על נפלאות עולם הטנטרה

על נפלאות עולם הטנטרה

הודו, יותר מכל אזור חבל ארץ אחר מסביב לעולם, התברכה בשלל מודלים רוחניים ופילוסופיים שמטרתם לתת מענה לשאלות היסוד של החיים, לרוב באמצעות התנסות אישית. אחד המודלים הללו, הטנטרה, מייצג את העולם התיאולוגי והמטאפיזי המשוכלל ביותר מבין המודלים ההודיים האחרים.

מהי טנטרה?

המונח הכללי של טנטרה הודית מתייחס לכל התורות והפרקטיקות, אלה שבכתובים ואלה שעברו בעל פה מהגורו לתלמיד – הטנטרה היא למעשה מערכת, פילוסופית וטכנולוגית אינטואיטיבית מאוד לאדם, עד שניתן לראות את מהותה בכול הגישות הרוחניות הטבעיות, החל מטאואיזם או בודהיזם טיבטי ועד לכתות המצריות הקדמוניות.

על הגדרות הטנטרה:

  • אפשר לתאר את הטנטרה כמודל הכולל מספר השערות, פרקטיקות רוחניות ופעולות טקסיות אשר נועדו לכוון את האנרגיות האוניברסליות של המאקרו-קוסמוס אל המתרגל (סדהאק – sadhak), באמצעות מאמץ אישי והתנסות (סדהאנה – sadhana). מאמץ זה אמור להביא את המתרגל לשחרור מוחלט מבורות ומסבל.
  • אחת המשמעויות של המושג ׳טנטרה׳ היא ׳לארוג׳. מרקם האריגה מייצג את היקום על כל האנרגיות העדינות הפועלות בו ועל כל שלל תעלות התודעה הרוחשות בו. מארג מציאות זה יוצר מעין דפוס של קישורים וחיבורים. לפי זה, הטנטרה היא התרחבות התודעה כאשר היא מתחילה להבין מערכת זו של קשרי גומלין באופן אינטואיטיבי וחווייתי. מדובר בחוויה פנימית ובהבנה שכל הדברים שזורים אלה באלה באופן מהותי ובסופו של דבר הם התרחשות אחת.
  • המילה טנטרה מורכבת משני מונחים (tan + tra) – להתרחב ולהשתחרר. לפיכך, הטנטרה פירושה הרחבת גבולות ההבנה מעבר לחומריות ולתוך תחומי תפיסה מעודנים יותר על מנת להשיג תובנות מעודנות יותר, ידע רוחני, שחרור וחופש.
  • הטנטרה היא לא רק מודל של תפישות תיאורטיות. מדובר במערכת שמציעה מודל מעשי. זוהי מערכת חובקת חיים הכוללת מספר עצום של פרקטיקות שמתאימות לשאיפות בתחומים כמו מיניות, אהבה, חיי חברה או פעילות אומנותית – תחומים שיכולים להניע התפתחות רוחנית.

כאשר מתעניינים בנפלאות עולם הטנטרה חשוב להבין שהטנטרה היא בו זמנית גן מדע פולחני מדויק וגם ביטוי חגיגי וספונטני לאלוהות המוטבעת באנושות. אמנם, הטנטרה מעודדת ספונטניות, אבל יחד עם זאת היא מלווה בטקסים הדורשים דיוק שאמור לשמור על המתרגל מפני רוחות רעות.

הטנטרה כמסייעת לזוגיות ולמיניות

לפי הטנטרה, בכל פעם שגבר מתעלס עם אישה, שיווה (Shiva) מתעלס עם שאקטי (Shakti), אבל ללא מסירות נפש, דבקות, תחושת קדושה ועידון – ההיבט הקסום של מעשה האהבה ילך לאיבוד כלומר, המעשה המיני יצומצם לביטוי פיזי של דחף חייתי ותו לא.

כדי להיות מודעים להיבטים העדינים וההתמסרותיים הללו, בהקשר של טנטרה לזוגות עלינו להרחיב את המודעות שלנו על ידי גילום הארכיטיפוס שהמגדר שלנו מכתיב. כלומר, אם שיווה מתאחד עם שאקטי, הזכר צריך להפוך לשיווה, לראות את עצמו כשיווה, ובאותה עת לראות את בת זוגו כשאקטי. בדרך זו תהפוך עשיית האהבה לסוג של פולחן: משחק של התודעה והאנרגיה. גישת הטנטרה המינית שהדרך להתמזגות עם האלוהות נעשית באמצעות כניעה כדי לשרת את בן או בת הזוג, מסייעת למערכת היחסים ולבניית זוגיות טובה יותר.

>>  מעוניינים לדעת עוד בנושא? מוזמנים לאתר הרשמי של Buddhi

פורסם על ידי

תגובות פייסבוק

כתוב תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

*