותר לבקשה זו, עליו להיעזר עם עורך דין פלילי, אשר מנוסה היטב בתחום.

פורסם על ידי

תגובות פייסבוק

כתוב תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

*