נגד הזרם – שונא סיכונים וטוב לו

נגד הזרם – שונא סיכונים וטוב לו

שנאת הסיכון הטבועה ברובנו עוזרת לנו להימנע מחשיפה לסיכונים מיותרים. גם אם החברים מנסים לפתות אתכם בהשקעות נוצצות ומסוכנות כדאי לעשות חשבון פשוט מה הכי משתלם עבורכם

דסי ניר

מוטי ומיכל וגלעד ורווית כבר מזמן לא ילדים, הם שני זוגות חברים קרובים עוד מימי השירות הצבאי המשותף ומאז הם כמעט בלתי נפרדים. יחד המשיכו ללימודים גבוהים, וזמן קצר לאחר סיום התואר נישאו שני הזוגות בהפרש של כמה חודשים זה מזה. כיום גרים שני הזוגות במרחק כמה בניינים זה מזה ברחובות ולשניהם יש שלושה ילדים. אפילו ההריונות היו כמעט מתואמים. אך כאן מסתיים הדמיון בין הזוגות, כי בעוד שמוטי הוא מתווך נדל״ן ומיכל מפיקת אירועים והם אוהבים לחיות בגדול ולקחת סיכונים – גלעד הוא מאפיין חוויית משתמש ורווית היא מורה בבית הספר היסודי הסמוך והחיים שלהם מתנהלים על מי מנוחות.

מוטי המתווך נהנה להתפאר במכירות המוצלחות שעשה ומספר עליהן בהתלהבות בארוחות שישי המשותפות ומיכל תמיד זוכרת להוסיף איזה פרט עסיסי שהופך את כל הסיפור למרגש אף יותר. חברו גלעד שמקשיב בסבלנות, נהנה מהחוש הדרמטי של מוטי ומעדיף לא להזכיר שבעצם את הדירה ההיא מוטי בכלל מכר בהפסד לאחר שלקח הלוואה גדולה לשיפוץ אך לא מצא קונה במחיר הגבוה בו ניסה לשווק את הדירה. נדמה ש״המכה הגדולה״ שהוא קיווה לעשות תיקח קצת יותר זמן ממה שהעריך, ובינתיים יצטרכו אפילו להצטמצם מעט עד שיצליח להחזיר את ההלוואה ההיא. מוטי ורווית מצידם, העדיפו לא להסתכן בהרפתקאות פיננסיות והעדיפו להפקיד את החסכונות שלהם בפקדון מבין הפקדונות המומלצים בבנק. פקדונות מהסוג שיודעים בדיוק כמה כסף ייכנס אליהם וכמה יצא מהם בסוף ואין שום סיכוי להפסיד בהם. בר המצווה של בנם הבכור של גלעד ורווית תחול בדיוק בעוד שנה וחודשיים, הם סופרים, ועד אז הם מתכננים לחסוך סכום שיספיק לנסיעה משפחתית לאירופה.

ברוב התחומים החשובים בחיים רובנו נעדיף שלא לקחת סיכונים מיותרים ונלך על בטוח. לתכונה המאוד אנושית הזו קוראים הכלכלנים והפסיכולוגים ״שנאת סיכון״. כלכלנים רבים, בניהם זוכה פרס הנובל דניאל כהנמן והפרופסור דן אריאלי, הראו שוב ושוב בשלל ניסויים כיצד אנו מעדיפים לקבל רווח וודאי קטן יותר על פני אפשרות לרווח גבוה יותר הכרוכה גם בסיכון להפסד. החשש מסיכון משותף למרביתנו, ללא קשר למין, גיל או מוצא. ניסוי המרשמלו המפורסם מראה כיצד ילדים מעדיפים לקבל מרשמלו אחד ביד על פני הסיכוי לקבל שני מרשמלו רק אם יצליחו למלא אחר כל הוראות הבודקים בניסוי.

בכל פעם שגלעד משיב למוטי שהוא מעדיף לחסוך את הכסף בפקדונות בבנק ולא לסכן אותו בבורסה או בעוד אחד מהמיזמים הנדל״ניים של מוטי, מוטי מגחך וטופח לגלעד על גבו בחיבה מהולה ברחמים. אם אתה לא רוצה שיעזרו לך להתקדם בחיים זו בעיה שלך, נוהג מוטי לומר לגלעד. גלעד זע בכסא באי נוחות ומזכיר לעצמו שאם יתפתה להצעות של מוטי הוא עוד עלול להפסיד את הסכום שחסכו כולו. הפקדונות שהציעה להם הפקידה בבנק היו בעיקר פקדונות שקליים לטווח ארוך וגלעד כמעט התפתה להרים טלפון למוטי ולשאול אותו מאיזו השקעה הצליח לקנות את הג׳יפ החדש כל כך מהר. אך החשש מההפסד האפשרי, יחד עם התזכורת של רווית שעדיף ציפור אחת ביד, החזירו אותו בן רגע אל הפקידה בבנק והוא מיהר לחתום על מסמכי פתיחת תכנית החיסכון.

כעבור כחצי שנה, שוב ישבו שני הזוגות לארוחת ערב משותפת וגלעד שיתף את מוטי ומיכל בתכניות המתגבשות לקראת בר המצווה של הילד ובהתלבטויות שלו ושל רווית אם כדאי לעשות את הטיול הקלאסי באירופה או ללכת על ספארי בטנזניה. הסכום בפקדון בבנק הצטבר כמתוכנן ובחודשים הספורים שנותרו הם כבר יגיעו ליעד שקבעו לעצמם מראש. אך מוטי ומיכל לא היו מרוכזים כל כך ונראו טרודים ועייפים. רק לקראת סוף הערב הסכים מוטי לספר לגלעד בשקט שהם נאלצו למכור את הג׳יפ החדש, לאחר שההשקעה האחרונה שלו פחות הצליחה, אך הוא בטוח יעמוד שוב על הרגלים צ׳יק צ׳ק, הבטיח. תראה שההשקעה הבאה תהיה מוצלחת יותר, הצליח לשחרר בחצי חיוך.

תמונה: Shutterstock

פורסם על ידי

תגובות פייסבוק

כתוב תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

*