מיכל זוהר מוציאה לאור את ספר הביכורים שלה, "הסלון"

מיכל זוהר מוציאה לאור את ספר הביכורים שלה, "הסלון"

זוהר, מנהלת מוזיאון אשדוד לאומנות לשעבר, פצחה בקמפיין "מימון המון"  לצורך הפקת הספר, רומן היסטורי שעומד לראות אור בפברואר 2020.

 מיכל זוהר, מוציאה לאור את ספר הבכורים שלה, ׳הסלון׳, רומן היסטורי שעומד לראות אור בפברואר 2020. זוהר יצאה בקמפיין "מימון המון" לגיוס הקהילה והתקציב להפקת הספר . הקמפיין בשם

"הסלון-רומן היסטורי" ירוץ באתר headstart, עד ה-16 בפברואר 2020.

הסלון הוא רומן היסטורי הפורס את חייהן של שלוש חברות, בנות למשפחות יהודיות אמידות מכובדות ובעלות ממון החיות בברלין של המחצית השנייה של המאה ה-18, ברלין של כיבוש נפוליאון ושל הלאומיות המתעוררת, של עידן הנאורות, של רוסו, קאנט וגתה, ושל קהילה יהודית מתבדלת המיטלטלת בין קדמה למסורת, בין תקווה לשוויון לבין ייאוש קיומי.

הסלון נכתב אחרי תחקיר מקיף מעמיק רב-שנים ומגולל את חייהן של רחל לוין, שניהלה את הסלון הספרותי החשוב ביותר בברלין, בתקופה בה רק גברים ממעמד גבוה דנו בספרות, בתקופה שנשים (ובטח שיהודיות פשוטות) לא קיבלו השכלה.
מיכל החליטה לצלול אל הספרות ההיסטורית ובמשך שנתיים היא קראה וקראה ולמדה את הדמות של לוין, את התקופה ואת ברלין של אז, ונגלו לה עוד שתי נשים יוצאות דופן – דורתיאה שלגל והנרייטה הרץ.

דורותיאה שלגל כתבה את אחד הרומנים המוצלחים בזמנו – פלורנטין, והנרייטה הרץ שהייתה דמות נערצת אך גם שנויה במחלוקת ושימשה כידידתו הטובה ביותר של פרידריך שליירמאכר, אבי התיאולוגיה הפרוטסטנטית המודרנית.

שלושתן היו דמויות מרכזיות בחיי התרבות של גרמניה ועל אף שנולדו משוללות זכויות מעצם היותן נשים ויהודיות, הן חפשו כל חייהן אחרי אושר, אהבה והגשמה עצמית – ושילמו על כך מחיר.

על ההחלטה להקים קמפיין מימון המון אומרת מיכל זוהר "יש לא מעט סיבות לכך, העיקרית היא הרצון להשאיר את זכויות היוצרים אצלי, זה לא סוד שהיום הוצאות הספרים מבקשות מהסופרים לשלם על הפקת הספר ועדיין מבקשות גם להחזיק בזכויות היוצרים על הספר כשבסופו של דבר הסופר מרוויח מעט מאד- אם בכלל – על הכתיבה".

"בשוק רווי ומלא כותרים", מוסיפה זוהר", הספר מגיע לחנויות ואם הוא לא נמכר בשבועות הראשונים הוא נדחק הצידה ועלול למצוא את עצמו בחזרה במחסני ההוצאה. בקמפיין מימון המון

הזכויות נשארות אצל הסופר והוא זוכה ליצור לעצמו קהילה ראשונית שרוכשת את הספר . זו דרך של win win למימון הספר בין הסופר/ת לקוראים".

חשוב לציין שמימון המון היא לא תרומה אלא תמיכה והתומך מקבל תמורה מלאה לכסף שלו ובנוסף גם שותף להוצאת היצירה לאור.

מעבר לכך שהוא יצירה ספרותית, היום ממרחק הזמן, יכולה להגיד מיכל שהוא השפיע על החיים שלה והניע אצלה מהלכים שאולי בלעדיו לא היו קורים.  אפשר לומר שהסלון והדמויות הנשיות שבו, האיצו אצל זוהר תהליך של התפכחות ואולי התפתחותן של הדמויות הקבילה להתפתחותה המקצועית של מיכל.

מיכל עבדה במוזיאון אשדוד לאמנות עשר וחצי שנים כשבשנתיים האחרונות מתוכן אף ניהלה את המוזיאון. ולכאורה אפשר היה לחשוב שהגיעה לשיא הקריירה שלה. אבל נראה כי הזרמים התת קרקעיים שלה ושל הדמויות בסיפורה התמזגו וכפי שהן לא אפשרו לעצמן להישאר באזור הנוחות, כך

גם היא ולאחר שנתיים של ניהול המוזיאון, ורגע אחד לפני גיל חמישים, החליטה שהיא רוצה לעבור לשלב הבא, עזבה בוקר אחד ופתחה עסק לכתיבה שיווקית.

בשנה וחצי שחלפו מאז שיצאה לעצמאות, קרו לא מעט דברים – פתיחת העסק ׳מילה טובה: כתיבה שעובדת׳ (עסק לכתיבה שיווקית), פתיחת קבוצת הפייסבוק ׳נשים קוראות נשים׳ המבקשת לעודד קריאה נשית ובה כבר כ 650 נשים (ואולי אף מקבילה לסלונים הספרותיים של פעם), פתיחת סדנת כתיבה יוצרת והשיא ממש בימים אלה – קמפיין מימון המון להפקת הרומן ההיסטורי שכבר מוכן לרדת לדפוס.

 

מיכל זוהר בן דור, בוגרת לימודי כתיבה במכללת מנשר. בעלת  BAבמדעי הרוח ו MA בתקשורת וניו מדיה. מנהלת עסק לכתיבה שיווקית ׳מילה טובה׳, כותבת שירה שהתפרסמה בעיתונות, ברשת ובאנתולוגיה כתובה, בלוגרית, מנהלת את קבוצת הפייסבוק ׳נשים קוראות נשים׳ ומנחה סדנת כתיבה.

 

קישור לעמוד הפרויקט:

https://headstart.co.il/project/55711

פורסם על ידי

תגובות פייסבוק

כתוב תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

*