רכיבה טיפולית כמענה לבעיות קשב, ריכוז והיפראקטיביות

רכיבה טיפולית כמענה לבעיות קשב, ריכוז והיפראקטיביות

ילדים רבים מאובחנים כיום כסובלים מהפרעות קשב וריכוז (ADD) או קשב, ריכוז והיפראקטיביות (ADHD), כאשר לרוב הבקשה לאבחון מגיעה מצוות ההוראה בגן הילדים או בבית הספר.

לאחר אבחון הילד כבעל הפרעת קשב וריכוז יש להתאים עבורו טיפול יעיל המותאם למצבו. יש מגוון טיפולים המיועדים לילדים בעלי ADHD, ביניהם טיפול תרופתי באמצעות ריטלין או קונצרטה, אימון התנהגותי וקוגניטיבי לפי שיטה מסוימת ויש שיטות טיפול נוספות כגון רכיבה טיפולית.

כיום, הורים רבים מסרבים לטיפול התרופתי המוצע לילדים בעלי הפרעת קשב וריכוז, זאת מכיוון שלריטלין ולתרופות דומות יש תופעות לוואי קשות. בנוסף, הטיפול התרופתי אינו מטפל בשורש הבעיה, הוא גם אינו מונע את בעיית התדמית של הילד בעיני צוות ההוראה בגן או בבית ספר. לכן כדאי להכיר את יתרונות הרכיבה הטיפולית ככלי חלופי יעיל ואפקטיבי לטיפול בהפרעת קשב וריכוז

כיצד רכיבה טיפולית מסייעת לבעלי הפרעת קשב וריכוז?

ילדים המאובחנים כבעלי הפרעות קשב וריכוז סובלים ברוב המקרים מקשיים חברתיים ומקושי להשתלב במוסדות החינוך. בעלי הפרעת קשב וריכוז נתפסים כילדים אימפולסיביים, הם מתקשים בדחיית סיפוקים, בהתארגנות ובקבלת החלטות שונות. כמו כן, הפרעת קשב וריכוז גורמת לילד לקשים בלימודים, לכן הוא עלול לסבול מתסכול רב ומיחס מופלה לרעה מצוות ההוראה.

בעלי הפרעת קשב וריכוז סובלים גם מדימוי עצמי נמוך ומפגיעה בביטחון העצמי. הקשיים החברתיים והלימודיים גורמים לילדים למצוקה קשה ולהחרפת בעיות התנהגותיות במוסדות החינוך, וללא סיוע מתאים מצבו של הילד מחריף.

כדאי לדעת כי רכיבה טיפולית מהווה תחליף ראוי ואפקטיבי עבור ילדים בעלי הפרעת קשב וריכוז. לסוס יש תגובות עצמאיות ואובייקטיביות, תגובותיו מספקות משוב מיידי לילד בהתאם להתנהגותו, והילד לומד כיצד לטפל נכון בסוסים, לקבל תחושת שליטה החסרה לו בחיי היומיום – בבית הספר ובסביבה הביתית, והוא צובר חוויות של הצלחה המחזקות את הדימוי העצמי שלו.

במהלך הרכיבה הטיפולית הילד חייב לדחות את סיפוקיו כדי להעניק את הטיפול הנחוץ לסוס וכדי לשלוט בו. חלק מהטיפול מבוסס על עבודה מהקרקע עם הסוס, למשל האכלה, ניקוי, הברשה וכדומה. בעלי הפרעת ADHD חייבים ללמוד כיצד לשלוט בסוס ולהתאים את תנועות האגן שלהם  לתנועת הסוס, כאשר הם מצליחים הם זוכים לפידבק מהסוס, וביטחונם העצמי גובר.

טיפול אפקטיבי לבעלי הפרעת קשב וריכוז

בעיניו של הילד הסוס הוא חיה גדולה ולאחר שהילד מתקרב אליו ומצליח לשלוט בו, הוא חווה סיפוק ואושר המסייעים לו גם בחיי היומיום. בנוסף, חשוב לדעת כי רכיבה טיפולית לילדים בעלי הפרעת קשב וריכוז נעשית בקבוצות קטנות ובסביבה תומכת.

עם זאת במקרים מסוימים כדאי להמשיך גם בטיפולים נורמטיביים במקביל לטיפול הרכיבה. הניסיון המקצועי בחוות לרכיבה טיפולית מוכיח כי טיפול זה יעיל ומהווה כלי חלופי לטיפול ב-ADHD, מאחר והילד מתרגל ומפתח יכולות קשב המסייעות לו בחייו.

פורסם על ידי

תגובות פייסבוק

כתוב תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

*