סטודנטים מאשדוד פיתחו מערכת לאנשים עם שיתוק מוחין

סטודנטים מאשדוד פיתחו מערכת לאנשים עם שיתוק מוחין

מערכת שפותחה על ידי סטודנטים מ-SCE תשמש בית ספר לילדים עם שיתוק מוחין.

בשבוע בו מציינים את היום הבינלאומי לזכויות אנשים עם מוגבלויות – אפליקציה חדשה מ-SCE המכללה האקדמית להנדסה באשדוד תעזור לאנשים עם שיתוק מוחין לתקשר עם הסביבה. האפליקציה, שפותחה על ידי שני סטודנטים מהמחלקה להנדסת תוכנה במכללה, תעזור למפשחות ולמטפלים לדעת מה המשתמש רוצה. הסטודנטים שפיתחו את המערכת יתקינו אותה בשבועות הקרובים בבית ספר לילדים עם שיתוק מוחין בחולון.

היום (ב', 03.12) מציינים בכל העולם את היום הבינלאומי לזכויות אנשים עם מוגבלויות. מטרת היום היא לקדם הבנה ותמיכה באנשים עם מוגבלות. גם ב-SCE המכללה האקדמית להנדסה אשדוד מתייחסים לבעיות השונות בהם נתקלים אנשים עם מוגבלויות, החברה והמטפלים, ומנסים לרתום את המדע, הטכנולוגיה וההנדסה לצורך מציאת פתרונות לבעיות אלו.

בכנס הפרויקטים האחרון שהתקיים במכללת SCE הציגו אושרת יוסף ומאור כהן, שני סטודנטים מהמחלקה להנדסת תוכנה באשדוד, פתרון ישים ופשוט לבעיית התקשורת עם אנשים עם שיתוק מוחין. לרוב אנשים הסובלים משיתוק מוחין אינם יכולים לתקשר עם הסביבה ומתקשים להסביר את רצונם. הסטודנטים, יחד עם המרצה חבצלת כהן מהמכללה, שליוותה אותם במהלך העבודה, פיתחו מערכת היושבת על מסך עם אפליקציה מותאמת. המערכת עוקבת באמצעות מצלמה אחר תנועות העיניים של המשתמש ויודעת להציג על המסך את הנקודה עליה הוא מסתכל. על המסך מוצגת האפליקציה המותאמת המציגה למשתמש רצונות שונים כמו לדוגמה – אוכל, שירותים, מקלחת וכדומה. המשתמש מסתכל על המשבצת הרצויה וכך המערכת יודעת להעביר למטפל או למשפחה מה המשתמש רוצה.

הפרויקט של מאור כהן ואושרת יוסף נעשה בשיתוף פעולה עם חיה, ילדה הסובלת מבעיות מוחין, ויחד עם המטפל שלה, רפאל, שניסו את המערכת בפגישות ביניהם. אושרת יוסף ומאור כהן, הסטודנטים המפתחים, סיפרו כיצד הגיעו לעבוד על המערכת: "בתהליך המחשבה על פרויקט הגמר נפגשנו עם עמותה העובדת בשיתוף פעולה עם המכללה, עמותת TOM (Tikun Olam Makers). העמותה מפגישה בין אנשים עם מוגבלויות ומהנדסים ויחד מחפשים פתרונות לבעיות שונות. כך הגענו לחיה, תלמידה בת 17  מבית הספר הרצפלד לילדים עם מוגבלויות בחולון. אמרו לנו שחיה נולדה עם שיתוק מוחין ומעולם לא הצליחה לתקשר עם אף אחד. התקשורת איתה נעשתה באמצעות המטפל שלה, רפאל, ששואל שאלות כלליות והיא עונה באמצעות תנועות קטנות, כמעט בלתי נראות, בפנים".

תהליך יצירת המערכת, לפי יוסף וכהן, כלל למידה רבה על עולם שיתוק המוחין: "בהתחלה רצינו לבנות לה לוח תקשורת ממוקד מבט כדי שתוכל להזיז את הסמן על המחשב דרך האישונים. גילינו שלמטופלים רבים בספקטרום הזה של השיתוק מוחין יש תנועה רבה ולא רצונית של האישונים בעיניים. הבנו שמערכות מבוססות מבט לא רלוונטיות פה. בגלל זה החלטנו לפתח מערכת שמזהה גם את האישונים ועוד נקודות מפתח בפנים, כמו האף. כך המערכת מזהה כיוון מבט ויודעת להתעלם מתנועות שונות של האישונים כמו מבט למעלה, פזילה וכדומה, ומתמקדת בכיוון אליו המטופל רוצה."

חבצלת כהן, מרצה במחלקה להנדסת תוכנה במכללת SCE סיפרה: "במהלך ההנחיה של הפרוייקט התרשמתי לטובה מרמת המוטיבציה של מאור ואושרת להצליח בפרוייקט. העבודה על מוצר שיסייע להקל בחיי היומיום של ילדה, שהם זכו להכיר, הניעה אותם להשלים את הפרוייקט בצורה הטובה ביותר. אושרת ומאור השקיעו זמן רב ומחשבה רבה ביצירת מוצר שיתאים לילדה תוך עבודה צמודה עם הצוות שמלווה אותה. אנו תמיד שמחים לראות שהסטודנטים מיישמים את הידע שרכשו לטובת החברה".

לסיכום מסרו הסטודנטים כי בימים אלו, כחלק משיתוף הפעולה בין המכללה ועמותת TOM, הם מתקינים בבית הספר בחולון את המערכת על טאבלטים כדי לעזור לילדים הסובלים משיתוק מוחין לתקשר עם הסביבה. "שנינו מאוד מחוברים לנושא של תרומה לקהילה ובמיוחד לאוכלוסיה עם מוגבלויות. מסיבה זו אנו שמחים שניתנה לנו האופציה להשתמש בידע שצברנןו במכללה כדי לקדם פתרון טכנולוגי, יעיל ונוח לסובלים משיתוק מוחין וכמובן למשפחותיהם".

אודות SCE, המכללה האקדמית להנדסה ע"ש סמי שמעון

SCE המכללה האקדמית להנדסה ע"ש סמי שמעון, הוקמה בשנת 1995 באישור המועצה להשכלה גבוהה, וכיום היא המכללה הגדולה בישראל ללימודי הנדסה. המכללה מפעילה שני קמפוסים, בבאר שבע ובאשדוד, ומעניקה תואר ראשון ושני ברוב מסלולי ההנדסה. כמו כן במכללה ישנם לימודי מכינה במרכז ללימודים קדם אקדמיים. בראש המכללה עומד פרופ' יהודה חדד המכהן כנשיא.

מידע נוסף באתר האינטרנט: www.sce.ac.il

צילום: יוסי בראומן

פורסם על ידי

תגובות פייסבוק

כתוב תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

*