פסטיבל אשדודשירה – היום הראשון

פסטיבל אשדודשירה – היום הראשון

במדינת ישראל מתקיימים מידי שנה שבעה פסטיבלים שונים ששמים את השירה הכתובה באור הזרקורים ושמים דגש על המילה הכתובה, היצירה ונבכי המשמעויות. פסטיבל אשדודשירה, הגדול מבין הפסטיבלים שמתקיים זו השנה השלישית ברציפות בעיר אשדוד, נפתח אמש (ראשון) ויימשך שבוע שלם עם אמנים ויוצרים וותיקים לצד צעירים, ממזרח ומערב עם מגוון רחב של סגנונות וגוונים

רגע לפני מופע הפתיחה הגדול של הפסטיבל, התקיים כמידי שנה אירוע שכבר הפך למסורת –  "רחוב על שם" ברחוב אריק איינשטיין בעיר, שכן יש באשדוד רחובות על שם משוררים ואמנים ובכל שנה ניתן דגש לרחוב על שם משורר/ת אחר. לא זאת בלבד שאיינשטיין נחשב לאחד היוצרים המוערכים בישראל, יצירות רבות הפכו לנכס צאן ברזל ביצירה, בתרבות ובמוזיקה הישראלית וכן השבוע יצוינו חמש שנים לפטירתו, כך שהבחירה בו השנה מכבדת את זכרו ואת היצירה הענקית והמדהימה שלו.

את הערב פתח פרופ' סמי שלום שטרית המנהל והעורך האמנותי של הפסטיבל שהקריא משיריו הפחות מוכרים של איינשטיין. על החלק האמנותי – היוצר תושב העיר אשדוד שלום תשובה שמוכר כמוזיקאי שעושה מוזיקת פולק רוק מקורית באנגלית ושר משיריו של אריק איינשטיין "יושב על הגדר" ו"אוהב להיות בבית". המשוררת עדי קיסר הקריאה שירים של אריק ושלה לסירוגין וחיברה ביניהם באריגת מילים גם היא משעשעת. סיפרה שהפעם הראשונה שהקריאה שירה הייתה גם ברחוב כך שמרגישה נעים ובבית ואליהם הצטרף בספונטניות גם תושב העיר אלי קורן שביצע את השיר "אהבה ממבט ראשון".

גם נוגה שטיר וניצן אמיר מארגון הספוקנוער – גרעין שנת השירות של הספוקנוער, פועל זו השנה השנייה באשדוד, בשותפות של מחלקת הנוער ו"מרחב יצירה" בחברה העירונית לתרבות ופנאי בעיר עשו וריאציות שונות של "עוף גוזל" והצליחו להפתיע ולרתק את הקהל.

חברי הגרעין משולבים בחמישה מקיפים שונים בעיר, שם הם נטמעים בתוכנית הפדגוגית הבית ספרית, ולוקחים חלק בהנגשת אמנות השירה המדוברת, במסגרת הערכה חלופית לבגרות, במקצועות השונים כמו: תנ"ך, ספרות, פסיכולוגיה, עברית, היסטוריה וכו'. בשעות אחרה"צ, כחלק מהחינוך הבלתי פורמאלי בעיר, הם מקיימים שש קבוצות פעילות לבני ובנות נוער, שם מאפשרים מרחב בטוח לבדיקת הסוגיות האישיות והחברתיות, עימן מתמודד הנוער היום.

במשכן לאמנויות הבמה נפתח הפסטיבל רשמית במופע הפתיחה שכולו הפקת מקור "איפה הפרחים כולם" בהנחיה מלמדת ומלאת חן של שמעון פרנס – מלך הידע המוזיקלי, בערב שכולו מחווה לשירת המהפכות ברחבי העולם. על הבמה עלו זה באחר זה דני רובס, גלית גיאת, שלמה יידוב, טריפונס, עליזה אביב ומתי סרי, כל אחד לחוד, בצמדים וכולם יחד בסיום הערב.
הם שרו שירת מאבקים מאמריקה הלטינית, ממהפכת הפרחים בארה"ב, שירת הנלחמים בפשיזם בספרד וצרפת ולקחו את הקהל למסע המאבקים גם דרך יוון, איטליה, טורקיה וכמובן ישראל.

את הערב סגרו חלק ממשתפי מופעי הפתיחה ב'עלמא' – בר מסעדה בעיר שקיים את הערב הראשון מבין שלושה (הערב שני בפאב ה"זה" וביום שלישי ב"זרם") בהנחיית המשוררת מיכל זוהר. כמה מחברי הספוקנוער והאמנים מתי סרי, גלית גיאת ועליזה אביב הגיעו בתום המופע לעלמא וחברו לרשימה של משוררים ומשוררות בני העיר אשדוד שעלו זה באחר זו אל מול מיקרופון פתוח והקריאו ממחברות, מהסמארטפונים או דיקלמו בחופשות שירה חדשה, בועטת, אישית ומרגשת.

צילום: דוד אסייג

פורסם על ידי

תגובות פייסבוק

כתוב תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

*