אביב הגיע פסח בא

אביב הגיע פסח בא

לא אגזים אם אגיד שפסח הוא החג הכי קשה מבחינה כלכלית (אפילו יותר מתקופת חגי תשרי כולה). הקניות, החידושים, הרצון לחדש, כמויות של פרסומות ו"מבצעים", המשפחה, התארחויות,אירוחים,  מתנות למארחים, קניות של אוכל כשר (לשומרים) ועוד ועוד ועוד.

אז בואו ננסה לרכז הכל….

מתנות- אף אחד לא אוהב שמעבירים לו מתנה שהוא קיבל אבל רובנו עושים זאת. אז תאמצו את זה אליכם, בדקו האם יש מתנה חדשה בבית שקיבלתם (זה יכול להיות מתנה שקיבלתם ממשפחה, מתנה שקיבלת בראש השנה ושוכבת בארון) ולא פתחתם. בידקו האם אתם צריכים אותה (תהיו כנים עם עצמכם) ואם לא……תנו, אין ממה לפחד הרי "כולם עושים את זה" (כמובן שאל תתנו למי שהביא לכם אותה). במידה ואין מה להעביר נסו לתכנן מראש (כשבועיים ואפילו חודש) מה תתנו מתנה. החנויות מעלות מחירים כשדוד פסח בא. ניתן להרכיב מתנה גדולה ומכובדת וכמה דברים קטנים ולארוז לבד.

עוד משהו על מתנות, בהרבה ממקומות העבודה יש בחירת מתנה. בידקו מה אתם באמת צריכים. ואם אין משהו שאתם צריכים, אז מה תתנו מתנה לחמותכם.

אחרי שניקינו את כל הבית מגיע שלב הקניות. פה ישנם שתי קבוצות עקריות: אלו שמחליפים את כל, אבל את כל האוכל בבית (כולל היבשים), ויש את המתפשרים (כמוני) שמחדשים רק את הדברים במקרר (כי רב קופסאות השימורים כשרים לפסח). אז אם אתם מהקבוצה השניה מצויין, עשו לעצמכם רשימה מה יש לכם בבית שממשיך איתכם לתוך פסח וכמובן שימו בהסגר את מה שלא.

אם אתם מהמחדשים הכל, אל תקנו דברים מיותרים כמו ביום יום, רצוי אפילו את הדברים היומיומיים לקנות במהלך החג (כמו חלב, גבינות, בשר וכו'), וככה זה גם טרי. את שאר הדברים תקנו בקטן, היום כמעט כל מוצר מוכרים במארזים קטנים. (כמו מיונז, תירס, טונה) ואם אתם לא בררנים אז ניתן אפילו לקנות חברות קצת יותר זולות ולא מוכרות. תבילים ניתן לקנות במשקל ולא בכלי סגור, כמות מועטת (תתפלאו כמה הבדלי מחירים יש).

בכל מקרה, קיום אפילו רוב המחמירים לא זורקים אוכל מהבית אלא מאכסנים בתוך ארון ויש אפילו ששומרים דברים במקרר במגירה סגורה או מדף מכוסה (כמוני).

אל תקנו סתם דברים שאתם יודעים שיש לכם, אבל לא כשר, אם אתם לא בטוחים שתאכלו בפסח עצמו. אם ממש תרצו אז תמיד אפשר לקפוץ לסופר במהלך השבוע.

לפני קניות תעשו רשימה מסודרת של מה לקנות, הסופר מפוצץ ב"מבצעים" שמאוד יפתו אתכם לקנות. אם תהייה רשימה ההתפזרות לא תהייה גדולה אם בכלל. גם אם אתם מבצעים את הקניות באינטרנט (כמו שאני עושה בפסח- בעיקר כדי לא לעמוד בתור), שבו מול המחשב עם רשימה. האינטרנט הוא סופר לכל דבר.

נסו להציב לכם תקציב ידוע מראש כמה אתם הולכים להוציא. קחו בחשבון אם אתם מארחים או מתארחים, זה משפיע על כמות הקניה. אם אתם מארחים בליל הסדר ניתן לחלק בין הסועדים את הבישולים, שכל אחד יביא משהו אחד לפחות (כמובן שלתאם מי מביא מה ומי לא אוכל דג חריף). אם אתם רואים שיש חריגה מהתקציב החודשי הקבוע שלכם (נדבר על זה בטורים הבאים), קחו בחשבון שבאותו חודש תצתרכו לקזז בדברים אחרים (הכי קל זה במסעדות- גם ככה פסח והרב סגור).

בעתיד- נסו לתכנן את הוצאות פסח חודש מראש (מפורים), כדי שתעמדו ביעד התקציבי שלכם. אם יש צורך לשים כסף בצד מראש.

אז הגיע פסח, חג האביב והפריחה, ואנחנו גם רוצים משהו נעים וחדש לנשמה. זה בסדר לקנות לעצמכם פריט לבוש או שניים חדשים לחג. רק המלצה קטנה, בידקו קודם חנויות לא ממותגות ו/או חנויות עודפים (אאוטלט). פה אני דווקא כן ממליץ לחפש את המבעים. כמובן ששנה הבאה תחשבו על זה מראש ותזמינו חודש וחצי לפני מחו"ל.

ודבר אחרון, חול המועד והילדים בבית וצריך לצאת איתם למקומות. כלל חשוב לחיים, ילדים (במיוחד קטנים) ייהנו מכל חוויה שתעשו איתם ביחד, ולא חייב הופעות גדולות שעולות בהתאם. חפשו את ההפעלות וההצגות בקניונים ובמרכזים המסחריים. וגם שם תגדירו מראש אם זה כולל ארוחות או שחוזרים הביתה לאכול (כי זה פסח ואין מה לאכול בחוץ).את הנשנושים והשתיה עדיף להביא מהבית או לקנות בסופר. ישנם הרבה הפעלות ופסטיבלים בחינם או בהוצאה מינימלית של כ10-20 ₪ (עדיף מהצגה של 90 ₪).

ואם חופשה תכננתם, אז אני מקווה שחסחכתם לה מראש או שיש לכם כסף מזדמן בצד, כי אם לא….וותרו על החופשה בפסח, חיסכו עד לקיץ או לתקופת החגים הבאים.

אז לסיכום, פסח הוא חג קשה כלכלית אלא אם תכננת אותו נכון מראש. ואל תשחכו שאם חרגתם תצתרכו להחזיר את זה מההוצאות של חודש הבא ולקזז שם.

  • למשפחות נזקקות ישנם הרבה עמותות העוזרות בקניית מצרכים, ישנם גם חברים טובים ומשפחה שיכולה לעזור. זו לא בושה לבקש במיוחד אם זה כדי לעזור לכם לעבור את החג עם חיוך (תאמינו לי, מנסיון…)

בתאבון וחופשה מהנה ונכונה!

זיו בן שוע – אימון והדרכה כלכלית נכונה לבית – 0509256124

לטיפים נוספים ועוד דברים חפשו בפייס "זיו לומדים להתנהל נכון כלכלית"

*הטור כתוב בלשון זכר מטעמי נוחות, אך פונה לנשים וגברים כאחד

פורסם על ידי

תגובות פייסבוק

כתוב תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

*