מעורבות העובדים מנבאת שביעות רצון במקום העבודה

מעורבות העובדים מנבאת שביעות רצון במקום העבודה

על פניו נדמה שעבור רובנו, מקום העבודה משמש בדרך כלל כאמצעי לתשלום חשבונות. אבל מחקרים מראים שאנשים מרוצים במקום העבודה לא רק בשל המשכורת, אלא הודות לפרמטרים חשובים נוספים.

מה גורם לכם להיות מרוצים ממקום העבודה שלכם?

מחקרים רבים נעשו בנושא, והמסקנות חורגות הרבה מעבר למשכורת החודשית שלנו. בשלב כלשהו, המשכורת מפסיקה להיות מנבא של שביעות רצון העובדים, והניבוי עובר לפרמטרים אחרים: האם מקשיבים לי כשאני מנסה להעביר מסר? האם מקום העבודה מנסה להעשיר אותי מעבר לתפקיד הנוכחי? האם סביבת העבודה מספיק גמישה ומכירה בצרכים שלי?

מומחים אומרים שיש שאלה אחת שיכולה לנבא שביעות רצון ומעורבות במקום העבודה:

האם תהיה מוכן להמליץ על מקום העבודה שלך למישהו אחר?

התשובה לשאלה הזו יכולה לנבא לא רק שביעות רצון, אלא ככל הנראה גם את הסיכוי לכך שהעובד יעזוב את הארגון בטווח זמן של כמה חודשים ספורים.

דניאלה הירש, יועצת בכירה לתעסוקה וקריירה, שמה דגש על מעורבות העובד כפרמטר חשוב במשוואת שביעות הרצון. "ככל שמקום העבודה מראה נכונות והשקעה בעובד, כך העובד יהיה מעורב יותר במתרחש ושביעות רצונו תהיה בהתאם. בעולם הקריירה קוראים לזה Employee Engagement."

לדוגמה, כדי להוציא את העובדים משגרת העבודה השוטפת, דניאלה ממליצה להעשיר אותם עם מגוון הרצאות וסדנאות מעניינות. "מכיוון שאני באה מעולמות התוכן של כלכלת המשפחה וקריירה, אני מעבירה סדנאות והרצאות לעובדים בנושאים הללו; אבל זה יכול להיות בכל נושא אחר, כמובן. רצוי לתת לעובדים לבחור, אם אפשר. זה רק יוסיף למעורבות בהמשך."

מחקרים בארצות הברית – האומה התאגידית ביותר עלי אדמות – מראים שככל שמעורבות העובדים בארגון קטנה, כך הנזק המצטבר לארגון גדול יותר. כ-70 אחוזים מהעובדים בארצות הברית אינם חשים כל מעורבות במקום העבודה (או חשים מעורבות קטנה מאוד), ומצב זה בתורו מוביל לנזקים מצטברים:

  • מוטיבציה ירודה בהשוואה לעמיתיהם, מה שמוביל לתרבות עבודה פחות יעילה (יותר טעויות בעבודה).
  • העובדים חשים מנותקים מסביבת העבודה שלהם – האחרונים להגיע בבוקר והראשונים לצאת בסיום.
  • ביצוע המשימות המינימליות ביותר, הדרושות כדי להמשיך להחזיק בתפקיד ולקבל משכורת.
  • אינם שותפים לערכי העבודה של האחרים, מה שלעיתים עלול להוביל גם להתנהגות בלתי הולמת.

עובדים מנותקים אינם מקשרים את עצמם למשרה ולעבודה שהם מבצעים. בכל מצב אחר הם היו חשים קצת יותר גאווה ותחושת הישג או סיפוק כלשהו. פתרון נוסף מעבר להעשרת העובדים, הוא לאפשר להם להגיב על המתרחש בארגון באמצעות סקרים, תיבת הצעות (רצוי דיגיטלית – יותר היענות) וכן הלאה.

לעומת זאת – מחקרים מראים שעובדים מעורבים, שחשים מחוברים לעבודתם, מפגינים תכונות חיוביות ויעילות לארגון. באופן כללי הם עוקפים את עמיתיהם המנותקים ביותר מ-20 אחוזים בכל פרמטר.

סקר שנעשה בישראל על ידי מכון גיאוקרטוגרפיה ופורסם בכלכליסט במרץ 2019, מגלה כי 41 אחוזים מהישראלים מרגישים שחוקים במקום העבודה. מעל רבע מהעובדים לא מרוצים מהמקצוע בו הם עוסקים, ו-70 אחוזים היו רוצים לעשות הסבה למקצוע נוסף. אתגר מקצועי והגשמה עצמית עומדים במקומות 4 ו-5 בהתאמה במדד שביעות רצון העובדים, לפי סקר שפורסם בדה מרקר.

פריט המידע האחרון הזה מתחבר ישירות לנושא ההעשרה במקומות עבודה – לא רק הרצאות וסדנאות; מומלץ אף לשלוח את העובדים לקורסים שונים בתחומי עיסוקם או בתחומים מקבילים, כדי למנוע שחיקה ולהגדיל את פריון העבודה.

התפתחות אישית ולמידה תמידית הם חלק חשוב מכל מקום עבודה מודרני במאה ה-21. עובד שלא לומד שום דבר חדש ונשאר תקוע, עלול גם להרגיש תקוע ולבטא זאת בהמשך. שוק העבודה של היום דינמי יותר מאי פעם, והדברים נכונים ביתר-שאת כאשר מדובר בעובדים הצעירים יותר, בני דור ה-Y וה-Z.

להזמנת הרצאות וסדנאות מעניינות לעובדים – צרו קשר עם דניאלה הירש: 054-4858511

צילום: pixabay

פורסם על ידי

תגובות פייסבוק

כתוב תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

*